asashy

Cum conducem maşinile iarna?

25 posts in this topic

Vă salut!!! Se apropie sezonul rece şi m-am gândit că ar fi de folos să expunem câteva sfaturi şi păreri despre cum se conduce volvo iarna!

Eu am intrat acum 2 ani într-un şanţ, după ce am luat o curbă cu 60 km la oră...şi după ce m-am "plimbat" când stânga, când dreapta, neputând controla maşina, am ales un şanţ mai puţin adânc, trăgând dreapta de volan repede şi piciorul pe frână, pentru a derapa. A fost cea mai bună soluţie care mi-a venit în minte atunci(deşi m-am cam speriat, eram cu 3 profesoare în autoturism).

Rezultatul: un far de ceaţă spart...20 minute muncă pentru a ieşi din locul respectiv.

Anul trecut însă, cum am prins la Mall parcarea liberă, am trecut la treabă...accelearare, frână derapaj...şi am găsit o soluţie: la derapaj se cuplează automat sistemul de redresare automată a maşinii (STC-controlul tracţiunii) şi fără să fac nimic maşina revenea din derapaj pe o linie aproximativ dreaptă! Dacă ştiam asta cu 1 an înainte poate pagubele nu existau.

Şi uite aşa toate parcarile din Suceava de la supermarketuri erau ale mele :hello2: .

A doua inconştienţă din partea mea: decembrie, -2 grade afară, mers cu 180 km la oră, Gura Humorului-Suceava, pe porţiunea de drum Stroieşti-Scheia, cu 4 tineri în maşină. Nu am putut dormi toată noaptea gândindu-mă la ce s-ar fi putut întâmpla :confused1: .

Aştept părerile voastre sau sfaturi în ce priveşte modul de condus iarna...sau ce putem face în cazul în care maşina nu mai răspunde la comenzi şi derapăm!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut ! Tu vrei sfaturi ca sa sti cum sa-ti conduci masina iarna? Esti tare ;D ;D ;D

Pe un drum cu zapada sau gheata conduci cu grija, atentie, etc ! Depinde acum si daca ai cauciucuri de iarna care inca mai au carne si nu sant coapte ( adica tari ) !

Eu, care am 4x4, in majoritatea curbelor daca pe jos era zapada ori gheata, acceleram pana fugea de spate, chiar daca aveam cauciucuri de iarna !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu grija mare este putin spus din pacate, uite ca nici nu a venit iarna si deja se intampla multe pe Valea Prahovei.

Trebuie sa mergi incet pana la evitarea oricarui pericol(asta in limbaj de lemn) in limbaj normal trebuie sa mergi in asa fel incat sa te poti feri de "regii soselelor" .

In cazul XC-ului merg cu mai mare atentie dacat cu V-ul pt ca AWD-ul de VOLVO imediat trimite puterea pe spate si masina se comporta ca un BMW.

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

ar fi bine sa se comporte ca un Bmw XDrive ,din pacate sistemul asta AWD este putin intarziat.Depinde mult de profilul cauciucului de iarna .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am anvelope Pirelli Scorpion Ice & Snow, adica in TOP 3 cele mai bune anvelope pt SUV/crossover, sunt bune dar sistemul e stupid dupa cum bine zici, accelerezi in linie dreapta, pleaca usor serpuit si deodata transmite puterea 95% pe spate si ai ajuns instant in bordura, sistemul DSTC este o gluma proasta, oricum in manual scrie ca trebuie dezactivat ca sa iesi din zapada. :D

Asadar am invatat sa conduc si tractiune spate fara DSTC pt ca mai mult incurca si toate astea fara sa vreau. DAR este o placere maxima dupa ce te obisnuiesti sa faci drifting in jurul arcului de triumf, fara pic de greutate, totul fiind natural :D

Abia astept sa dea zapada, XC-ul este pregatit, trebuie doar sa-i fur cheile sotiei .

Share this post


Link to post
Share on other sites

sa nu bruschezi comenzile masinii (directie, acceleratie, frina)

sa folosesti cauciucuri de iarna

sa mergi mai incet decit vara si sa tii distanta mai mare fata de cel din fata ta.

sa monitorizezi traficul ( cel din fata, spate, pietoni) cu mult mai mare atentie decit vara, pentru ca iarna ai nevoie de mai mult timp pentru a evita ceva periculos.

derapajul NU e ceva placut, asa ca evita-l pe cit posibil.

foloseste frina de motor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cum au zis si ceilalti trebuie sa mergi cu grija si sa uiti ca ai pedala de frana( acum nu astepti sa se opreasca masina singura, calci frana dar nu o brusca ). In rest noroc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vă salut! Am citit mesajele voastre şi sunt de acord cu ceea ce afirmaţi...mai puţin cu pedala de frână...Aşa că am o altă nedumerire: De ce să nu calc pedala de frână până la capăt şi brusc?...Doar maşina are STC şi împedică derapajul...Apoi îmi permit să vă dau o indicaţie:în momentul când călcaţi brusc frâna eliberaţi volanul...maşina se va redresa singură(din proprie experienţă). Eu am tras şi de volan şi cu piciorul pe frână, de aceea am ajuns în şanţ....Dacă ştiam , maşina în 3 m se redresa şi se oprea datorită acţiunii pedalei de frână şi STC-ului! Dacă greşesc , vă rog să ma corectaţi! :hello:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ABS-ul are rol de mentinere a directiei in franare, nu de reducere a distantei de franare. Din aceasta cauza este de preferat iarna sa nu bruschezi frana ca nu ramai decat cu directia si nu te ajuta tot timpul. Iar STC-ul functioneaza in conjuctie cu directia pe care o doreste soferul pe care masina o citeste de la steering angle. Nu dai drumul la volan ca STC-ul crede ca aia e directia pe care o vrei. La viteze mici virezi si accelerezi daca simti ca fuge, iar STC-ul incearca atunci sa-ti tina fundul masinii dupa directia volanului. La "D"STC se joaca si cu acceleratia rotilor.

Edited by parola

Share this post


Link to post
Share on other sites

atunci eu ce sa mai zic nu tu abs stc si restul

tractiunea spate te invata ce sa faci; daca nu reactionezi ii bai

Share this post


Link to post
Share on other sites

In al doilea videoclip la a doua incercare are sistemul pornit.

Apoi cum spunea Bogdan. Din necazuri iesi fara STC!

Edited by parola

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se pare ca multi colegi nu stiu ce inseamna STC si chiar se bazeaza pe acest sistem.

Ce face Stability control :

"Stability control occurs when the ABS control module transmits a signal to the engine control module (ECM) telling the it to lower the engine torque if any of the wheels lose traction. Stability control is available between 0 km/h and top speed. "

Asta inseamna ca atunci cand o roata pierde aderenta este taiata acceleratia, asta nu inseamna ca acest sistem iti stabilizeaza masina pt ca nu are cum, doar iti taie puterea motorului si atat .

Mai departe trebuie explicat ce face Traction control :

The traction control function is integrated with the ABS system.

The system is mainly designed to assist with moving off on slippery surfaces at speeds up to approximately 40 km/h. Traction control has only a very limited effect at speeds over 40 km/h..

If the ABS control module registers via the front wheel sensors that any of the driven wheels are spinning faster than the others, the separation valve closes and the hydraulic pump starts so that brake fluid is pumped to the slipping wheel brake caliper. Pressure builds up in the brake circuit and the brakes are applied as much as required so that the drive force is distributed between the driven wheels. The wheel which has the best traction receives the most driven force against the surface. This process is independent of engine output.

Asta inseamna ca atunci cand pleci tare de pe loc si pierzi aderenta STCul are grija sa franeze roata care patineaza astfel rotile nu mai patineaza.

Cele doua sisteme (STABILITY si TRACTION) functioneaza impreuna, astfel atunci cand pleci tare de pe loc prima data intervine sistemul Stability care taie cuplul motorului (se simte cum masina da in nas) dupa care intervine sistemul Traction care incepe sa franeze rotile fata pana se restabileste aderenta.

Acuma sa explic cum acest sistem STC te baga in groapa la propriu: atunci cand intri mai tare intr-o curba spre stanga, tragi de volan si accelerezi brusc STCul o sa-ti puna frana pe rotile fata si partea spate a masinii o sa iasa in decor, e probata si testata de multe ori.

STCul este numai pt mers inainte, stabilizeaza masina numai pe mers inainte, in curba te omoara .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vă salut! Am citit mesajele voastre şi sunt de acord cu ceea ce afirmaţi...mai puţin cu pedala de frână...Aşa că am o altă nedumerire: De ce să nu calc pedala de frână până la capăt şi brusc?...Doar maşina are STC şi împedică derapajul...Apoi îmi permit să vă dau o indicaţie:în momentul când călcaţi brusc frâna eliberaţi volanul...maşina se va redresa singură(din proprie experienţă). Eu am tras şi de volan şi cu piciorul pe frână, de aceea am ajuns în şanţ....Dacă ştiam , maşina în 3 m se redresa şi se oprea datorită acţiunii pedalei de frână şi STC-ului! Dacă greşesc , vă rog să ma corectaţi! :hello:

niciodata sa nu lasati volanul din mina ! o roata are , in general, o anumita aderenta, iar cealalta alta aderenta. asta duce la o frinare inegala pe puntea fata si , implicit, duce la rotirea masinii spre roata care are aderenta mai mare. (masina "trage" spre roata care are mai multa aderenta).

te poti pomeni, la o frinare brusca sa ti-o ia masina brusc la dreapta , sau la stinga. acest efect e cu atit mai devastator cu cit suprafata de rulare este mai alunecoasa si , implicit, redresarea masinii mai greu (sau imposibil) de realizat.

acelasi lucru ( masina trage stinga sau dreapta) se intimpla si la accelerari bruste tot datorita aderentei inegale pe fata, deci nici aici nu se ia mina de pe volan.

nici abs-ul, nici stc-ul, nu pot face minuni. dimpotriva : daca duceti masina mai aproape de limitele ei, tocmai datorita credintei gresite ca aceste sisteme va dau o incredere in comportamentul masinii, o sa aveti surprize extrem de neplacute (asa cum a zis si bogdan). in curbe numai de frina si lipsa de putere n-ai nevoie, iar sistemele astea exact asta fac : frineaza si taie puterea ! deci realizati ca aceste sisteme ajuta DOAR la viteze mici si DOAR atunci cind masina este departe de limitele ei (chiar daca viteza e mica).

ps. aderenta diferita pe fata e cauzata de starea diferita a carosabilului stinga - dreapta. aceasta presupune coeficient diferit de frecare, geometrie diferita (santuri facute de masini grele), consistenta, balti, zapada batatorita/nebatatorita stinga-greapta, temperaturi diferite stinga - dreapta ( insorit / umbrit - intotdeauna masina trage la soare ! nu e gluma.) ,etc...

iarna e bine sa acordati o atentie sporita :

- inainte de trecerile de pietoni : aderenta la 10-20m in fata trecerii e mai mare decit pe restul drumului. ala din fata frineaza brusc si se opreste, tu, inca pe portiunea alunecoasa, intri in el.

- la coborirea podurilor : aderenta la iesirea de pe pod este mai mare decit pe pod si poti intra in cel din fata daca frineaza brusc.

- pe drumurile care trec prin zone in care alterneaza umbra cu zonele insorite : in zonele insorite aderenta e mai mare

- pe drumurile pe care s-au aruncat substante antiderapante din loc in loc (de obicei din 10 in 10 m) la scurt timp dupa ce acele substante au fost aruncate pe acel drum : aderenta drumului e diferita din 10 in 10 m.

- in proximitatea autovehicolelor grele si/sau lungi (de pe ambele sensuri) : acestea pot derapa imprevizibil.

- in apropierea curbelor fara vizibilitate : te poti pomeni cu polei, zapada, accident fix la 5 m dupa curba.

- in apropierea curbelor ac de par la urcare : oricind un tir care coboara te poate face cruce in cimitir.

o masina doar cu sofer se comporta altfel (mai bine) decit o masina plina cu pasageri si/sau bagaje.

Edited by iulirx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai este o chestie importanta, in momentul in care derapezi sau pierzi controlul este indicat sa nu apesi frana sau acceleratia sa incerci sa o redresezi din volan.Eu am patit-o si pe zapada si griblura, pe griblura aveam 130 km/ora si am mers cativa metri lateral daca apasam orice pedala nu mai vorbeam cu voi acum( pe marginea drumului erau numai copaci).

Share this post


Link to post
Share on other sites

site-ul politiei rutiere statistica accidente rutiere 2010

se poate obserava ca viteza neregulamentara (depasirea vitezei legale) produce 145 accidente grave cu 82 morti si 138 raniti grav,

iar

viteza neadaptata la conditiile de drum (orice altceva in afara de depasirea vitezei legale, adica viteza in momentul accidentului nu depasea viteza legala) produce 1112 accidente grave cu 260 morti si 1181 raniti grav.

nu vreau sa mai comentez nimic.

Edited by iulirx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am citit cu atenţie sfaturile voastre şi chiar aveţi dreptate...Curios însă că acum ceva timp am văzut la o emisiune auto tv, un nene care explica şi demonstra ceea ce vă spuneam eu ceva mai sus şi anume: în momentul derapării să iei mâinile de pe volan şi maşina se redresează singură(domnul respectiv făcea testul cu un mercedes model 2009, condiţii de ploaie). Acelaşi lucru l-am testat şi eu în parcări, iarna(recunosc că nu era o viteză mare). Să fi avut maşina respectivă un alt sistem nou de sigurantă?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ce ai vazut tu este o revenire dupa un derapaj, cind masina nu este nici frinata, nici accelerata. am mai spus-o : lasarea libera a volanului DA SENZATIA de contrabracare si masina isi revine pe traiectorie. nu recomand deloc tehnica asta. mai bine contrabrachezi tu, controlat, decit sa lasi volanul sa-ti faca treaba.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu stiu asa: daca am DSTC si derapez trebuie sa tin volanul astfel incat rotile sa fie indreptate in directia in care as vrea sa merg si sa sper ca sistemele isi fac treaba. Daca supra-brachez si sistemul aduce masina pe traiectorie ma trezesc in bordura sau, mai rau in sant sau in masina de pe contrasens.

Oricum, cam fiecare masina are un comportament specific si fiecare ar trebui sa invete pe propriul utilaj ce si cum sa faca. Iar sfatul cel mai bun a fost deja dat si subliniat mai sus: las-o moale, ca iarna nu e ca vara...

Share this post


Link to post
Share on other sites

exact asa si este cit timp nu te deplasezi prea repede.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fireste, legile fizicii se aplica si cu, si fara sisteme...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu riscul de a repeta ce s-a mai zis, dar in alte cuvinte, as vrea sa adaug ca frana de motor e sfanta! (folosita cu cap)

Edit: am vazut ca s-a mentionat, credeam ca am citit cu atentie...

Edited by Garidu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frâna de motor e sfântă cand ai cutie manuală, dar când ai automată....nu prea mai ştii ce să faci! Păi citind ce a-ţi postat voi...parcă aş sta cu ea în parcarea din faţa blocului iarna...cu toate că acum 2 ani mergeam cu ea şi la minus 25 grade şi parcurgând o distanţă de aproape 100 km zilnic...Până la urmă, problema e ce te faci când altul derapează, nu mai poate controla maşina şi te loveşte...Aici e temerea mea...Ce putem face atunci, pentru a evita o coliziune majoră?

Share this post


Link to post
Share on other sites

singurul lucru care te poate ajuta atunci cind altul derapeaza este SA NU FII PRIN ZONA !

aici nu se pot da sfaturi. experienta si monitorizarea traficului din toate directiile te ajuta sa depistezi potentialii "bizoni" si sa te indepartezi de ei.

pe cit posibil, la opririle la stop (semafor) lasa loc suficient fata de cel din fata in asa fel incit , in caz de urgenta, sa poti "evada" . in bucuresti asta e aproape imposibil....

Edited by iulirx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trebuie sa iti cunosti masina cel putin teoretic privitor la greutate, distanta de frinare ,ce cauciucuri ai ,etc etc,intervine fizica ,cinematica.Volvo este o masina grea.Apoi practica se invata daca circuli mult ,o mai forjezi ,te mai joci ,sa zic asa ,in locuri unde daca iesi in decor , "te ridici si pleci" fara sa vatamezi pe cineva .Ar fi multe de spus.

Sint foarte multe masini bune ,pacat ca nu sint si soferi pe masura..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now