Cristian Pop - Expert Det

Ce se intampla cu vopseaua masinii tale iarna?

3 posts in this topic

Ce se intampla cu vopseaua masinii tale iarna,

indiferent cat te-a costat, si ce ai de facut

ca sa nu pierzi de la 1000 de euro in sus,

in anii imediat urmatori?

■ Lucruri pe care nu ti le vor spune nici vopsitorul, nici mecanicul si nici dealerul tau auto ■ “Ceara” de care nu trebuie sa te lasi pacalit ■ Cand poate fi periculoasa spalarea? ■ Cum se aplica sealantul in Pregatiea de Iarna? ■ Cand este prea tarziu sa faci Pregatirea cosmetica de Iarna a masinii tale? ■

Imagineaza-ti un strat de rasina (ca un chihlimbar sintetic, sa spunem), dar care are la nivel microscopic niste pori ca ai pielii. Cateva dintre calitatile acestui material trebuie sa fie elasticitatea, capacitatea de a proteja si frumusetea.

Intr-o atmosfera cu umezeala crescuta, acesti pori ai stratului de rasina se umplu cu apa. Cand temperatura scade sub 0 ºC, apa ingheata in pori si de dilata, isi mareste considerabil volumul, actionand mecanic asupra peretilor. Dupa un numar mai mare de astfel de cicluri inghet/dezghet, insotit de stresul mecanic, elasticitatea materialului scade dramatic. Odata cu aceasta, scade si rezistenta materialului, devine mai casabil, se deterioreaza accelerat si isi pierde frumusetea.

Aceasta este vopseaua sau lacul care acopera, in general, peste 70% din suprafata exterioara a masinii tale. Iar acelasi proces se petrece – doar ca la o amplitudine si mai mare - in cazul tuturor zgarieturillor minore, a micilor imperfectiuni si fisuri, in cazul ciupiturilor de criblura...

Multi automobilisti nu “inteleg” vopseaua de pe masina lor

Cei care nu au cunostintele necesare pentru a intelege vopseaua sunt lipsiti de control, neglijeaza lucrurile importante, nu au capacitatea de a alege si de a hotara ce e de facut. Ba mai mult, ignora masurile de protectie si isi expun finisajele masinii unui proces de degradare accelerata.

Ce am propus eu aici este o supra-simplificare, cu siguranta, dar aceasta conventie ne ajuta sa intelegem ce se intampla. Putem compara vopseaua cu o rasina si putem folosi acest model teoretic in scopuri didactice.

Ce se mai intampla iarna cu vopseaua masinii tale, in afara de cele descrise mai sus?

In primul rand, ea mai este supusa actiunii corozove a nisipului, cenusii, sarii si a materialelor care se imprastie iarna pe strazi pentru dezghetare.

Este nevoie de zapada, ca vopseaua sa fie afectata?

Apoi, putem observa ca nici nu este nevoie de zapada sau lapovita pentru ca acest proces stresant si periculos sa apara, este suficienta o diferenta destul de mare de temperatura intre zi si noapte. Dar in general, iarna, cand masinile circula, se incalzesc, iar porii si micro-zgarieturile se umplu de apa si de contaminari. Noaptea, totul ingheata.

Cate alternante zi/noapte sunt iarna, cel putin tot atatea cicluri inghet/dezghet. Dar nu numai atatea, ci si mai multe…

Cum pot fi mai multe? 1. Masina se poate dezgheta si poate ingheta de mai multe ori in timpul unei zile, functie de utilizare si de vreme. 2. Afla ce se intampla la spalatorie…Citeste mai departe.

fotoiarna2004.jpg

Cand este zapada, ea ingheata pe masina si, chiar la spalatorie, indepartarea acesteia poate provoca zgarieturi si/sau matuieli. Nu mai vorbim de cei care sunt nevoiti sa inteparteze zapada in parcare cu peria, cu matura (?!) sau cu alte unelte improvizate.

Tot cand este zapada, aceasta amplifica major actiunea degradanta a razelor UV asupra vopselei neprotejate.

“Ceara” care pacaleste…

Acuma, crezi ca astea sunt toate modalitatile de agresiune ale vopselei pe timp de iarna? Inca nu.

Ce mai fac automobilistii iarna, ca sa curete masina de zapada, noroi (in Romania), gheata, sare, etc.? Merg la spalatorie. Ceea ce este foarte bine, in general. Dar in particular, daca spalarea nu este urmata de o decontaminare autentica si o ceruire (vei vedea mai departe ce este de fapt o ceara sau un produs de protectie) – si NU este urmata, la spalatoriile noastre, pana acum – atunci, in realitate, nu facem decat sa adaugam un nou ciclu inghet/dezghet la cele si asa prea multe.

Doua observatii importante:

1. Daca spalatoria sustine ca dupa spalare foloseste o “ceara lichida” sau o “ceara incalzita”, nu te “prinde in jocul lor”. Este o pacaleala! Ei pot fi de buna credinta – in sensul ca nu stiu ce fac si iau de bun ce le spune furnizorul lor de produse. Dar tine minte ca aceea ce folosesc ei sub denumirea de ceara este in realitate doar un agent de uscare.

Dupa spalare, ei pulverizeaza intr-un fel sau altul acest produs care are capacitatea de a “rupe apa” (la fel ca ceara). Adica o transforma in picaturi mici care “fug” de pe masina, dar aceea nu este in realitate o ceara si nu ofera nici un fel de protectie. Singurul avantaj (major!, totusi) pe care il obtii cu acest produs este ca usuca masina mai repede si FARA FRECARE (se foloseste mai putin laveta).

2. Spalarea indeparteaza noroiul, zapada, sarea si murdariile, DAR, in acelasi timp, dezgheata si incalzeste vopseaua, facand-o sa-si deschida larg porii si micile imperfectiuni, sa capteze si mai multa apa, care peste noapte sau chiar mai repede va ingheta… Astfel, curatand masina – un lucru bun! – dar neprotejand finisajele – un lucru rau! – adaugam un nou ciclu inghet/dezghet si “materie prima” pentru urmatoarele cicluri.

Care este cel mai mare pericol dintre toate?

Acum, tragand linie, sa vedem de ce toti acesti factori sunt periculosi? In primul rand, pentru ca ei actioneaza intr-un mod insidios, parsiv si ascuns, nemanifest; ca o lovitura lasa, pe la spate. In al doilea rand, pentru ca aceste fenomene nu sunt cunoscute si, drept urmare, nu sunt contientizate de marea masa a automobilistilor (pentru a afla de ce si cum NU e vina lor, citeste scrisoarea de pe prima pagina a www.expertdetailing.ro).

Sa ma explic acum. Eu consider ca actiunea insidioasa a acestor factori pe timp de iarna este cea mai grava chestiune. Ce inseamna asta? Eu obisnuiesc sa glumesc in felul asa: explodeaza ceva?! Nu! Adica, procesele NU sunt MANIFESTE, ci subtile.

Cu timpul, vopseaua masinii tale isi pierde elasticitatea, iar capacitatea de a raspunde provocarilor/solicitarilor mecanice (cum ar fi frecarea) scade vretiginos si, in plus, nu mai rezista la fel actiunii criblurii, gainaturile si ploile (zapezile!) acide sunt mult mai eficace (in sens negativ) s.a.m.d.

Ai vazut vreodata suprafete cu lacul exfoliat? Acum stii unul dintre motivele care determina acest proces.

Al doilea punct de vedere: de ce trebuie sa stii toate acestea? Ca sa nu te mai miri ca, dupa o vreme, suprafata vopselei masinii tale se degradeaza accelerat si sa previi acest lucru. Cum? Foarte simplu. Citeste mai departe…

Vopseaua masinii tale trebuie protejata intotdeauna (dar mai ales iarna!) cu o ceara sau sealant. Ce sunt acestea si care sunt diferentele dintre ele vei vedea mai departe. Deocamdata, retine ca fara aplicarea unei protectii “specializate”, vopseaua masinii tale este “in pielea goala”, in frigul iernii, este “la cheremul” factorilor de mediu. Iar asta se intampla datorita nestiintei sau indiferentei (neglijentei?!) tale…

Produsele de protectie a vopselei (ceara, sealant) intra in porii vopselei, in imperfectiuni si formeaza un film protector pe suprafata ei. In esenta, pe timp de iarna, aceste produse minimalizeaza sau elimina actiunea degradanta a ciclurilor inghet/dezghet si a produselor corozive si distructive pentru vopsea.

Inca o data: produsele de protectie formeaza un fel de scut care diminueaza sau anuleaza efectele factorilor de mediu specifici iernii. Nu intamplator serviciul nostru de pregatire pentru iarna se numeste WinterCarShield™.

Iar noi il consideram, pe termen lung, la fel de important pentru conditia cosmetica a masinii, cum sunt cauciucurile de iarna pentru calatoria in siguranta.

Ce este, in realitate, ceara adevarata?

Componenta de baza a cerurilor (Wax-urilor) este : apa, solventi, emulsii siliconice, talc, surfactanti, coloranti, odorizanti, ceara – rezultatul urmeaza sa produca stralucire, sa umple imperfectiunile si sa confere protectie. Ceara poate fi vegetala (Carnauba), animala (de albine), sintetica (polimeri etilenici), ceara minerala/fosila – extrasa din carbune, poate fi obtinuta prin derivarea petrolului (parafina & microcristalina), etc.

Cerurile sunt cel mai des sub forma de pasta sau crema (mai rar, lichide).

mindmapprodusedeprotect.jpg

Mai ales pe timp de iarna, datorita importantei utilizarii lor, orice wax (ceara) – si ma refer la brand aici – este, practic, buna. Diferentele care pot aparea intre branduri se refera la durabilitatea lor. Repet: orice ceara de protectie, de raft sau de la importatorii de produse de detailing, este mai buna decat nimic.

Cele mai slabe calitativ insa, trebuie reaplicate mai des. Pe timp de iarna, asta poate fi o problema.

Ceruirea trebuie facuta dupa spalarea masinii si, eventual, dupa decontaminarea ei. Se poate face manual sau cu masina, dar trebuie sa se faca la o temperatura de peste 5-10 ºC (ideal este la 18-20 ºC). Cine are garaj este binecuvantat, din punctul asta de vedere. Nici cine are prieteni cu garaj sau spatii potrivite (hala, spatiu depozitare, etc.), pe care sa le foloseasca ocazional, nu este…blestemat.

Problema este ca iarna ceruirea nu se poate face afara. Iar o ceara, chiar si dintre cele mai bune calitativ, nu dureaza mai mult de 30-45 de zile. De aceea, folosirea sealantului pentru pregatirea de iarna este esentiala.

Ce este, de fapt, sealantul?

Paint Sealant-urile sunt un fel de ceara sintetica, cu o durabilitate mult mai mare in timp. Ele sunt de obicei sub forma de crema.

Sealanturile nu sunt nici ele magice, nu dureaza ani de zile (desi unele pretind asta in mod exagerat), iar cel mai bun sealant de pe piata nu va dura mai mult de 6-8 luni.

Diferenta majora dintre cele doua protectii consta in reteta/formula si anume in vreme ce wax-urile contin emulsii siliconice, sealant-urile au la baza silicon-amino-functional, un ingredient diferit si mult mai scump decat un silicon obisnuit. Siliconul-amino-functional, cand se usuca, creeaza niste legaturi moleculare mult mai puternice si astfel rezulta o durabilitate mult crescuta.

Sealanturile sunt mult mai usor de aplicat, mai usor de indepartat si dureaza mai mult. Daca o ceara in cel mai bun caz dureaza 30-45 de zile, un sealant autentic este garantat 6 luni.

Noi folosim astazi un Nano-Selant. Ca orice produs realizat intr-adevar prin nano-tehnologie, aceste sealanturi sunt scumpe (cel putin deocamdata). Practic, daca nu sunt scumpe, nu mai vobim de nano-tehnologie, ci de marketing; dar asta este deja o alta discutie.

Daca folosesti un sealant clasic, va trebui sa faci o aplicare in conditii speciale. Pe scurt, trebuie facuta la o temperatura ridicata (20 ºC) si se aplica 3 straturi succesive dupa cum urmeaza. Primul se aplica cu masina de polishat si tamponul de lana, iar al doilea cu tamponul de burete. Tampoanele si rotatia masinii de polishat ridica temperatura si dilata porii si imperfectiunile vopselei. Al treilea strat de sealant se aplica manual.

Asa cum se stie, atat wax-urile cat si sealanturile sunt produse non-abrazive, asa ca nu vor scoate nici o imprefectiune sau zgarietura, ci le vor acoperi cu un film protector.

Protectia de iarna poate fi facuta pe vopsea in starea prezenta, dar este mult mai eficienta daca se va face pe o suprafata decontaminata si/sau lustruita (polishata). Daca nu decontaminezi/polishezi suprafata in prealabil, se poate considera ca “sigilezi” cotaminarile dedesubt. Iar ele vor lucra…

In concluzie, ar trebui sa iei in calcul si executia acestor servicii prealabile protectiei.

La noi un serviciu WinterCarShield™ poate costa intre 180 si 220 de lei. Dar la acesta se poate adauga, cum am spus, un serviciu de decontaminare care poate costa intre 100 si 170 de lei. Atentie insa, decontaminarea nu rezolva decat cel mult gazarile si nu va scoate zgarieturile. Pentru acestea din urma vor fi necesare pasi de bufuire sau polishare in plus. Odata insa ce decontaminarea s-a realizat (cu argila sau cu polish de curatare), pentru executia pregatirii de iarna nu mai sunt obligatorii serviciile de bufuire si polishare.

O pregatire de iarna poate dura intre 2 si 4 ore, daca nu se opteaza si pentru refacerea vopselei (bufuire, polishare).

Ce pierzi cand astepti sa vina “momentul potrivit”?

Atentie, insa, nimeni – daca este onest – nu-ti poate spune pretul exact fara sa vada masina. Fa-ne o vizita si solicita o evaluare – este gratuita, iar la cerere poti obtine si o demonstratie. De asemenea, retine ca in aparenta, pentru un privitor neinitiat tratamentul de iarna poate sa nu para diferit de un detailing exterior normal, dar in realitate diferenta este una cu bataie pe termen lung (si esentiala).

Cand se face pregatirea cosmetica de iarna? Se face oricand – chiar si in miezul iernii este mai bine decat deloc – dar de preferinta se face toamna sau inainte de aparitia semnelor iernii (acum intelegi procesele asociate alternantei zi/noapte, inghet/dezghet, etc.)

Inca o data: cand se face pregatirea de iarna? Imediat si mai ales inainte de a fi “pregatit”. Nu te pregatesti. Fa! Incepe! Nu astepta sa se indrepte economia, sa se imbunatateasca vremea, sa ai bani in cont, sa ai ajutorul potrivit, spatiul potrivit, etc. Acestea sunt scuze, rationalizari, alibiuri, justificari – forme de amanare si de taraganare. Argumente pentru creier ca sa…stagnezi, sa bati pasul pe loc, sa nu iesi din zona de confort (emotional, intelectual, fizic) si in final SA PIERZI BANI, IMAGINE, SATISFACTIE si LINISTE (timp liber).

Iarna vine de obicei neanuntata.

Actioneaza! Toate celelalte se vor rezolva de la sine cumva…

…sau macar fii avertizat, constient de ce se intampla cu finisajele masinii tale iarna…

Vino pentru o evaluare si pregateste-ti masina la noi. Daca nu poti, mergi la un alt atelier de detailing si fa serviciul (dupa ce te-ai asigurat ca oamenii stiu ce au de facut si merita banii). Daca nici asta nu poti face, ceruieste-ti masina singur. Acum!

fotoiarna2.jpg

P.S.

Desigur ca la o pregatire completa se foloseste si sealant pentru geamuri (water repellent), dressing pentru cauciucuri, etc. De asemenea, pentru o perioada nu prea lunga, avem si niste bonusuri-surpriza, dar viziteaza-ne te rog pentru o evaluare (www.expertdetailing.ro). Nu te costa nimic si iti vom da toate detaliile necesare.

Daca ti s-a parut folositor articolul, mai poti gasi si altele pe www.expertdetailing.ro/blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interesant. Destul de multe afirmatii acide, pot spune.

Fara nici o suparare insa - eu, din pacate nu voi apela la serviciile D-voastra. Volvo-ul meu a fost proiectat sa reziste iernilor NORDICE, cu toate acele cicluri inghet-dezghet...si dupa 15 ani, vopseaua e inca cea originala si in stare foarte buna. De tabla ce sa mai vorbesc - perfecta.

La masinile mai noi si pline de plastice, se impune o...pregatire de iarna. Mai ales la cele noi, care vor fi vandute destul de repede.

Deci, eu sper sa am "cunostintele necesare pentru a intelege vopseaua" pentru a nu ma simti din aceasta cauza..."lipsit de control".

Succes doritorilor in a-si pregati astfel, masina de iarna.

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ar fi multe de comentat la postul tau.In general la masinile noi ,nu stau sa enumar la care marci anume),exista lac ceramic ce protejeaza vopseaua.Masinilor noi sau f. putin rulate (vopsite de fabrica )nu prea ai ce sa le protejezi . :smile:

Cred ca nu doar celor cu Volvo expui acest tip de serviciu!

Succes pe mai departe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now