wam

Instalatie electrica carlig remorcare

50 posts in this topic

Neata

Cu ceva bataie de cap am reusit sa folosesc mufa din panoul de sigurante din spate.

Nu am reusit sa aflu ce fac doi pini. Unul il banuiesc ca e masa, mai exact pinul numarul 2 din poza de mai jos si pinul numarul 10 pe care nu l-am dibuit. Nu am fost sigur pe ei asa ca nu i-am folosit.

Nu am gasit nici iesirea pentru ceata... posibil sa fie unul dintre cei doi.

Masa din priza de la carlig am luat-o direct de pe caroseria masinii.

Cei 12 V i-am luat de pe pinul 7, cel care are 12 V doar cu contactul pus. Remorca foloseste separat pozitiile si daca foloseam un pin care avea 12V tot timpul, mi-ar fi stat stopul pe stanga aprins si dupa ce incuiam masina.

Cu frana am avut mai multe probleme.

Mai exact, desi pe pinul 8 aveam 12V cand apasam pedala, in momentul in care aparea un consumator, gen bec, masina proteja ceva pe acolo si dispareau cei 12 V

Sa o pot pacali am cumparat un releu cu o rezistenta cat mai mare. Am cumparat cred ca 3 relee pana sa nimeresc unul. Am gasit unul de 470 ohmi si abia ala a mers. O sa fac ceva electronic pentru a avea un consum cat mai mic pe acel pin pentru ca, aproape sigur masina taie cei 12 V pentru a proteja ceva.

Pentru alimentat remorca, am luat 12 V din pinul 6 si l-am trecut prin releu.

Restul a fost usor.

Cateva poze cu ce am facut eu, inclusiv o mica schema.

Am sa mai aranjez putin firele. Initial le pozasem frumos dar a trebuit sa stric totul pentru a reface partea cu stopurile pe frana

post-135-0-56677100-1344843600_thumb.jpg

post-135-0-82845800-1344843611_thumb.jpg

post-135-0-66875500-1344843624_thumb.jpg

Nu am ranit niciun fir de la masina.

Volvica s-a comportat bestial la drum cu o remorca dupa el. Nici nu o simtea, consumul a fost foarte bun 8%. Merge ca si cand nu avea nimic dupa el. E adevarat ca si remorca a fost usoara si incarcatura la fel, doar voluminoasa insa.... nu simtea nimic.

In afara de cateva smucituri atunci cand e plina, nu am simtit nimic

Nu mi-a modificat din stabilitate sau franare.

Tot respectul pentru ea. Imi place masina asta. Am mers 800 Km cu remorca dupa ea. O sa verific si uleiul. Cica ar consuma ulei cand tractezi.

Probleme am avut doar la mersul inapoi.

3 motive:

- lipsa de experienta pentru astfel de manevre;

- fundul masinii prea mare. Pana incepeam eu sa vad remorca in oglinzi.... asta deja o luase in directia gresita, si inca bine.

- unghiul mic de virare al masinii asociat cu fundul mare. Din cauza ca vireaza putin, masina nu mai reusea sa compenseze faptul ca pana vedeai tu remorca in oglinzi, asta era virata. Mergeam iarasi in fata sa o aliniez cu masina. Trebuia sa imi imaginez traseul remorcii ca de vazut, nu o vedeam.

Chiar se uitau oamenii pe la depozitele de constructii cum ma chinuiam cu ea..... Un sofer profesionist chiar a venit si mi-a zis "De ce nu virezi maxim?" I-am explicat ca asta chiar e o problema si ca asta e maximul masinii..... a plecat si nu a mai zis nimic....

Edited by ValiU
2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

................

Un sofer profesionist chiar a venit si mi-a zis "De ce nu virezi maxim?" I-am explicat ca asta chiar e o problema si ca asta e maximul masinii..... a plecat si nu a mai zis nimic....

Super tare faza. Felicitari. O sa ma apuc si eu sper cat de curand sa pun instalatia pe masina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am uitat sa intreb. Cand ai masina oprita si inchisa, cu schema asta iti merg luminile de pozitie si avariile pe remorca? Unde ai pus releul ? Nu se vede in poze.

Edited by wam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da. Merg avariile si lumina de pozitie doar pe .... partea dreapta.... ceea ce nu mi s-a parut prea ok... nevoie am avea pe stanga insa asa a iesit la calcule.

Mai exact, am o banuiala ca rulota isi ia 12 V din mijlocul prizei, mai exact 58L si daca puneam invers firele, mi-ar fi luat 12V din stopuri si as fi fost nevoit sa stau cu pozitiile, toate, aprinse ca sa pot alimenta rulota cu 12V..... Inca nu stiu ce sa fac cu asta....

Merg si stopurile pe frana fara sa am contact. Becurile de la remorca se comporta ca si cele de pe masina, exceptie facand stopul legat pe mijlocul prizei.... dar asa sunt prizele de pe remorci, sau asa era asta.

Releul este mic, are dimensiunea de 10mm x 10 mm x 5mm. Are 470 ohmi si parca 5A pe contact. E mai jos. Chiar daca ii fac poza, nu prea ai ce vedea. E bandajat bine in banda izolatoare. Din pacate este un releu care se pune pe circuit, nu din cel care legi firele. Eu vreau sa refac totul sa folosesc un tranzistor pentru a avea un consum cat mai mic posibil desii nici in situatia asta nu am avut probleme

Mai precizez ca masina mea sta prost la dotari. Nu am senzori de parcare si alte inginerii. Posibil ca la cei cu mai multe dotari, sa apara alte probleme.

Edited by ValiU

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da. Merg avariile si lumina de pozitie doar pe .... partea dreapta.... ceea ce nu mi s-a parut prea ok... nevoie am avea pe stanga insa asa a iesit la calcule.

Mai exact, am o banuiala ca rulota isi ia 12 V din mijlocul prizei, mai exact 58L si daca puneam invers firele, mi-ar fi luat 12V din stopuri si as fi fost nevoit sa stau cu pozitiile, toate, aprinse ca sa pot alimenta rulota cu 12V..... Inca nu stiu ce sa fac cu asta....

Merg si stopurile pe frana fara sa am contact. Becurile de la remorca se comporta ca si cele de pe masina, exceptie facand stopul legat pe mijlocul prizei.... dar asa sunt prizele de pe remorci, sau asa era asta.

Releul este mic, are dimensiunea de 10mm x 10 mm x 5mm. Are 470 ohmi si parca 5A pe contact. E mai jos. Chiar daca ii fac poza, nu prea ai ce vedea. E bandajat bine in banda izolatoare. Din pacate este un releu care se pune pe circuit, nu din cel care legi firele. Eu vreau sa refac totul sa folosesc un tranzistor pentru a avea un consum cat mai mic posibil desii nici in situatia asta nu am avut probleme

Mai precizez ca masina mea sta prost la dotari. Nu am senzori de parcare si alte inginerii. Posibil ca la cei cu mai multe dotari, sa apara alte probleme.

Nici eu nu am senzori de parcare, asta ca fapt divers. Pe mine ma batea gandul sa pun cate un releu pentru fiecare circuit in parte. Pentru partea stanga ai putea folosi un releu care sa dea curent remorcii de la acel + permanent. Ma gandesc ca as proteja mai bine instalatia masinii. Probabil ca taie curentul pe frana, deoarece sunt becuri mai puternice. O alta varianta ar fi folosirea mos-fet-urilor, dar trebuie sa mai studiez problema. In cazul in care o sa folosesc mos-fet-uri cred ca o sa fac un circuit integrat si o sa folosesc reglete pentru o conectare facila.

Pentru partea de rulota (nu remorca) am vazut pe un s60 dezmembrat ca langa baterie mai exista un panou cu singurante de putere mare , alimentate direct de pe baterie, din care sunt iesiri pentru mufa de rulota cu 13 pini ( cateva doar, probabil pentru consumatorii mare - frigider, AC, etc), iar pentru remorca banuiesc ca se alimenta din panou. Avea model cu doua prize. Ceva de genul cum am luat eu, dar din pacate instalatia pe care o am eu e intr-o stare jalnica, drept pentru care o sa iau una noua.

Edited by wam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si a mea era dezmembrata. Era doar priza de care atarna cablul. Mai am un modul in care alimentam 12 V si aveam 3 iesiri parca. Frigider, permanent si nu mai stiu ce. Asta era pentru rulota.

Ma gandeam si eu la partea cu relee sau protectie pe toate dar nu vad rostul. Pana la urma e cate un bec pe fiecare pin... deja dam in paranoia :P... cat sa consume un bec.... Daca nu sunt contacte imperfecte, ar trebui sa nu apara absolut nicio problema.

Nu sunt foarte sigur dar, cred ca exista niste remorci cu frana proprie, frana care probabil e actionata electric. Poate ma insel... dar daca e adevarat, asta ar trebui sa fie motivul pentru care e protejata iesirea.....

Oricum, sunt doar presupuneri iar ce am facut eu, nu e decat sa pacalim ce au proiectat cei de la volvo.... din fericire a mers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si a mea era dezmembrata. Era doar priza de care atarna cablul. Mai am un modul in care alimentam 12 V si aveam 3 iesiri parca. Frigider, permanent si nu mai stiu ce. Asta era pentru rulota.

Ma gandeam si eu la partea cu relee sau protectie pe toate dar nu vad rostul. Pana la urma e cate un bec pe fiecare pin... deja dam in paranoia :P... cat sa consume un bec.... Daca nu sunt contacte imperfecte, ar trebui sa nu apara absolut nicio problema.

Nu sunt foarte sigur dar, cred ca exista niste remorci cu frana proprie, frana care probabil e actionata electric. Poate ma insel... dar daca e adevarat, asta ar trebui sa fie motivul pentru care e protejata iesirea.....

Oricum, sunt doar presupuneri iar ce am facut eu, nu e decat sa pacalim ce au proiectat cei de la volvo.... din fericire a mers.

Fac eu o schema acum. Nu sunt electronist si nu stiu daca o sa fie bine , dar poate o corecteaza Bogdan, daca nu e bine. Cred ca ar iesi mult mai frumos si ar fi protejata .instalatia masinii. Am observat ca pe mufa de 7 pini nu avem fir pentru marsarier.

ceva de genul asta. Dupa cum am spus nu ma pricep la electronica. Nu aruncati cu pietre, fac si eu ce pot.

post-401-0-06197700-1344933922_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acum am vazut ca am gresit schema, dar o sa o refac. Acolo unde am scris MASA, trebuie de fapt pus un + . ideea e ca nu stiu exact ce tip de tranzistor sa folosesc.

Nu sunt foarte sigur dar, cred ca exista niste remorci cu frana proprie, frana care probabil e actionata electric. Poate ma insel... dar daca e adevarat, asta ar trebui sa fie motivul pentru care e protejata iesirea.....

Sunt remorci cu sistem de franare independent, dar nu electric. Au un sistem care functioneaza prin inertie. Cand masina pune frana, remorca are tendinta de a merge inainte si actioneaza un cablu asemanator cu frana de mana.

Edited by wam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mufa mea e cam gata...

Avem mare nevoie de ce rol are fiecare pin de la mufa tata din panoul de sigurante

Are cineva o schema? sau le iau la masurat cu aparatul de masura?

E cam riscant.... dar ma pot stradui sa aflu ce rol au....

Ar fi de mare folos sa stim ce vine pe fiecare din cei 12 pini de la masina

Am tereminat si eu de montat interfata de can. M-am legat direct pe mufa din tabloul de sigurante, nu mi-am dat seama care pini sunt pentru lumina de ceata si mersul cu spatele. Ai reusit sa mai afli ceva ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu, din pacate nu.

Si nici nu am idee cum putea gasi asta.

Poate cei care au montata mufa din fabrica ar putea sa ne spuna daca lor le functioneaza cele doua lumini.

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

In acea mufa aveti atat +12V permanent cat si pe contact, la fel si -12V permanent si contact. Chiar daca existau si senzori de parcare, modulul OEM nu ii vede la mersul inapoi si asta fara nici un fel de soft. La rulote este necesar acest +/- 12V pe contact pentru frigider, boiler (consumatori mari) iar +/- 12V permanent pentru lumini caldura pompe apa(consumatori mici sau putin utilizati). O conectare corecta a prizei de 13pini se face defapt cu 12 fire unul nu se foloseste sau chiar cu 11 daca se foloseste o masa comuna insa corect sunt 12 fire. Atentie ca mufa de 7 pini (standard) nu permite lumina mers inapoi, insa nu este o problema, dealtfel lumina de mers inapoi este optionala si nu obligatorie chiar si la R.A.R. .

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cam asa se leaga .

post-178-0-12437300-1366783483_thumb.jpg

post-178-0-02068700-1366783492_thumb.jpg

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cam asa se leaga .

post-178-0-12437300-1366783483_thumb.jpg

post-178-0-02068700-1366783492_thumb.jpg

Foarte edificator. Multumesc Bogdan. Ai idee pe unde gasesc sa cumpar doar mufa ? ??

Edited by wam
1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foarte edificator. Multumesc Bogdan. Ai idee pe unde gasesc sa cumpar doar mufa ? ??

Gasesti la aproape orice magazin de piese auto! Sunt din plastic sau metal!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cum sa gasesti Andule mufa la orice magazin auto ?

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Simplu... intra si zice "am venit sa-mi dati o mufa" ;D

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Simplu... intra si zice "am venit sa-mi dati o mufa" ;D

Hahahahhahahaha.... buna asta!!! :hello2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cum sa gasesti Andule mufa la orice magazin auto ?

Mi scuzi ;D ;D ;D!!! Credeam ca de asta e vorba:

post-1775-0-51426500-1366836706_thumb.jp

Edited by Andu G

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prize, mufe si adaptoare 13/7 sau 7/13 gasiti la orice magazin de piese pt rulote, si prin alte parti desigur. E ceva uzual, nimic special.

Daca rulota are lumina de mers inapoi si lumina de ceata (si cam toate dupa 1990 au) nu iei RAR-ul sau ITP-ul decat daca sunt functionale, ceea ce presupune priza cu 13 pini ( de fapt 11 sunt folositi).

Alimentarea cu 12V stationar sau in mers nu e verificata la RAR. La ITP ca si RAR se verifica seriile, franarea pe fiecare roata, lumini, cauciucuri si cam atat. Daca dai de unul mai nebun o ia la masurat cu ruleta sa vada daca nu ai modificat-o

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am facut eu RAR-ul acum trei zile: -luminile trebuie sa functioneze toate (lumini mers inapoi nu sunt obligatorii, adica nu exista nu-i problema), -franele sa fie bune si sa nu fie diferenta mare de franare intre ele, -nr. identificare obligatoriu pansonat, -si da o masoara pentru ca ii trebuie dimensiunile, -cantarire pentru greutate si anvelope. 611ron taxa de omologare artizanala. Diferente: desi la masuratoare am 5,71m si in acte la fel au trecut 5,82m, anvelope aveam mai late -205- si au gasit ca defapt trebuiesc -195- insa au fost intelegatori si au trecut chiar si -185-. greutatea propie 930kg, trecua 1100kg mma corect 1350kg.

Edited by mariusb
1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am o mica nelamurire: 1 in imaginea atasa mai jos mufa care este data cu banda izolatoare este mufa pentru priza carligului ? Ma refer la s60 P1 , ca la P2 am vaazut ca are mufa pe panoul din spate de relee.

2 Mufa aceea comunica cu ce calculator ? Pe firele de acolo sunt semnale de curent care actioneaza in modulul de remorcare niste relee ? 11354853_954474861241804_943712636_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru cine este interesat sa isi faca singur instalatia la carlig fara nici o eroare , este foarte simplu : Se cumpara de la magazin 4 relee ( eu am pus decat frana , semnal stanga-dreapta , pozitii ) cost maxim 40 de lei , eu le-am luat de BMW de la un prieten care dezmembreaza E46 . O sa va arat schema pt un singur releu ,si asa se procedeaza cu toate in paralel , aceeasi alimentare : post_66511_0_48384800_1394040719.jpgPe firul verde din poza care intra in contat , se pune plusul de la becul din stop.

In urmatoarea poza o sa vedeti o mufa din care luati semnal pentru relee( pentru s60 pana in 2004 , dupa 2004 mufa este pe panoul cu relee din portbagaj) : 11846063_726346017488253_373363269_n.jpg11815609_726346027488252_1207239274_n.jpg

Se conecteaza la urmatoarele fire din mufa de mai sus !

-Galben-frana

-Verde-semnal stanga

-verde/alb-semnal dreapta

-Gri-Pozitie

Mai este si marsarier , ceata spate , dar eu nu le pun . Plusul si minusul permant de la relee le-am legat la baterie. Succes !!

11823781_726346037488251_848560610_n.jpg11815614_726346064154915_1276987282_n.jpg

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

De la marsarier poti trage fir direct, ca nu este monitorizat (ceata este)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De la marsarier poti trage fir direct, ca nu este monitorizat (ceata este)

Da , dar nu are rost ca remorcile mici de moto\atv nu au marsarier.....57988069_4_644x461_remorca-auto-apicola-atv-250-160-auto-moto-si-ambarcatiuni.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now