Roberto

Amortizoare ulei vs gaz

3 posts in this topic

Hai sa vorbim putin despre amortizoare si diferentele dintre amortizoarele pe ulei si "gaz".

Contrar misconceptiei, amortizoarele pe gaz....nu functioneaza strict pe gaz !

Toate amortizoarele (auto conventionale) functioneaza pe urmatorul principiu :

Un lichid (ulei) este fortat datorita miscarii sus-jos a tijei amortizorului printr-o sita (valva), sau mai multe cu gauri si pasaje, dintr-un compartiment in altul. Gaurile din aceste site nu sunt facute la intamplare, ci calculate, ele permit un anume flux\debit la trecerea uleiului prin ele astfel dand rata maxima de miscare sus-jos care se traduce direct in duritate, cat de tare sau moale e amortizorul.

Trecerea uleiului prin site se efectueaza cu o rezistenta mare = miscarea sus jos e limitata, amortizorul e dur

Trecerea uleiului se efectueaza cu o rezistenta mica = miscarea sus jos e fluida = amortizorul e moale

Amortizoarele (credca cele din anii 2000 incoace) au mai multe site pentru mai multe categorii de miscari sus-jos.

1 sita pentru miscarile scurte repetate - denivelarile normale ale drumului, care lucreaza in 99% din viata amortizorului

1 sita pentru miscarile mai lungi a amortizorului - gropi, denivelari mai mari, care produc o cursa mai lunga a amortizorului

1 sita pentru miscarile aproape maxime a amortizorului - cratere romanesti :)), diferite situatii de "bottom-out" adica cazul in care tija amortizorului se extinde sau se comprima la maxima.

Recomand urmatorul clip de la KYB in care explica rolul acestor site (valve) si ce se strica de fapt la un amortizor.

In timpul "muncii" repetate a amortizorului, uleiul din el se incalzeste, incalzindu-se isi pierde vascozitatea, apare fenomenul de spumare si toate acestea duc la alterarea perfomantei si a specificatiilor amortizorului.

Acum revenind la gaz !

Toate amortizoarele au ulei.

Gazul intr-un amortizor e nitrogen. E introdus in compartimentul cu ulei cu rolul de :

- a mentine presiunea uleiului constanta

- a mentine temperatura uleului constanta

- a stopa efectul de spumare a uleiului

- a ajuta la disiparea caldurii

- a mentine vascozitatea uleiului constanta

Nu inlocuieste uleiul ! Nu "da" duritatea amortizorului !

Duritatea amortizorului este data strict de constructia lui, valvele, specificatiile lor, etc.

Ce se strica la un amortizor ? O sa intelegeti din clipul de mai sus, e foarte informativ.

Sa vina corecturile articolului ! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

...Gazul intr-un amortizor e nitrogen. E introdus in compartimentul cu ulei cu rolul de :

- a mentine presiunea uleiului constanta

- a mentine temperatura uleului constanta

- a stopa efectul de spumare a uleiului

- a ajuta la disiparea caldurii

- a mentine vascozitatea uleiului constanta

...

Aha! :)

Deci de ce nu baga aer atmosferic daca tot are 78% azot/notrogen?

Mai lamurim un topic cu ocazia asta. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aha! :smile: Deci de ce nu baga aer atmosferic daca tot are 78% azot/notrogen? Mai lamurim un topic cu ocazia asta. :P

Credca pentru ca aerul mai contine si vapori de apa, care nu e bine !

Nitrogenul pur are mai multe avantaje. Din cate am gasit :

- air, because of the other included gases changes volume and pressure to a higher degree when heated

- the oxygen in air reacts with oil and metals in several undesirable ways

- reason to use nitrogen is because it is inert (for this use) and industrial nitrogen contains no water vapor

- water vapor is it slightly changes the pressure/temperature relationship of a gas

- Water vapor and oxygen under pressure also damage materials much faster

- Nitrogen doesn't carry moisture

- ieftin

Nu stiu de ce nitrogen si nu altceva dar avand in vedere ca toti producatorii folosesc N2 ma gandesc ca exista un anume motiv !

Nu avem un chimist printre noi ? :D

Edited by Roberto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now