Amortizoare ulei vs gaz

Roberto
By Roberto in Generalitati,
Hai sa vorbim putin despre amortizoare si diferentele dintre amortizoarele pe ulei si "gaz". Contrar misconceptiei, amortizoarele pe gaz....nu functioneaza strict pe gaz ! Toate amortizoarele (auto conventionale) functioneaza pe urmatorul principiu : Un lichid (ulei) este fortat datorita miscarii sus-jos a tijei amortizorului printr-o sita (valva), sau mai multe cu gauri si pasaje, dintr-un compartiment in altul. Gaurile din aceste site nu sunt facute la intamplare, ci calculate, ele permit un anume flux\debit la trecerea uleiului prin ele astfel dand rata maxima de miscare sus-jos care se traduce direct in duritate, cat de tare sau moale e amortizorul. Trecerea uleiului prin site se efectueaza cu o rezistenta mare = miscarea sus jos e limitata, amortizorul e dur Trecerea uleiului se efectueaza cu o rezistenta mica = miscarea sus jos e fluida = amortizorul e moale Amortizoarele (credca cele din anii 2000 incoace) au mai multe site pentru mai multe categorii de miscari sus-jos. 1 sita pentru miscarile scurte repetate - denivelarile normale ale drumului, care lucreaza in 99% din viata amortizorului 1 sita pentru miscarile mai lungi a amortizorului - gropi, denivelari mai mari, care produc o cursa mai lunga a amortizorului 1 sita pentru miscarile aproape maxime a amortizorului - cratere romanesti ), diferite situatii de "bottom-out" adica cazul in care tija amortizorului se extinde sau se comprima la maxima. Recomand urmatorul clip de la KYB in care explica rolul acestor site (valve) si ce se strica de fapt la un amortizor. In timpul "muncii" repetate a amortizorului, uleiul din el se incalzeste, incalzindu-se isi pierde vascozitatea, apare fenomenul de spumare si toate acestea duc la alterarea perfomantei si a specificatiilor amortizorului. Acum revenind la gaz ! Toate amortizoarele au ulei. Gazul intr-un amortizor e nitrogen. E introdus in compartimentul cu ulei cu rolul de : - a mentine presiunea uleiului constanta - a mentine temperatura uleului constanta - a stopa efectul de spumare a uleiului - a ajuta la disiparea caldurii - a mentine vascozitatea uleiului constanta Nu inlocuieste uleiul ! Nu "da" duritatea amortizorului ! Duritatea amortizorului este data strict de constructia lui, valvele, specificatiile lor, etc. Ce se strica la un amortizor ? O sa intelegeti din clipul de mai sus, e foarte informativ. Sa vina corecturile articolului !
  • 2 replies