iulirx

Understeering / oversteering

20 posts in this topic

Understeer. Mi-a fost lene sa fac un desen ca lumea....

Toate astea pot fi experimentate safe intr-o parcare mare si goala (mall) acoperita cu zapada, la viteze sub 15 km/h, ca sa aveti deja indeminarea de a o face si la 70 km/h dupa ce v-ati certat cu sotia la volan... :)

Edited by iulirx
1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foarte frumos, am citit insa nu inteleg anumite cuvinte - cu ce mana ai scris? :)

Ai PM si mail - citeste e urgent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Supravirarea, ce e ea si cu ce se maninca....

La subvirare se sperie soferul, la supravirare se sperie si pasagerii, asa ca opriti doar dupa ce s-au calmat :smile:

Cind vorbesc de viteza prea mare, nu va ginditi la viteze de raliu, ci la viteze pe care ati uitat sa le reduceti din diferite cauze cum ar fi o discutie in contradictoriu despre spiritul volvo...

O intrebare : e mai bine ca masina sa aiba comportament neutru (nu supravireaza, nu subvireaza) pe viraje, da, sau nu ? De ce ?

hint : ginditi-va cum ati recupera o masina neutra din derapaj...

hint : o masina cu raportul de mase 50-50 pe puntile fata, respectiv spate e neutra ?

Nu ca ar conta :smile: , nu mai stati cocoţaţi pe volan , sprijiniti-va spatele in scaun, ferm , atfel nu veti putea observa ca masina tocmai supravireaza.

Edited by HEIMÐALLR
Modificare pasaj cu potenţial ofensator
1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Repartitia maselor influenteaza comportamentul virator, dar nu e totul. Suspensia si unghiurile rotilor, rotile (diametre si marimi diferite intre punti), livrarea puterii, viteza de raspuns a directiei toate afecteaza comoportamentul pe viraje.

Important e sa fie previzibil comportamentul, nu sa fie neaparat neutru. Oricum nu cred ca se poate sa fie complet neutru, toate au o limita si daca te intreci cu viteza, unghiul volanului sau frana ori acceleratia faci orice masina sa sub sau supra vireze.

Daca masina subvireaza usor nu are nici un farmec, stai mereu sa intepi frana sa o aduci pe traiectorie. Daca supravireaza usor iar nu e fun, un singur moment de neatentie si te trezesti zburand prin boscheti cu spatele.

E mai putin important ce tip de tractiune ai, important e sa iti cunosti masina si sa stii la ce sa te astepti in caz ca subvirezi sau supravirezi. Si sa nu dai dintr-una in alta, ca de obicei asa se intampla belelele cele mai mari, intrii prea tare, subvirezi, te proptesti in frana si tragi de volan prea mult si se rasuceste masina pt ca ai mutat toata greutatea pe fata si fara acceleratie care sa mai ia din aderenta cauciucurilor acum masina o ia incotro vrei.

Mai sunt si teribilistii cu tractiune pe spate care vor sa faca drifturi si cand se sperie reduc din acceleratie, rotile spate prind aderenta pt ca nu mai sunt coplesite si nu se mai invart in gol si masina este catapultata in orice directie e volanul intors fara sa mai aibe timp sa o opreasca.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai sunt si teribilistii cu tractiune pe spate care vor sa faca drifturi si cand se sperie reduc din acceleratie, rotile spate prind aderenta pt ca nu mai sunt coplesite si nu se mai invart in gol si masina este catapultata in orice directie e volanul intors fara sa mai aibe timp sa o opreasca.

Asta e cauza din care mor atitia copii nevinovati. Si zic nevinovati pentru ca cineva ala care le-a dat bmw-ul pe mina n-a facut nimic sa-i invete si cum se conduce o propulsie. E absolut normal sa iei piciorul atunci cind vezi ca pierzi controlul, mai ales la o virsta frageda, fara experienta. D-asta masinile cu propulsie ar trebui sa fie conduse de o alta categorie de soferi, care sa dea examen separat pentru propulsie. Sa fie cat B tractiune si B propulsie. Stiu ca nu e deloc intuitiv sa scoti o propulsie din derapaj asa cum este o tractiune.

Propulsia este complet diferita de tractiune, e alta masina. Daca nu ma credeti sint aci pe forum destui care pot confirma asta.

Edited by iulirx

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Daca nu ma credeti sint aci pe forum destui care pot confirma asta."

Sau pot merge in spatele meu - asa cum puneai tu mina la ochi cind ma vedeai cum iau virajele si cum facea masina de spate cind se apropia de margini...dar eu imi cunosc masinuta :evil6:

Tare de tot fazele cu POPA, din explicatiile mai mult decit clare. Mi-ai facut noaptea frumoasa ! :downtown:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa vedeti ce face 244 ,mai ales pe gheata ;de acolo incepe scoala,

sa nu iei piciorul de pe acceleratie brusc cand incepe sa fuga spatele ca te trezesti intors sau in decor;

face si pe uscat dar mai ales iarna si pe asfalt umed

Inca ma sperie cateodata (dar invat cat traiesc)

dar ii tractor punte rigida soate (ca modelele americane )

numai un motor de vreo 400 cai ii lipseste (cu modificare necesare si in alte parti)

si ar fii buna de liniute :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Şi uite-aşa s-a mai născut un subiect util...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru mine e FOARTE util avand doua masini, una cu tractiune fata si una cu tractiune spate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Informam că am făcut "split". De ce crezi că am scris cu albastru?

Nu eram ironic...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Un exemplu trait pe viu. Arata diferenta intre FWD si RWD conduse amindoua de buni soferi, insa amindoi soferi de FWD.

De fapt sint o groaza de exemple, insa e un fel de a spune.

Am cerut acceptul lui Matrixxx inainte sa postez.

Pentru a nu fi acuzat de incalcarea legii precizez ca vitezele erau in limita legala. :smile:

Maxim 90 km/h

Edited by iulirx
1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Un exemplu trait pe viu. Arata diferenta intre FWD si RWD conduse amindoua de buni soferi, insa amindoi soferi de FWD.

De fapt sint o groaza de exemple, insa e un fel de a spune.

Am cerut acceptul lui Matrixxx inainte sa postez.

Pentru a nu fi acuzat de incalcarea legii precizez ca vitezele erau in limita legala. :smile:

Maxim 90 km/h

Ce funny ar fi fost sa ai niste filmulete, cu o camera de bord...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma gindesc sa-mi iau o camera, insa nu ma pricep de care...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu nu am citit nimic despre toate astea pana acum. Ma rog, in revistele de auto mai scrie câte un Morcovescu (sic!) cum ca masina ar avea caracter sub sau supra virator, dar nu explica ce si cum sa faci.

Asa incât ma gandesc serios sa ma inscriu la un curs, sau macar sa am ocazia sa fiu in masina cu un om care imi poate explica pe viu. Nu ca sa "fac" bmw-uri, caci nu am cu ce, dar sa stiu ce am de facut daca ajung vreodata in situatia respectiva.

De fapt, de ajuns, cred ca am ajuns de mai multe ori, dar am actionat instinctual si probabil, gresit.

Multumesc, Iulian pentru topic!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cursuri de condus- si sportiv si defensiv- face Titi Aur - cum sa abordezi virajele, ce sa faci in situatii limita, etc. Stiu ca avea o oferta in special pt. companii, dar sigur are cursuri pentru "persoane fizice".... Eu l-am vazut la Amkart cum conducea (scartaia) noul V40 :smile:

Oricum, orice teorie nu face cat 10 minute de practica.

Edited by ovidiu xc 70
1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inainte sa te duci acolo ia legatura cu altii care au fost deja la acest curs. Pot sa-ti spun ca tot sediul OMV trimite toti soferii la acest curs, cel putin pe toti care nu sint profesionisti. Din cite stiu eu, pentru controlul derapajelor foloseste o masina cu toate rotile viratoare ( si puntea fata si puntea spate au fiecare cite un volan, puntea fata fiind pe miinile studentului iar cea spate pe mina instructorului). Ramine de vazut cum poate studentul sa simta transferul de mase....

Controlul masinii reale in viraje se face intr-un alt curs pentru avansati, dupa ce l-ai absolvit pe cel pentru incepatori.

Subvirarea se "provoaca" prin cotirea rotilor spate in aceeasi directie cu puntea fata , iar supravirarea invers. Elevul trebe sa execute comenzile corecte in ambele cazuri. Io ma intreb ce-o invata un elev din asta, si cum va fi el in stare sa aplice ce-a invatat in viata reala. Tare mi-e teama ca elevul va contrabraca la prima supravirare uitind sa ia piciorul usor de pe acceleratie pina la acceleratie de echilibru.

Bafta !

sa nu cumva sa se intimple ca mai sus, apropos de uitat piciorul pe acceleratie.

Edited by iulirx
1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

understeer / oversteer corrections

Edited by iulirx

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.4tuning.ro/drift/cu-inventia-asta-orice-masina-cu-tractiune-fata-devine-de-drift-inclusiv-loganul-tau-31500.html?utm_source=Newsletter__Newsletter_4Tuning.ro&utm_medium=gmail.com&utm_campaign=newsletter_316442

O inventie care poate omori chiar in parcare la mall ! Nu se poate face drift cu o masina fwd daca ai schiuri pe spate ! Poti pune ce vrei tu pe spate , insa doar te poti invirti , dansa, balansa.

La drift se rupe aderenta spate , se contrabracheaza si se mentine masina intr-un derapaj controlat prin controlul aderentei puntii spate, adica prin pulsarea acceleratiei si modificarea unghiului de contra bracaj, adica a vitezei de rotire. Puntea spate , cea care impinge masina pe traiectorie, are o aderenta variabila de la 35%-40% pina la 85%-95%.
Daca pui timpeniile astea pe o masina fwd ai 3 MARI probleme :

1. Puntea spate are o aderenta FIXA NU VARIABILA ! Odata masina intrata in derapaj NU mai poti varia aderenta pe spate !

2. Intrarea in derapaj la drift se face rotind volanul catre interiorul curbei pentru a da moment de rotatie si la citeva zecimi de secunda accelerind brusc pentru a pierde aderenta si a mentine starea de rotatie a masinii. La fwd te vei propti in primul pom !!! In momentul in care accelerezi brusc tocmai ai pierdut directia, deci si momentul de rotatie , masina merge pe o directie aproximativ dreapat - eventual rotindu-se in jurul axei proprii ca un titirez - dar fara sa ia vre-un viraj, spre primul obstacol sau bordura.

3. La fwd intrarea in derapaj controlat se face rotind volanul spre interiorul curbei pentru a initia miscarea de rotire IN TIMP CE MASINA ACCELEREAZA RELATIV MEDIU SPRE TARE ( NU BRUSC !!) , urmind ca la citeva zecimi de secunda sa se reduca BRUSC acceleratia la idle ( eventual sa se traga scurt [1-2 sec] frina de mina - pentru cine are) pentru a pierde aderenta pe spate ( s-a transferat masa pe fata) si a mentine momentul de rotatie. Problema este ca pentru a iesi din drift trebuie sa accelerezi pentru a transfera masa din nou pe spate pentru ca acesta sa capete aderenta. Care aderenta ? Ca tu ai schiuri pe spate si ai prins deja o viteza apreciabila si nici macar frina nu te mai ajuta acum !
Daca incercati asa ceva va recomand cu caldura sa nu mergeti decit in viteza 1 cu max 20-25 km/h si sa aveti in jurul vostru macar 70 m de jur-imprejur.
Retineti ca odata cu schiurile pe spate ati ramas si fara frina !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now