Posted 2 Aug 2013 · Report post Ca şi motoarele pe benzină, motoarele diesel sunt supuse unor norme de depoluare foarte severe. Emisiile poluante ale acestor motoare sunt în principal următoarele: Oxidul de azot (NOx) Monoxidul de carbon(CO) Particulele solide. Mijloacele utilizate pentru gestionarea poluării sunt similare celor de la motoarele pe benzină, dar strategiile de comandă sunt diferite. Oxizii de azot (NOx) Oxizii de azot (NOx) sunt poluanţi care provin dintr-o ardere la temperatura ridicată. Această creştere de temperatură poate fi consecinţa mai multor fenomene: Un exces de aer Un reglaj de avans aproximativ O presiune de supraalimentare foarte importantă Un raport volumetric greşit. Două mijloace permit diminuarea conţinutului de NOx din gazele de eşapament: Calculatorul optimizează punctul de avans în funcţie de sarcină şi de regimul motor. Sistemul E.G.R. (Reciclarea Gazelor de Eşapament) coboară temperatura de ardere prin înlocuirea excedentului de oxigen cu gazele de eşapament (gaze inerte). Principiul de funcţionare al EGR-ului. E.G.R.-ul permite diminuarea emisiilor de NOx recirculând gazele de eşapament prin admisie pentru a scădea temperatura de ardere (gazele de eşapament iau locul oxigenului). Calculatorul pilotează o electrovană în mase secvenţiale. Cu cât vana este comandată mai mult, cu atât depresiunea creată de pompa cu vid se aplică vanei EGR şi o deschide. Cu cât vana se deschide, cu atât rata de recirculare este mai importantă. Gestionarea electronică permite obţinerea unei rate de recirculare variabilă care poate fi cartografiată în funcţie de mai mulţi parametri. În anumite cazuri, va fi posibilă buclarea sistemului controlând poziţia reală a vanei EGR. În cazul gestionării electronice a vanei E.G.R, anumite informaţii sunt esenţiale pentru calculator: Sarcina: Informează calculatorul de cererea de sarcină determinând comandarea E.G.R.-ului numai la sarcini joase şi interzice comanda vanei în deceleraţie (se evită emisiile de fum). Viteza vehiculului: Informează calculatorul despre viteza vehiculului pentru strategia E.G.R-ului; de exemplu dacă viteza vehiculului este nulă şi pedala acceleraţie ridicată sau viteza motorului la relanti, atunci E.G.R se va dezactiva; când viteza devine mai mare de 40km/h E.G.R. este din nou activată; aceasta pentru a evita ancrasarea supapelor. Regimul motor: La fel ca şi la informaţia viteză vehicul, utilă la strategia de comandă a vanei E.G.R.; în majoritatea cazurilor E.G.R.-ul nu mai este comandat peste 3000tr/min şi sub un regim de minim 800 tr/min pentru a evita calarea motorului. Temperaturile apei, aerului şi motorinei: Aceste informaţii servesc la strategia de comandă a E.G.R.-ului; de exemplu dacă temperatura apei de răcire este prea mică se limitează rata de gaz reciclat, altfel s-ar limita creşterea temperaturii motorului; în plus la rece există mai puţin NOx. Presiunea atmosferică: Informează asupra altitudinii pentru activarea vanei; cu creşterea altitudinii oxigenul se rarefiază, temperatura de ardere scade, deci nu mi este utilă comandarea vanei. Poziţia vanei: La vanele E.G.R. electrice, poziţia vanei este controlată printr-un captor de tip potenţiometru care este integrat în aceasta. Acesta informează calculatorul de poziţia exactă a vanei, calculatorul determinând deschiderea reală precum şi funcţionarea vanei. În caz de defectare a acestui captor vana nu mai poate fi comandată. Debitmetrul de aer: Este util la funcţionarea în buclă E.G.R. ( debitmetru aer) 1 - Calculatorul defineşte debitul de aer necesar bunei funcţionări a motorului. 2 - Calculatorul compară acest debit de aer necesar cu debitul de aer admis şi măsurat prin debitmetru. Se poate determina şi cantitatea de gaze de eşapament care poate fi reciclat fără să influenţeze performanţele motorului. 3 – Se controlează raportul de deschidere a vanei cu debitmetrul (dacă există prea mult gaz reciclat, debitul de aer consumat va scădea). Acestea fiind zise , sa vorbim si despre tipul de E.G.R. pe care il gasim pe VW LUPO ! Vana EGR cu comandă electrică. Electrovana EGR este comandată printr-un semnal secvenţial de către calculator care permite modularea deschiderii acesteia. Poziţia exactă este controlată printr-un potenţiometru integrat. Efecte negative in urma functionarii EGR-ului: Nu de putine ori, la curatirea galeriei de admisie a motoarelor diesel dotate cu EGR, se constata depuneri masive de funingine intarita pe peretii acesteia (in special la motoarele cu rulaj mai mare de 80000 km). Aceasta se datoreaza in special principiului de functionare al EGR-ului care introduce practic un procent de gaze de esapament nefiltrate in galeria de admisie. Unul din scopurile (efectele) secundare, relativ ascuns de producatori, pe langa rolul de reducere a poluarii este scaderea consumului de combustibil Insa in timp este diminuata totodata performanta motorului datorita depunerilor reziduale in galeria de admisie, mai ales la motoarele cu uzura mare a axului turbinei, care genereaza pierderi de ulei in sistemul de admisie. Acestea, datorita temperaturii relativ ridicate si in contact cu gazele de esapament se transforma intr-un strat de funingine solida care ingruneaza si altereaza admisia aerului in motor. Recomandari Pentru evitarea acestor inconveniente se recomanda curatirea periodica a circuitului de admisie turbo-intercooler-EGR-colector admisie cu solutii dedicate in acest sens. sau folosim acceleratia intre 1.000 si 3.000 rot /min. si E.G.R. -ul lucreaza fara sa mai existe posibilitatea ca el sa se murdareasca cu depuneri rezultate in urma arderii combustibilului , ori , sa se miste mai greu ori chiar sa ajungem la situatia in care sa se intepeneasca si sa nu mai lucreze. 1 person likes this Share this post Link to post Share on other sites
Posted 3 Aug 2013 · Report post Dupa citirea acestor randuri pot spune cu mana pe inima ca se refera la VAG si tot cu mana pe inima spun ca nu au nici o legatura cu motoarele folosite la masinile Volvo moderne . 1 person likes this Share this post Link to post Share on other sites
Posted 3 Aug 2013 · Report post Cam asa arata funinginea intarita din galerie. Eu am eliminat-o tinand-o in motorina. Share this post Link to post Share on other sites
Posted 4 Aug 2013 · Report post Volvo moderne,te referi la cele common rail @Bogdane? DAca nu se pupa,atunci te rog sa actualizezi tu informatiile : Share this post Link to post Share on other sites
Posted 4 Aug 2013 · Report post E binevenita acesta informatie pt. cei ce doresc sa afle intr-adevar un mic "ABC" de principiu pt motoarele diesel actuale la capitolul EGR. Sigur ca era vorba de Vw din ce s-a expus in articol.In "logica " lui Bogdan ,poate,probabil doar hibridele sint curate ca lacrima. Este mai bine sa contrazici decit sa aduci argumente. . Share this post Link to post Share on other sites
Posted 5 Aug 2013 · Report post 1. Pai de exemplu la D5-ul vechi EGR-ul se inchide la ralanti si nu mai recircula gaze dupa 2-3 minute . La VAG recircula si la ralanti . 2. Nu conteaza viteza, EGR-ul recircula gazele sau nu . 3. La 1.6D la cea mai mica apasare a acceleratiei EGR-ul nu mai recircula gaze, la 2.4D nu face asta, recircula gaze chiar si la o apasare mai puternica a acceleratiei. Tot la 1.6D recircularea este ciclica, adica recircula 1 secunda nu recircula o secunda, la VAG recircula constant, la fel si la D5 . . Era mai importanta o explicatie a functionarii EGR-ului la motoarele de Volvo, era important de stiut cat de important este EGR-ul pt regenerarea DPF-ului iar asta nu spune mai sus. Stiu eu sunt ala care critica, am inteles asta dar nu sunt deacord cu copy paste, sau macar sa se scrie sursa . Share this post Link to post Share on other sites
Posted 12 Sep 2013 · Report post Am si eu o nelamurire... Dupa cum am citit in Vida, la 2.0D EGR DUTYCYCLE tre sa fie 0-2% @ idle engine after aprox. 2 minutes ori la mine se pune pe 0-1% dupa vreo 10 min...e normal? Daca de ex apas acceleratia si apoi astept sa se inchida iara EGR-ul nu se inchide dupa 2 min. Tot asa...trebuie sa astept mult. Mentionez ca EGR POSITION SENSOR imi arata 0.01V la idle (relanti), deci e in parametrii. Share this post Link to post Share on other sites
Posted 13 Sep 2013 · Report post E normal, tine de temp motorului, combustibilului & ambientala . 2min este idealul, daca este motorul incins bine chiar 10 minute . La "EGR POSITION SENSOR" este fixa valoarea si in mers ceea ce e ciudat . Ia fa o proba sa vezi . Share this post Link to post Share on other sites
Posted 13 Sep 2013 · Report post Dap asa e ramane fixa valoarea...0.01V Share this post Link to post Share on other sites