paunionutz

Despre xenon de la A la Z

32 posts in this topic

De la bun inceput, sa va readuc la cunostinta ca:

RETINEREA CERTIFICATULUI DE INMATRICULARE

Art.112.

Certificatul de inmatriculare sau de inregistrare ori dovada inlocuitoare a acestuia se retine de catre politia rutiera in urmatoarele cazuri:

d) vehiculul circula cu defectiuni majore la sistemele de iluminare semnalizare sau cu alte dispozitive decat cele omologate; 15 zile

Acestea fiind scrise, inseamna ca mai departe, fiecare isi monteaza (sau nu) pe raspunderea lui

De stiut inaintea achizitiei instalatiei:

Toate instalatiile aftermarket sunt chinezesti, unele chinerazii mai bune, altele mai proaste, altele niste bombe. Ceea ce scrie pe internet cu made in Germany, USA, etc… sunt numai minciuni, nu exista asa ceva

De asemenea, nu exista instalatii aftermarket (sau licente) PHILIPS, SIEMENS, BOSCH, ADIDAS :D, NIKE :D, sau alte branduri care se vand la noi. Evitati acesti vanzatori!

Daca oglinda farului este matuita sau exfoliata (la unele ruginita) sau daca lupa este matuita, instalatia de xenon nu are nici un rost, pentru ca lumina se va reflecta in ceea ce a mai ramas bun din oglinda/lupa si o sa bata aiurea, cel mai probabil in ochii celorlalti

Descriere:

Becurile cu xenon nu au filament. Exista in interiorul bulbului de sticla 2 electrozi care sunt strabatuti de o tensiune forate inalta (ceva de ordinul a 27-35kV). Acest fapt duce la strapungerea invelisului de gaz (nu e xenon pur - mai exista si alti compusi cum ar fi hidrogen, azot, dar e o compozitie foarte calitativa la becurile de calitate. In fapt, cantitatea de hidrogen da putere gazului sa ilumineze intens sau mai pal). Iluminarea HID nu are la baza un filament, ci creeaza lumina prin aprinderea unei descarcari electrice intre 2 electrozi cu quartz aflati in interiorul capsulei cu gaz xenon. Fenomenul este similar cu fulgerul de pe cer.

Acuma exista 2 mari categorii de becuri auto cu xenon:

1. XENON simplu, care are pentru faza lunga un alt bulb in interior cu filament si gaz halogen.

post-259-0-42458400-1391352689_thumb.jpg

1.1 Chinezii au mai scos unele becuri cu “R”, pentru masinile fara lupa (ex h7R), care nu au nici o valoare si nu se deosebesc cu nimic de celelate (ma refer la felul in care se propaga lumina). Nu este nici o diferenta, nici de la volan si nici din fata masinii

post-259-0-13513200-1391352717_thumb.jpg

2. BI-XENON, care au ambele faze pe xenon. De fapt, e un singur bec, o singura pereche de electrozi. Ceea ce face tranzitia de la faza scurta la cea lunga este un electromagnet care schimba pozitia elementelor interne astfel incat sa fie reflectata lumina in 2 unghiuri diferite, respectiv cele 2 faze.

In fapt, exact acelasi lucru se petrece si la becurile standard cu sau fara halogen, in sensul ca daca acelasi filament il pui in alt loc sau ii inlaturi deflectorul de metal din interior, vei obtine in loc de faza scurta ghiciti ce?! Faza LUNGA!

post-259-0-10351700-1391352861_thumb.jpg

La farurile cu lupa, care au bixenon de fabrica, au o clapeta in interiorul lupei, care se misca (obtureaza o parte din fascicolul de lumina, sau ii da voie sa treaca), in functie de comanda (faza lunga sau scurta)

Exemplu

Culori:

Masinile cu xenon de fabrica au becuri putin mai galbene, asta insemnand o temperatura de 4300-4500k. De ce? Aceasta culoare ofera cea mai buna vizibilitate pe toate conditiile meteo

Culoarea este data de fapt de amestecul de gaze din interiorul becului si cum nu toti chinezii folosesc aceeasi “reteta” este posibil ca doua becuri (ex 4500k) sa aibe culori diferite daca sunt de la producatori diferiti

Becurile AM, cel mai des intalnite, sunt cele de 6000k (alb diamant), care intradevar lumineaza foarte bine noaptea, cand este uscat pe jos. In conditii de ploaie lasa de dorit, pe ceata se reflecta lumina inapoi in ochii tai

Cu cat “k”-ul creste (8000k, 12000k,20000k), cu atat scad lumenii, iar vizibilitatea scade simtitor. Intradevar, mov, roz, verde se vede frumos in far, insa efectul tinde spre zero (luminozitatea pe timp de noapte)

8000k alb-albastru

1000k albastru

12000k albastruu

15000k albastruuu

20000k cel mai albastru

30000k verde

36000k verde inchis

Xenon roz https://www.youtube.com/watch?v=JaUmUyfTMjU

Xenon violet https://www.youtube.com/watch?v=BVqvuf4Qdak

Deci dupa cum se vede, cu cat cresc culorile, cu atat scade vizibilitatea si este mai obositor

Pentru cei care isi fac planuri sa faca retrofit-uri si sa puna xenon OEM pe masina , eu ii sfatuiesc sa se abtina, pentru ca necesita niste investitii mari, spre foarte mari si cateodata imposibil de realizat pana la capat. Deci pentru un retrofit cap – coada, aveti nevoie de faruri cu balasturi si becuri, o parte din instalatia masinii (la majoritatea masinilor difera mufele de la faruri halogen la cele cu xenon), calculator lumini, senzori autoleveling (pe puntea din spate), spalatoare faruri, soft la reprezentanta.

Pentru cei ce doresc sa faca doar un look OEM, trebuie sa ia in calcul cateva detalii

Pentru a monta lupe in far, trebuie neaparat ca sticla farului sa fie clara, fara striatii. Daca farul nu are sticla clara, se poate face din Plexiglas (cost aprox 400 lei pt 2 faruri)

Lupele bune calitativ, ca altfel se matuiesc dupa 1,5-2 ani si nu mai lumineaza cum trebuie (cost aprox 400 lei)

Spalatoare faruri cu presiune (in cazul in care masina nu are), se pot adapta de la alte masini (cost aprox 400 lei).

Instalatie xenon (aprox 250 lei)

Cam asta ar fi in mare. Sa trecem si la oile noastre si anume Volvo

La modelele mai vechi nu-i panica cu modelul instalatiei pentru ca nu au calculatoare fara numar si “CANBUSI”, insa recomand si la acelea montarea unei instalatii de calitate, pentru a nu schimba (chiar si in garantie), 5 becuri si 3 ballasturi intr-un an

La modelele dupa 2000 trebuie CANBUS ca da eroare de be cars si in special la modelele dupa 2004 (S40, V50, C30), este o mare problema cu un integrat pe modulul stergatoarelor de parbirz, care crapa din cauza xenonului de proasta calitate. Din cate am inteles, piesa respective nu costa o avere, insa sa te lase stergatoarele cand ti-e lumea mai draga, nu este prea placut

Din acest motiv recomand alegerea cu grija a instalatiei de xenon, iar daca becurile licare, flicare se aprind pe rand, se sting dupa aprindere, renuntati din start la acea instalatie. In acele moment se ard stergatoarele. De asemenea recomand montarea unor condensatori, pentru a stabiliza curentul

Instalatii bombe (le zic asa, pentru ca am vazut un astfel de ballast explodat, gaurit la propiu, de ceea ce a luat foc in el si un golf 5 caruia i-a ars doar un far :D) Tipul acesta, sau tot ce seamana cu acesta, pentru ca i-au schimbat eticheta de mai multe ori, insa este acelasi lucru

post-259-0-36477100-1391353088_thumb.jpg post-259-0-69935700-1391353259_thumb.jpg post-259-0-75712200-1391353272_thumb.jpg

Dupa cum vedeti, unele se numesc UGG, altele HID, altele PICC, etc, dar sunt toate aceleasi gunoaie si au ajuns sa coste 80 lei un kitt

Cele pe care le-am folosit eu si le recomand sunt canbus pro, neaparat sa scrie pe ele 9-32v (sunt mult mai stabile), costa 200-250 lei si care arata asa post-259-0-74830500-1391353427_thumb.jpg

sau canbus terminator (250-300 lei) post-259-0-06985900-1391353493_thumb.jpg

Si bineinteles montarea lor impreuna cu condensatori de 25-50v/ 10000 mf post-259-0-92185100-1391353586_thumb.jpg

Si alte exemple de culori in faruri post-259-0-81999000-1391353836_thumb.jpg post-259-0-16301300-1391353842_thumb.jpg

Eeeee si am incalecat pe-o sa si v-am spus poveste asa :hello: :hello: :hello:

Edited by paunionutz
14 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utila lectura, multumim pentru timpul dedicat ! :hello:

O schema cum se leaga acei condensatori si in ce locatie ar fi super utila pe viitor.

Technically speaking (ca nu am fost interesat de xenon AM niciodata) aceste balasturi cu "CanBUS" ce au de fapt in ele ? Un transceiver CanBUS sau minuni ?

Edited by Roberto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Montare condensatori post-259-0-36946500-1391356200_thumb.jpgpost-259-0-63755200-1391356207_thumb.jpg

@Roberto, aceste ballsturi au mai multi mosfeti in ele si rezistente, care il aduc aproape de valoarea becului, iar calculatorul masinii citeste acea rezistenta, care este la fel cu cea a becului. Chinezii le-au numit CANBUS, in ideea ca nu dau eroare de bec ars, ca nu au nimic CAN in ele, fiind alimentate cu plus is minus si neavand un al treilea fir de CAN

Edited by paunionutz
1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Montare condensatori post-259-0-36946500-1391356200_thumb.jpgpost-259-0-63755200-1391356207_thumb.jpg

@Roberto, aceste ballsturi au mai multi mosfeti in ele si rezistente, care il aduc aproape de valoarea becului, iar calculatorul masinii citeste acea rezistenta, care este la fel cu cea a becului. Chinezii le-au numit CANBUS, in ideea ca nu dau eroare de bec ars, ca nu au nimic CAN in ele, fiind alimentate cu plus is minus si neavand un al treilea fir de CAN

Multumesc pentru lamuriri ! :)

In caz de ardere a becului xenon, aceste balasturi schimba acea "rezistenta simulata" pentru ca soferul sa fie notificat de arderea becului sau CEMul e "pacalit" non-stop ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca se arde becul, te anunta in bord! Practic daca se arde becul sau balastul, vei avea un circuit deschis si CEM-ul il vede ca atare. Iar la unele masini si in momentul in care se consuma becurile si incep sa licare, CEM-ul te anunta ca ai un bec ars, dupa care dispare eroarea in cazul in care becul se aprinde

Am uitat sa mentionez, ca in momentul in care unul sau ambele becuri incep sa-si schimbe culoarea, este momentul sa fie schimbate. In general la instalatiile OEM, becul incepe sa devina rosiatic, iar la cele AM devine galben-verzui.

Si la cele OEM si la cele AM, becurile cu xenon se consuma dupa un timp si este recomandat sa fie schimbate (scad lumenii si nu mai dau acelasi randament). Cele AM incep sa scada ca si intensitate dupa aprox 1,5 ani, iar cele OEM dupa 2-3 ani, vorbind la un mers normal cu masina, ca nu am calculat niciodata in ore de functionare

Edited by paunionutz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ups, ori sunt norocos, ori nu-mi dau seama, are 6ani, 107000km si eu zic ca am lumini bune, lumina are aceeasi culoare la ambele faruri si nu cred sa fi scazut in intensitate, mai degraba ma astept sa ma lase bateria (mai trag de baterie si cand am rulota dupa mine). O sa pregatesc si becuri de rezerva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aseara luau taloane pt xenoane la intersectia Ion Mihalache/Turda. Un pasat break de politie oprise un pasat negru de buzau, capota ridicata si politistul cu nasu in dosul farurilor.

De la bun inceput, sa va readuc la cunostinta ca:

RETINEREA CERTIFICATULUI DE INMATRICULARE

Art.112.

Certificatul de inmatriculare sau de inregistrare ori dovada inlocuitoare a acestuia se retine de catre politia rutiera in urmatoarele cazuri:

d) vehiculul circula cu defectiuni majore la sistemele de iluminare semnalizare sau cu alte dispozitive decat cele omologate; 15 zile

Acestea fiind scrise, inseamna ca mai departe, fiecare isi monteaza (sau nu) pe raspunderea lui

4 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cum pot da de echipajul respectiv sa le trimit o felicitare? Ar fi minunat sa se faca asa peste tot.

Edited by Chris
3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai am doar ca sunt puse in far cu lupa cu spalator si autoleveling, deci tot raman greu de gasit. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe far scrie clar ce bec se foloseste, n-ai cum sa-l pacalesti decat daca e prost rau. Dar un echipaj care sta pt asa ceva, sigur nu se lasa pacalit, poate doar sa fie ingaduitor vazand ca le ai reglate exemplar, si sa te lase sa le dai jos pe loc ca sa scapi cu talonul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe far scrie clar ce bec se foloseste, n-ai cum sa-l pacalesti decat daca e prost rau. Dar un echipaj care sta pt asa ceva, sigur nu se lasa pacalit, poate doar sa fie ingaduitor vazand ca le ai reglate exemplar, si sa te lase sa le dai jos pe loc ca sa scapi cu talonul.

Si mie ce-mi face? Ca eu am faruri OEM cu xenon, cu lupa pusa de mine, fara spalator si fara autoleveling. Insa farurile sunt OEM si scrie pe ele xenon :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iar pe ale mele nu scrie nimic legat de tipul de bec.

Sent from my GT-I9190 using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iar pe ale mele nu scrie nimic legat de tipul de bec.

Sent from my GT-I9190 using Tapatalk

La tine se vad balasturile prin spate, sau firele care ies din bec, in cazul in care iti scoate capacul farului :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se uita si ei in masina daca ai reglaj de far, daca ai normal ca nu ai xenon de fabrica . :D

Oricum nu sunt idioti, stiu la ce sa se uite pt ca multi din ei au xenon pe masinile personale .

Ionele tin sa te felicit pt acest topic .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merita un s/v40 cu xenon oem ?MA gandesc ca stergatoarele de la faruri se vor duce primele :))

Are cineva prin ograda un s/v40 cu xenon oem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normal ca merita pt ca "vede" ceva mai bine .

Nu gasesc legatura intre stergatoare si xenon ? Au si unele 40-uri cu halogen stergatoare de far .

Are Alexpopeystar .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai stiam ca motorasele de la faruri pica destul de repede.De aia am si intrebat :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai pica si alea dar nu sunt o avere iar de utile sunt super utile .

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normal ca merita pt ca "vede" ceva mai bine .

Nu gasesc legatura intre stergatoare si xenon ? Au si unele 40-uri cu halogen stergatoare de far .

Are Alexpopeystar .

Since 1996 headlamp cleaning systems also are mandatory for headlamps with Xenon-light in Europe. Several of years ago China adopted this regulation as well.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ce diferenta este intre Philips xenon standard si Osram Xenarc?Ma refer aici la Xenon oem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Philipsul face "color shift" mai repede si tine mai putin, recomandarea mea este Osram .

Share this post


Link to post
Share on other sites

De cand am achizitionat masina (asta inseamna cam 3ani) primul lucru care l-am facut a fost sa pun o instalatie aftermarket xenon.

La momentul respectiv ma interesa dpdv estetic, in timp s-a dovedit ca sunt chiar utile.

Acum, temperaturile joase si timpul au facut ca unul din ele sa cada.

Fiind oarecum ilegale, am zis sa pun becuri halogen. (Fiind prins pe drum, n-am avut timp sa ma documentez si am luat ce mi-a picat la mana in Carrefour, adica niste Philips-uri Blue nu-stiu-ce ^^ )

Mergand mai bine de 90% din drumuri in oras, nu mi-am dat seama cum sta treaba; ei bine, daca drumul nu e iluminat, este absolut un calvar, nu vad nimic, nada, nothing, 0.

Acum intrebare e... ce fac? Evident, daca aveam cascaval faceam conversia halogen oem -> xenon oem. Caut alte becuri mai de Doamne-ajuta, sau pun iar o instalatie xenon am si cu asta basta :-?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parerea mea e sa ramai la xenon AM si ai scăpat de problema iluminatului. Nici un halogen nu va lumina ca un xenon oricât de blue-mov-bright-white ar fi...

Sent from SGS3 on JellyBean 4.3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Philips Blue... Vision?

Am avut d-alea pe Opel, sunt niste lumanarele.

Da gaura in bara, pune niste capacele fake-spalator (sau lipeste direct peste) si o sa arate ca oemu'. Nu cred ca verifica la itp ce scrie pe balast/bec, la mine cel putin nu a verificat (sau n-am observat eu, care-s mai zuz :D)

Sent from my iPhone using Tapatalk

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca alea sunt. Ori sunt foarte proaste, ori sunt eu obisnuit cu xenon-ul.

O sa pun inapoi xenon AM cat de curand. E o chestie de siguranta pana la urma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now