i love VOLVO

Ulei cu spuma

57 posts in this topic

Salut baieti. Nu am gasit un topic asemanator dar treba e nasoala. In timp ce-mi asteptam consoarta in fata blocului sa apara de la cumparaturi, zic ia sa mai trag o privire la fluide sa fie totul in regula. Cand scot joja, surpriza. Uleiul e la nivel dar joja murdara pana sus de un fel de spuma culoarea crem. Deschid capacul de la motor sa ma uit, totul in regula , nu spuma nimic. Sterg joja o bag iar ( motorul rece nepornit de ieri) si cand am scos-o, la fel de murdara. Am mai bagat 250ml de castrol magnatec 5w40 care tot din asta am si in masina, am pornit-o si apoi scoteam joja fara spuma dar totusi uleiul de pe joja are o culoare crem. E transparent si miroase putin a benzina. Uleiul are 15.000 deja. Ce sa fac, sa-i fac schimbul de ulei sau ma duc in cimitir sa-i rezerv un loc? Sau intrebarea e Mai are rost sa-i schimb uleiul ca din ce am auzit de la mecanicii de cartier, e motorul gata cand apare spuma. Daca si maine scot joja cu spuma ceea ce sunt 100% sanse atunci fac poza si o pun aici.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1). Uleiul se schimba la 10.000

2). Spuma apare la drumuri scurte din cauza condensului. S-a mai discutat.

3). O duci la schrott daca ai ulei in vasul de expansiune, scade apa in el, dai fum albastru cand accelerezi puternic, etc.

Eu zic sa stai linistit.

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MC Daca e cum spui tu mi-ai luat o piatra de pe inima. Cand am schimbat uleiul la service destul de mare si bun zic eu au bagat castrol magnatec 5w40 si mi-au agatat eticheta la filtru de aer si mi-au si spus sa schimb uleiul la 20.000. Nu ma contrazic cu tine ca nu am cunostintele tale in subiectul masini dar fac cum spui tu si luni ma duc sa schimb uleiul ca totusi sunt 15-16000km. Cei drept ca si mie mi se pare mult 20.000 dar au spus ca e full sintetic, ulei bun bla bla si sa schimb asa. Am cativa prieteni samsari care cumpara si vinde masini si tot timpul cand gaseau motoare cu spuma nu mai cumparau masina respectiva ca motorul ar fi gata.

P.S. Imi cer scuze daca s-a mai discutat dar nu am gasit nicicum, tocmai de-aia am deschis un topic

Edited by i love VOLVO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Magnatec-ul e gama "low end" de la Castrol. EDGE-ul este gama de uleiuri BUNE de la ei. Magnatec 5W40 este full sintetic, dar pleaca de la o baza mai slaba, de grupa 1, aditivata ulterior. EDGE-ul pleaca probabil cu baza de grupa II sau III, hydrocracked.

Full sintetic garantat sunt 0W30 si 5W30.

Detalii aici :

http://www.machinerylubrication.com/Read/29113/base-oil-groups

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow astea da cunostinte :) Eu le-am zis cand am fost la ei sa-mi bage cel mai bun ulei care-l au si filtru la fel. Si au zis ca masina are putin peste 200.000 si la varsta si kilometri ei cel mai bun este 5w40. Mai am inca o intrebare. Spuma aia o sa dispara de la sine sa zicem in cazul in care nu apuc sa-i fac luni schimbul de ulei? Ca si pe aici e nasol ca trebuie programare, comanda de filtru etc deci va dura 2-3 zile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Magnatec 5W40 este full sintetic, dar pleaca de la o baza mai slaba, de grupa 1, aditivata ulterior. EDGE-ul pleaca probabil cu baza de grupa II sau III, hydrocracked"

Cum, cum, cum??!?! Grupa 1, "aditivata ulterior"?? Ahah si ala(Edge-ul) pleaca cu baza grupa II sau III, HC???

Cum adica "pleaca"? De unde "pleaca"? Cate grupe de uleiuri sunt si ce semnifica ele?

Poti fi mai specific?

Multumesc!

Ia luati un "COPY/PASTE". Teorie pura, ca sa nu mai ajungem in situatia sa mai aberam. OK?

Ca o realitate, comportamentul uman este influentat de prejudecati.Numeroase cazuri in istorie confirma acest fapt.

De exemplu marinarii credeau odata ca daca vor depasi linia orizontului vor "cadea pe partea celalalta a lumii". La inceputul sec IX se credea ca trenul este o masinarie periculoasa, vitezele peste 25 mile/h facand respiratia imposibila. Mai tarziu, ziarul "New York Times" a afirmat ca lumina obtinuta prin electricitate poate provoca orbirea. Microundele, automobilele si avioanele au produs deopotriva mari framantari. Privind retrospectiv pare hilar ceea ce credeau oamenii odata a fi adevarat. Dar erau ei oare prosti? Nu, doar NEINFORMATI, de cele mai multe ori tragand concluzii pripite fara a avea imaginea de ansamblu. Observ ca si in prezent exista tendinta de a se face aceeasi greseala.

Eterna intrebare "Care este cel mai bun ulei?" a suscitat o sumedenie de polemici multe bazate mai degraba pe informatii incomplete si mituri decat pe argumente stiintifice. Subiectul este de o prea mare complexitate si prezinta prea multe variabile pentru a ma hazarda intr'un raspuns transant. O sa incerc in schimb sa concentrez informatiile traduse din literatura de specialitate si a marilor producatori de uleiuri, oferind posibilitatea fiecaruia de a raspunde propriilor necesitati.

De ce avem nevoie de ulei?

Folosim ulei la motoarele noastre din mai multe motive. In primul rand, evident, uleiul se comporta ca lubrifiant. Daca motorul Dvs. este in parametri corecti, aproape ca nu vor exista contacte directe intre componentele metalice - intre ele interpunandu'se o pelicula subtire de ulei. In plus, uleiul circula prin motor actionand si ca agent de racire pentru componentele ce nu pot intra in contact cu lichidul de racire. De exemplu, a devenit o banalitate la motoarele sport pulverizarea uleiului sub fusta pistonului pentru a'l raci. Mai mult,nu exista nici o alta metoda de racire a transmisiei aceasta sarcina cazand tot pe seama uleiului.

Segmentii motorului nu fac minunui, etansarea nefiind perfecta. O parte in reziduurile postcombustie vor patrunde in interiorul motorului. Acestea pot fi de multe ori mici particule de carbon. Va mai amintiti? Diamantul este carbon combinat sub presiune si caldura. Aceste mici particule de carbon ar putea foarte usor sa distruga motorul motocicletei Dvs. O alta sarcina a uleiului este tocmai de a absoarbe aceste particule in suspensie si sa le care pana la filtrul de ulei unde vor fi retinute.

Deasemenea, daca benzina contine sulf (si de obicei contine), acest sulf poate interactiona cu apa si oxigenul rezultand acid sulfuric. Toata lumea stie ce inseamna acest lucru. Un ulei de calitate va contine agenti neutralizanti ai acizilor. In fine, motorul Dvs. va interactiona cu o sumedenie de alti factori pe care uleiurile moderne trebuie sa le elimine si sa mentina motorul cat mai curat posibil.

Cum se obtine uleiul?

Cea mai mare parte a biomasei pe planeta noastra este formata din tesuturi organice fosilizate, care in decursul a milioane de ani s'au transformat in ceea ce numim noi acum "crude oil" sau titei in a carui componenta intra benzina, kerosen, ulei de ungere, ulei de motor, de transmisie, parafina, asfalt, nisip, materie organica...etc. si ocazional gandaci morti. Companiile petroliere separa titeiul crud in partile sale componente. O suta de ani in urma am fi distilat aceasta materie prima la diferite temperaturi unde am fi obtinut diferite substante. Cam dupa cincizeci de ani s'a inceput cu adevarat procesarea titeiului crud in prezent folosindu'se un complicat sistem unde acesta este incalzit foarte precis la anumite temperaturi, supus la inalta presiune si tot felul de alte bazaconii in dorinta de obtine chimicale cat mai pure din ceea ce am gasit sub nisipuri.

Cele mai multe uleiuri au de cele mai multe ori in compozitia lor diferite componente chimice cu proprietati deasemenea foarte diferite. Temperatura la care un ulei va incepe sa arda , numita "flash point" (engl), este determinata de chimicalele care ard la cea mai joasa temperatura. Cu cat valoarea acestuia este mai ridicata, cu atat uleiul va fi mai stabil la temperaturi ridicate. "Pour point" este determinat de temperatura unde uleiul va inceta sa se comporte ca un lichid adicava deveni aproape solid. Cu cat valoarea sa este mai mica, cu atat motorul Dvs va fi mai protejat la temperaturi foarte scazute. Grosimea unui ulei sau mai bine zis rezistenta pe care acesta o opune miscarii se numeste "vascozitate". Aceasta depinde de multele componente chimice continute de un ulei si de felul cum acestea reactioneaza intre ele si la caldura. Cu cat uleiul isi mentine vascozitatea la temperaturi ridicate cu atat valoarea "indicelui de vascozitate" (V.I.) este mai mare. Din nou, toate aceste proprietati depind de componentele chimice ce alcatuiesc un ulei.

Rafinarea titeiului

Din produsele de ulei de pe piata mondiala, 85 % este ulei de baza mineral. Acesta se obtine prin rafinarea titeiului, proces chimic (sintetic) sau un amestec al celor doua.

In 1959 compania Chevron a dezvoltat o noua metoda de rafinare a uleiului de baza numita "hydrocranking" unde titeiul este rafinat la temperaturi si presiuni ridicate cu hidrogen si diferiti catalizatori. Prin acest procedeu majoritatea "mizeriei" (moleculele de parafina si ceara) sunt sparte printre moleculele de ulei mineral, fapt care imbunatateste dramatic performanta unui ulei mineral.

In 1990 metoda companiei Chevron a fost imbunatatita. In 1993 Chevron a inventat un alt procedeu numit "Hydro-Isomerization" care, in loc ca moleculele de ceara si parafina sa fie doar sparte, erau transformate in lubrifiant. Prin acest procedeu uleiurile minerale au ajuns la o performanta asemanatoare celor sintetice. Chevron a omologat si vandut licenta acestui procedeu numit "Iso-DeWaxing". In 2004 mai mult din jumatate din productia mondiala de ulei de motoare a folosit acest procedeu.

Grupa II si III

Uleiurile de baza obtinute prin procedeul "Iso-DeWaxing" sunt considerate ca apartinand grupei II, mult mai pure si cu performante net superioare celor din grupa I. Ele contin cam 97% ulei pur si 3% mizerie fata de cele din grupa I ai caror coeficienti sunt 85% ulei pur si 15% mizerie.

Performantele unui ulei la temperaturi ridicate si coborate sunt determinate de indicele de vascozitate (V.I.). V.I. ne spune prin valoarea sa cat de mult un ulei se subtiaza pe masura ce se incalzeste. Uleiurile cu V.I. ridicat isi mentin vascozitatea la temperaturi ridicate. Daca V.I. are valori 90-100 spunem ca uleiul apartine grupei II, iar daca are valori 110-115 grupei IIa. Uleiurile apartinand grupei III mai sunt denumite si "uleiuri neconventionale". Cu cat V.I. este mai ridicat, cu atat mai putini aditivi sunt necesari pentru mentinerea vascozitatii dorite. Cu cat mai putini aditivi sunt adaugati, cu atat ramane mai mult ulei pur in compozitie. De exemplu, multi mai putini aditivi sunt necesari pentru a transforma un ulei de baza din grupa III in 10W40 decat daca am fi folosit ca baza un ulei din grupa II. Grupa a III nu contin parafina si ceara, spre deosebire de grupa I care, la un galon contine cam cat o lumanare de masa (la cina).

Grupa III se apropie de uleiurile sintetice, atat timp cat temperatura ambianta ramane pozitiva. Cam dupa anul 2000 a devenit posibil, la preturi moderate, ca performantele grupelor II si III sa fie imbunatatite si la temperaturi negative. Acest fapt a facilitat producerea relativ ieftina a unor uleiuri din categoria 5W30 si 0W20 care au redus considerabil consumul de combustibil. Nu e inca clar cum si mai ales daca aceste uleiuri relativ "subtiri" protejeaza si longevitatea motorului insa, datorita reducerii consumului au devenit recomandate de majoritatea producatorilor de masini.

In 1990 Castrol a inceput comercializarea unui ulei provenit din grupa III pe care l'au denumit "SynTec Full Syntetic". Mobil a dat in judecata Castrol reclamand folosirea neadecvata a termenului "sintetic" (falsa reclama) insa dupa 9 ani a pierdut acest proces. S'a decis ca formularea "sintetic" sa nu mai reprezinte neaparat grupa de baza din care provine ci, mai degraba, performantele. Astfel, Castrol continua sa produca "ulei sintetic" care de fapt e un ulei mineral de grupa III foarte rafinat din a carui compozitie au fost inlaturati gandacii si gargaritele. Si la fel ca ei, mai toate celelalte mari companii producatoare de uleiuri pentru motoare procedeaza la fel. Este foarte greu de spus in ziua de azi care ulei este cu adevarat sintetic si care nu.

Uleiurile sintetice

Uleiurile sintetice au fost initial concepute ca niste uleiuri cu o baza foarte pura si proprietati excelente. Construind moleculele uleiului sintetic artificial din bucati foarte mici se poate garanta ca vor rezulta ca fiecare molecula va fi exact ca celelalte si astfel vor servi numai interesului intentionat, fara compromisuri, fara impuritati, gandaci, scoici si altele.

PAO (poly alpha olefin) este formula de baza a uleiurilor sintetice. Ele sunt considerate ca fiind grupa IV. Pana in 2000, aceste PAO au avut un mare avantaj in fata celor minerale datorita performantelor la temperaturi scazute si rezistentei la oxidare care este o conditie critica impotriva formarii acizilor. Oricum, grupa III pot atinge performante similare grupei IV la jumatate de pret. Se zvoneste ca se lucreaza la un nou procedeu de obtinere PAO, mult mai ieftin, si ca in curand PAO va fi din nou o componenta importanta a uleiurilor moderne.

O alta categorie de uleiuri este facuta din esteri rafinati si procesati - grupa V. Esterii isi incep viata ca acizi grasi din plante si animale, care apoi sunt combinati chimic in esteri, diesteri si poliesteri (sper sa nu gresesc). Prietena Dvs vegetariana i'ar iubi.

Aceasta categorie este cea mai scumpa de produs. Datorita faptului ca esterii sunt molecule polare (ce'o mai fi insemnand si asta) si au bune proprietati de solventi, un ulei pe baza de esteri va face o treaba excelenta pentru a va mentine motorul curat.

In sfarsit, se prefigureaza noi materii prime pentru obtinerea uleiurilor cum ar fi gazele naturale lichide. Acestea vor fi grupa III+ si se crede ca'si vor face aparitia prin 2010.

Uleiuri semisintetice

Acestea sunt un amestec de ulei mineral si nu mai mult de 30% ulei sintetic. Daca fabricantul nu adauga mai mult de 30% ulei sintetic si nu schimba pachetul de aditvi, nu trebuie sa reomologheze uleiul. In prezent, odata ce toata lumea a acceptat ca grupa III minerala este "sintetica", nu mai inteleg sensul termenului "semi-sintetic". Dar fabricantilor le convine: costa cam 15% mai mult sa produci acest tip de ulei iar pretul final este dublu!

Fabricarea uleiurilor multi-grad

Un ulei standard, simplu, de exemplu W30 nu va avea in componenta sa aditivi pentru a tine motorul curat. Acest ulei va fi relativ gros si relativ greu de turnat la temperatura camerei. El se va subtia dramatic pe masura ce temperatura va creste. Intr'o zi foarte friguroasa, sa zicem -20 gr.C acest ulei se va ingrosa atat de tare incat motorul nu va mai porni si daca totusi va porni, pompa de ulei nu va avea ce pompa pentru a proteja motorul. Pe vremuri camionagii adaugau kerosen in ulei la pornire pentru a'l subtia. Apoi asteptau rugandu'se ca keronsenul se va evapora inainte de a produce vre'o paguba. Astazi uleiurile sintetice veritabile au indici gen 0W40 care la, sa zicem, -50 gr.C au inca o vascozitate suficient de mica pentru a permite pornirea in siguranta a motoarelor.

Un ulei vandut ca 10W40 nu este mai gros decat un ulei simplu 10W in conditii de frig accentuat (0 gr.C si sub). 40 inseamna ca nu este nici mai subtire decat un ulei simplu cu indice 40 la temperaturi inalte (100 gr.C si peste). Asadar primul numar ne indica performanta uleiului la si sub temperatura unde apa ingheata, iar cea de'a doua la temperatura unde apa fierbe. Componentul chimic adaugat pentru a se putea obtine acest lucru se numeste "aditiv de imbunatatire a vascozitatii" V.I.I. (viscozity index improvers).

Pentru a obtine un 10W40, fabricantul va incepe cu un ulei standard de baza 10W. Singur, acest ulei se va subtia atat de mult la temperatura de utilizare incat pelicula de ulei va fi aproape inexistenta. Asa ca, se adauga aceste foarte speciale molecule lunguietze, "aditivii de imbunatatire a vascozitatii" pe scurt V.I.I. ce vor asigura o vascozitate suficienta la temperaturi ridicate. Problema cu acesti aditivi este ca in primul rand nu sunt lubrifianti asa ca cu cat avem mai mult aditiv, cu atat mai putin ulei propriu zis. In al doilea rand aceste molecule de V.I.I. se distrug foarte usor in anumite conditii de stress. Cu fiecare molecula de V.I.I. "sparta" se mai pierde ceva din vascozitatea la temperaturi marite. Uleiurile sintetice fabricate din PAO si/sau diesteri au nevoie de foarte putini V.I.I. pentru a'si pastra vascozitatea la temp ridicate astfel nemaiexistand pericolul pierderii performantelor uleiului pe masura ce V.I.I. se distrug. In concluzie, uleiurile sintetice VERITABILE sunt de departe foarte recomandate pentru motociclete.

10W30 are nevoie de cresterea vascozitatii specifice cu un factor de 3, ce necesita o insemnata cantitate de V.I.I.

10W40 cu un factor de 4 care rezulta intr'un necesar de V.I.I. chiar mai ridicat. 20W50 care pare ca 10W40 de fapt are nevoie de o crestere a vascozitatii specifice la temp ridicate cu un factor de numai 2,5 asa ca va necesita mai putin V.I.I. chiar si decat 10W30. 15W40 de asemenea are factorul 2,5 asadar acest ulei este cu mult mai stabil decat 10W40.

O modalitate de a aprecia continutul de V.I.I. este de a cauta V.I. (indicele de vascozitate) pe pagina web a producatorului (daca este disponibila). Uleiurile de baza au mai toate acelasi V.I. de plecare asa ca, in general, cu cat e mai mare continutul de V.I. cu atat si V.I.I. e mai prezent si deci cu atat mai putin aceste uleiuri sunt potrivite pentru motociclete.

In 1994 Dr. John Woolum (USA) a testat in motocicleta sa vascozitatea a mai multor marci de ulei 10W40 si a descoperit ca majoritatea uleiurilor minerale si'au iesit din parametrii in mai putin de 1500 de mile cand a devenit deja 10W25. Acelasi ulei testat in masina sa Honda Accord dupa 3600 mile era inca 10W37 (!!!). Concluzia e simpla: motoarele de motocicleta solicita considerabil mai mult uleiul decat cele de masina. Mai mult uleiurile minerale cu indicativul 10W40, 5W20, 5W30 nu pot fi utilizate in siguranta la motociclete mai mult de 1000-1500 mile.

Categoric, se ridica intrebarea, daca V.I.I. sunt atat de scumpi si fragili, de ce se mai folosesc? De ce nu un ulei "direct" monograd 30W? Poate daca ati locui undeva unde temperatura nu se schimba niciodata, gen insula Maui, aceasta n'ar fi o idee deloc rea. Oricum, daca motorul Dvs va vedea vreodata temperaturi cuprinse intre 15-35 grade atunci cu siguranta veti avea nevoie de un ulei multi-grad. Un ulei multigrad va avea suficienta vascozitate la pornire intr'o diminieata racoroasa si o protectie superioara cand, in trafic, motorul motocicletei Dvs se va incalzi la peste 110 gr.C.

Vascozitatea nu este de fapt masurata in W ci mai degraba in unitati denumite "Stokes" (un tip ce'a lucrat la ceva in legatura cu mecanica fluidelor). Pentru uleiuri se folosesc sutimi de Stokes - centiStoke cSt. W este o inventie americana - API (American Petroleum Institute) ce foloseste o unitate de masura diferenta pentru masurarea vascozitatii la temp foarte scazute si foarte ridicate numita cent-Poise cP. 10W se refera la uleiuri aflate intr'o plaja de valori ale vascozitatii asa ca, doua firme diferite de ulei ar putea avea diferite valori ale vascozitatii. Doar cu titlu informativ uleiul de cutie 75W are aceeasi vascozitate ca un ulei de motor monograd 10W (!).

SAE W viscosity grades for engine oils

Grade cranking pumping

0w 3250cP at -30°c 60,000cP at -40°c

5w 3500cP at -25°c 60,000cP at -35°c

10w 3500cP at -20°c 60,000cP at -30°c

15w 3500cP at -15°c 60,000cP at -25°c

20w 4500cP at -10°c 60,000cP at -20°c

25w 6000cP at -5°c 60,000cP at -15°c

SAE viscosity grades for engine oils

Grade low shear high shear

20 5.6 - 9.3 cSt at 100°c 2.6 cP at 150°c

30 9.3 - 12.5 cSt at 100°c 2.9 cP at 150°c

40a 12.5 - 16.3 cSt at 100°c 2.9 cP at 150°c

40b 12.5 - 16.3 cSt at 100°c 3.7 cP at 150°c

50 16.3 - 21.9 cSt at 100°c 3.7 cP at 150°c

60 21.9 - 26.1 cSt at 100°c 3.7 cP at 150°c

a (0w-40, 5w-40, 10w-40 grades)

b (15w-40, 20w-40, 25w-40, 40 grades)

"High Shear" este numarul vascozitatii care de fapt coincide cu grosimea peliculei de ulei din motor la temperatura de operare. Se poate observa ca in realitate sunt doar 3 variante in alegerea acestui parametru: 20,30-40 sau 40-60.

"Cranking" este numarul vascozitatii la temperaturi foarte scazute la care putem porni motorul in siguranta.

Pachetele de aditivi

Antiwear - reduce frecarea

Extreme pressure agent - previne stresul

Corrosion inhibitor - previne rugina

Detergent - previne depunerile

Dispersant - tine reziduurile in suspensie

Friction modifier - modifica proprietatile frecareii

Pour point depressant - permite curgearea la rece

Seal swell agent - asigura protectia garniturilor

Viscousity index improver -stabilitatea vascozitatii

Antifoam - reduce spuma

Antioxidant - reduce oxidareal

Metal deactivator - retrage oxidarea catalitica

API (American Petroleum Institute) Standards

Pachetele de aditivi sunt concepute pentru a face ca un ulei finisat sa indeplineasca una dintre conditiile impuse pentru omologare. Astfel avem 2 clase de omologare S - pentru benzina si C - pentru Diesel. Standardele pentru omologare sunt mentinute de catre API. De'a lungul anilor API a imbunatatit si modificat aceste standarde. Cele mai obisnuite standarde S sunt SL si SM. Aceste standarde difera de cele mai vechi ca SH prin scaderea continutului de fosfor pentru prelungirea vietii catalizatoarelor, si prin cresterea molibdenului pentru scaderea frecarii interne si imbunatatirea consumului. Fosforul a fost initial adaugat pentru protectia zonelor de mare presiune cum ar fi cuzinetii vibrochenului sau axele camelor asadar prin scaderea s'a facut un compromis pentru o mai putina poluare, foarte probabil pe costul cresterii uzurilor la motoare. Molibdenul este, cum ziceam, adaugat pentru a ameliora consumul insa poate cauza probleme motoarelor cu ambreaj in baie. Cele mai multe pachete de aditivi pt clasa S sunt deasemenea concepute ieftine pentru a rezulta un ulei cu un pret scazut. SL si SM sunt amandoua sarace in fosfor; SM care sunt etichetate drept "conservante de energie" bogate in molibden.

La fiecare 3 ani sau pe aproape, API mai scoate un standard S. Noile standarde le vor inlocui pe cele vechi.

De exemplu standardul SH includea o extra protectie la depunerile cauzate de temperaturile extrem de ridicate dezvoltate de motoarele cu turbina atat de la moda la inceputul anilor '90. SJ deja nu mai aveau acea extra protectie cand moda s'a schimbat. Ideea este ca nu neaparat noile standarde sunt mai bune decat cele vechi. Standardul SH este probabil cel mai potrivit pentru motociclete insa nu prea se mai gaseste. Oricum, uleiurile etichetate drept "conservant de energie" care reclama scaderea consumului NU sunt recomandate pentru ambreajul umed al motocicletelor. Ar fi 0W20, 5W30, 10W30.

Cei mai multi fabricanti de ulei standard S probabil folosesc procedeul omologat Chevron Iso-DeWaxing, cumparand apoi un pachet de aditivi de la alte companii care sunt considerabil tinute in frau de standardele API. Companiile de aditivi cum ar fi Lubrizol, Ethyl, Infinium sau Oronite dezvolta formule de aditivi pe care le omologheaza dupa care le ofera marilor producatori de ulei. Din pacate, datorita comoditatii si spiritului de afaceri, vom gasi cam acelasi "lichid galbui" comercializat sub diferite nume si bidonase. Desi companiile mari producatoare de uleiuri incearca sa ne convinga de superioriatea produselor lor, daca au stampila API pe ele, probabil sunt aproape identice cu ale concurentei.

Ulei de curse (racing)

Probabil ca oricine este tentat sa exclame "waw" ulei racing - trebuie sa fie cel mai bun! Hmm, oare? Trebuie tinut cont ca un motor folosit la curse este pornit odata doar, incalzit cu mare atentie, si apoi rulat cu o turatie aproape de zona rosie pentru cateva ore maximum.100 sau 500 km mai tarziu motorul va fi complet dezasamblat iar componentele principale schimbate. In plus trebuie tinut cont ca motoarele Dvs sunt un pic diferite de cel al lui... Rossi.

De ce schimbam uleiul?

Cum am aflat pana acum, uleiul este o combinatie de una sau mai multe uleiuri de baza si un complicat pachet de aditivi. Uleiul de baza propriu zis monograd va rezista cam cat motorul motocicletei Dvs - multe sute de mii de km, multi ani la rand. Motivul pentru care totusi schimbam uleiul este ca aditivii se distrug. Anti oxidantii obosesc in lupta lor cu acizii, detergentii si absorbantii se "imbacsesc" cu reziduuri si nu mai pot retine si cara pana la filtru mizeria. V.I.I. - aditivii pentru imbunatatirea vascozitatii - sunt "striviti" de angrenajele transmisiei. Cred ca nu mai este nevoie de mai multe completari.

Cum alegem un ulei pentru motocicleta noastra?

In cazul motocicletelor avem de'a face cu cateva probleme mai speciale. In primul rand, majoritatea motocicletelor au ambreaj in baie de ulei, acelasi ulei din motor. Daca acest ulei are un continut ridicat de molibden atunci exista pericolul ca ambreajul sa inceapa sa patineze. Asadar evitati etichetele cu "conservant de energie" "reduce consumul", etc. 0W20, 5W30 si 10W30 fac parte din aceasta categorie.

Marea majoritate a motocicletelor folosesc acelasi ulei de motor si pentru transmisie. Transmisia este un adevarat ucigas pentru V.I.I. (aditivi pentru imbunatatirea vascozitatii) astfel, un ulei atat de recomandat ca 10W40 mineral cu un bogat continut de V.I.I. ar trebui evitat. De asemenea nu puteti folosi nici 10W30 datorita modificatorilor de frecare. Si'atunci? Ce folosim totusi? Uleiurile comerciale 15W40 nu sunt o alegere proasta deoarece au un continut relativ scazut de V.I.I. Orice ulei sintetic dar atentie! CU ADEVARAT sintetic va avea un continut scazut de V.I.I. astfel se pare ca merita diferenta de pret fata de cele minerale etichetate ca "sintetice".

Datorita multor factori dar in primul rand datorita climei, multi dintre noi fac pauze mari de folosire a motocicletelor. Asta inseamna ca in timp, uleiul are timp sa se scurga complet in carter, lasand motorul fara protectie. Pornirea dupa o lunga perioada de stationare poate fi o adevarata provocare pentru motor. Calitatea unui ulei de a nu se scurge complet, de a lasa acea "pelicula film" pe componentele importante al motorului este ceea ce trebuie sa cautati daca sunteti un biker sporadic.

In incheiere, cateva avantaje pe care as vrea sa le mentionez la uleiurile sintetice (veritabile):

Uleiul sintetic are un factor de vascozitate ridicat fata de cele minerale. Sinteticele au o mai buna rezistenta la subtiere la temperaturi ridicate si ingrosare la temperaturi scazute. Cum sinteticele au foarte putin sau chiar deloc V.I.I. rezista mai mult la datorie fara modificari drastice ale vascozitatii. Sinteticele au o mai puternica pelicula decat cele minerale asfel dureaza mult mai mult pana acestea se vor scurge in totalitate in carter. Iar sinteticele din diesteri sunt molecule polare ce au proprietati solvante si dizolva reziduurile si produsele postcombustie.

Multumesc pentru atentie!

Edited by iuliu m.
2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Iuli m ai dat copy/paste la 50 de pagini, daca doareai sa fi de ajutor, faceai o sinteaza, ca nu cred ca or sa fie prea multi care o sa citeasca toata polologhia aia!

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deci eu sunt un om care sta si citeste pe forum in general chestii care ma intereseaza legate stric de masini, dar sa stau si sa citesc tehnologia uleiului, clasa din care face parte, etc etc, mai bine pun mana pe bicicleta si o intind la sanatoasa ptr ca eu chiar nu am chef sa-mi umplu capul cu asemenea chestii.Cta despre colegul care a gasit uleiul cu spuma, ia si schimba-ti uleiul asa cum a zis Midnight si da-i bice.

P.S. Scuze de off topic dar nu m-am putut abtine!

Edited by minulescu

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK! Eu nu pot demonstra altfel ca, colegul Midnight Caller, efectiv, abereaza. Ce pot sa mai fac? Pot furniza link-uri utile pentru cei ce vor sa se informeze. Altfel veti ramane cu acel bullshit. De care i love VOLVO chiar se entuziasmeaza. Vazand atata ignoranta sincera ca la pisicul meu care asteapta punguta de Whiskas, mi-am zis sa incerc. Intr-adevar cantitatea de informatie este uriasa, insa admiteti pe forumul vostru ca cineva sa isi bata joc cu atata usurinta de adevarul tehnic?!? Doar fiindca e politicos? Eu as infiinta un soi de "politie a aberatiilor" pe forumurile astea care sa "curete" astfel de balast fara vreo legatura cu adevarul stiintific. Da.

Si acum ,cel mai probabil voi fi banat ca nu trebuia sa zic asa ceva. Si cacatastrolul mangatec mineral (ca si Edge-ul , bineinteles) va "pune iarasi stapanire" pe motoarele voastre si va veti mira cum de se intampla una sau alta la 200 k km.

Asta-i viata! Nicicum nu e bine!

Macar am incercat...

Edited by iuliu m.
1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK! Eu nu pot demonstra altfel ca, colegul Midnight Caller, efectiv, abereaza. Ce pot sa mai fac? Pot furniza link-uri utile pentru cei ce vor sa se informeze. Altfel veti ramane cu acel bullshit. De care i love VOLVO chiar se entuziasmeaza. Vazand atata ignoranta sincera ca la pisicul meu care asteapta punguta de Whiskas, mi-am zis sa incerc. Intr-adevar cantitatea de informatie este uriasa, insa admiteti pe forumul vostru ca cineva sa isi bata joc cu atata usurinta de adevarul tehnic?!? Doar fiindca e politicos? Eu as infiinta un soi de "politie a aberatiilor" pe forumurile astea care sa "curete" astfel de balast fara vreo legatura cu adevarul stiintific. Da.

Si acum ,cel mai probabil voi fi banat ca nu trebuia sa zic asa ceva. Si cacatastrolul mangatec mineral (ca si Edge-ul , bineinteles) va "pune iarasi stapanire" pe motoarele voastre si va veti mira cum de se intampla una sau alta la 200 k km.

Asta-i viata! Nicicum nu e bine!

Macar am incercat...

De la o informatie incompleta sau incorecta, pana la aberatie este cale lunga

Daca ai ceva de spus, sau o parere avizata, este bine venita, insa te rog sa renunti la jigniri si la modul "arogant" de a scrie. Momentan nu ai spus nimic clar si doar ai aruncat cu noroi in stanga si dreapta

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu am aruncat cu noroi . Acestea este adevarul curat. Informatia este cat se poate de aberanta. Nu e nici incompleta si nici incorecta.

Sunt doar iritat cand vad atata rezistenta la adevarul tehnic. Ia sa vedem:

"Magnatec 5W40 este full sintetic, dar pleaca de la o baza mai slaba, de grupa 1, aditivata ulterior. EDGE-ul pleaca probabil cu baza de grupa II sau III, hydrocracked.

Full sintetic garantat sunt 0W30 si 5W30."

Magnatec este cat se poate de mineral, este de grupa III a mineralelor hidrocracate. Am pus acel text mai lung si va-ti scandalizat. Cu grupele de uleiuri va puteti familiariza citind acolo. Sa spui ca "pleaca de la o baza mai slaba, de grupa 1", este curata prostie. Bazele uleiurilor sunt cele care dau numele grupelor lor si le definesc, Fraza aceasta , pur si simplu nu are sens. Cealalta fraza cu EDGE-ul care "pleaca" de nu-stiu-unde si ajunge nicaieri este iarasi, lesne de inteles de ce (sper!), alta curata prostie intr-o devalmasie a termenilor fara vreo legatura cu realitatea. Nici nu pot comenta o asemenea idiotenie. In final ii transmit colegului "cunoscator" ca nu exista vreun "full sintetic" nici garantat si nici negarantat la firma cacatastrol.

Au avut mai demult. acum au cel mult grupa III, a mineralelor hidrocracate.

Cum sa spun asta, altfel?

Idei? O fi bine?

Edited by iuliu m.
1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stimabile domn,

Eu si 99,99% din utilizatorii acestui forum, nu stim ce-s alea minerale hidrocracate si nici ce sunt grupele la ulei. Cum am mai spus, colegul Midnight Caller a incercat sa ajute, cum putea si dupa cunostintele sale. Eu spre exemplu nu stiam macar ca exista grupe la uleiuri, dar nici nu m-a interesat.

REPET si sper pentru ultima oara, daca aveti cunostinte si doriti sa le impartasiti cu noi sunteti binevenit, daca nu... nu vad rostul postarilor dumneavoastra. OK, am inteles, colegul a scris prostii si aberatii, iar dumneavoastra ce ati scris?

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai vreau sa le impartasesc dar nu vreti sa le asimilati! Cantitatea de informatie este uriasa. Ceea ce am pus eu mai sus este o sinteza. Si inca succinta! Cauta acolo si vei gasi ceea ce inseamna "minerale hidrocracate". Am explicat. Te-ai scandalizat. Am vorbit despre chestia "X" , te-ai scandalizat ca nu stii. Ce ar trebui sa iti mai fac?

Voi chiar credeti ca atata teorie incape in cateva posturi de pe un forum?

Eu am vrut, de fapt, sa ii recomand omului un ulei mai bun decat posirca de rahat pe care i-au si luat o gramada de bani la reprezentanta si l-au mai si sfatuit sa il tina 20 k km. Idioti!

Rezistand cu stoicism sa aflati cate ceva si insistand sa "nu va pricepeti", va lasati de fapt pe mana acestor profitori/impostori din reprezentante care isi bat joc cu cinism de voi, golindu-va buzunarele si distrugandu-va motoarele.

Nu vreau sa zic ca va meritati soarta! Demonstrati-mi ca vreti sa faceti ceva sa schimbati chestia asta!

Altfel...

Edited by iuliu m.
2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai vreau sa le impartasesc dar nu vreti sa le asimilati! Cantitatea de informatie este uriasa. Ceea ce am pus eu mai sus este o sinteza. Si inca succinta! Cauta acolo si vei gasi ceea ce inseamna "minerale hidrocracate". Am explicat. Te-ai scandalizat. Am vorbit despre chestia "X" , te-ai scandalizat ca nu stii. Ce ar trebui sa iti mai fac?

Voi chiar credeti ca atata teorie incape in cateva posturi de pe un forum?

Eu am vrut, de fapt, sa ii recomand omului un ulei mai bun decat posirca de rahat pe care i-au si luat o gramada de bani la reprezentanta si l-au mai si sfatuit sa il tina 20 k km. Idioti!

Rezistand cu stoicism sa aflati cate ceva si insistand sa "nu va pricepeti", va lasati de fapt pe mana acestor profitori/impostori din reprezentante care isi bat joc cu cinism de voi, golindu-va buzunarele si distrugandu-va motoarele.

Nu vreau sa zic ca va meritati soarta! Demonstrati-mi ca vreti sa faceti ceva sa schimbati chestia asta!

Altfel...

1. Este un forum despre marca Volvo si nu despre uleiuri, ca sa scriem sute de pagini si sa invatam cum se fabrica uleiul

2. Daca masina este inca in garantie si bagi un alt ulei decat cel recomandat de reprezentanta si se intampla ceva cu motorul, iti iei adio de la garantie.

Si intr-un final ce fel de ulei recomandati si de ce?

Sa vorbim strict despre Volvo (ca nu cred ca are nimeni pe aici Aston Martin) si anume:

1,6 D DPF, 2,0D DPF (S40, V50, C30 dupa 2004), D5 (S60, s80, V70), 2,4i, 2,4T, 2,0T

Spunetine pe aceste categorii de motoare, ce uleiuri sa folosim si de ce

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Offtopic...Pe lumea asta exista uleiuri compatibile (sau obiecte)ca de aceea sint facute de mai multe firme.Totul tine de marketing si daca X are produsul Y normal ca ii face reclama ca este cel mai bun sa isi recupereze banii mai repede .

Documentindu-ne mai mult se pot gasi alte si alte marci compatibile ca si parametri tehnici si chimici ,economici care se pot folosi fara sa nimiceasca vreun motor.Depinde de fiecare posesor si daca este total atehnic ar fi bine sa citeasca sticker-ul masinii si sa isi completeze numai cu ce trebuie intrucit nu pe forumuri se inventeaza ce ulei se pune ,RECOMANDAT doar de producator.

O vba zice "mai departe scrie-n carte" sau daca nu te pricepi lasa mai bine pe altul care se pricepe si sa iti faca treaba.

Chestia asta cu uleiurile imi aduce de oameni care atunci cind isi cumpara un sh se uita la ea si o studiaza din zeci de unghiuri si ii gaseste cusur chiar si la cel mai mic nivel INSA daca si-ar cumpara una noua nu il duce capul sa ii vada imperfectiunile si deh!, ca este noua nu ii mai da importanta. Apoi la prima shifonare in trafic, de cum intra in service ,exagerind ca i-o rezolva cum trebuie abia atunci incepe sa isi cunoasca masina.

Scuze ,dar am comentat

Edited by V50Saphir
2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

chiar am citit copy-paste-ul ala, interesant. insa consider ca faceti prea multe valuri, personal nu am mai auzit de vreun motor care sa se strice de la ulei de 20 de ani. dar fiecare da banii pe ce vrea. cel mai important aspect este sa se schimbe la termen uleiul. si 10000km e ok. eu la jafurile mele il tin 15000.

si pentru spuma la ulei recomand asta

Edited by LeChuck
3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites
1. Este un forum despre marca Volvo si nu despre uleiuri, ca sa scriem sute de pagini si sa invatam cum se fabrica uleiul

Chiar iti imaginezi ca citind cateva randuri in plus intr-un post ceva mai lung, ajungi sa afli "cum se fabrica uleiul" ? :lol:

Eu te invatam de fapt sa iti alegi uleiul pentru masina ta fara sa fii captivul propriei ignorante. Pe care o experimenteaza chiar un user respectat pentru cunoasterea fenomenului auto, observ, adica Midnight Caller.

Ma asteptam, nu stiu de ce, sa te scandalizezi fara a intelege nimic...

Ramaneti sanatosi!

Edited by iuliu m.
1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moama, s-a terminat scandalul pe VWforum si incepe aici, dap, ai dreptate Iulian, o sa iei BAN, rapid .

Iar cand vrei sa argumentezi ceva trebuie sa aduci argumente, sa pui o poveste frumoasa nu inseamna sa argumentezi iar daca iar ma duci la Redline si la Amsoil iti aduc aminte ca nu suntem in SUA iar un motor bun de Volvo tine 600.ooo km iar un motor prost de Volvo tine pana in 100,ooo km indiferent de uleiul folosit .

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa vorbim strict despre Volvo (ca nu cred ca are nimeni pe aici Aston Martin) si anume:

1,6 D DPF, 2,0D DPF (S40, V50, C30 dupa 2004), D5 (S60, s80, V70), 2,4i, 2,4T, 2,0T

Spunetine pe aceste categorii de motoare, ce uleiuri sa folosim si de ce

Eu te invatam de fapt sa iti alegi uleiul pentru masina ta fara sa fii captivul propriei ignorante. Pe care o experimenteaza chiar un user respectat pentru cunoasterea fenomenului auto, observ, adica Midnight Caller.

Ma asteptam, nu stiu de ce, sa te scandalizezi fara a intelege nimic...

Ramaneti sanatosi!

Incep sa ma scandalizez de acum, pentru ca in afara de jigniri nu aduceti absolut nimic acestei comunitati

Am cerut in postul de mai sus, sa ne spuneti ce fel de ulei sa folosim pentru aceste motoare.

Daca nu cunoasteti aceste motoare, nu cunoasteti absolut nimic despre uleiurile Volvo, nu cunoasteti problemele motoarelor Volvo (unele din cauza uleiului), cum ne puteti recomanda uleiuri?

Si cea mai mare nedumerire a mea ...CE ANUME DORITI DE LA ACEASTA COMUNITATE? Ca ma indoiesc ca in timpul liber, faceti acte de caritate si va ganditi la mii de prosti care isi strica motoarele cu uleiurile recomandate de reprezentanta si de inginerii care proiecteaza niste masini cu o experienta de zeci, sute de ani

Edited by paunionutz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stiu eu, stiu eu, la 1.6D/1.6i 2.0D/2.0i merge si ulei Bunica aka 5W30 de la orice firma pt ca : 1.6D-ul este invatat sa aiba 6L de ulei + motorina in loc de 3.3L cat trebuie sa aiba, la fel si fratele lui 2.0D iar benzinarele sunt rezistente nu gluma .

Problema apare la D5 Euro4 si Euro 5, acolo distractie cand nu pui uleiul bun, cu 5W40 A3/B3/B4 un D5 Euro4 merge maxim 10.ooo km dupa care incepe usor sa bata si fie scoate tachetul prin capac fie scoate segmentul prin esapament .

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stiu eu, stiu eu, la 1.6D/1.6i 2.0D/2.0i merge si ulei Bunica aka 5W30 de la orice firma pt ca : 1.6D-ul este invatat sa aiba 6L de ulei + motorina in loc de 3.3L cat trebuie sa aiba, la fel si fratele lui 2.0D iar benzinarele sunt rezistente nu gluma .

Problema apare la D5 Euro4 si Euro 5, acolo distractie cand nu pui uleiul bun, cu 5W40 A3/B3/B4 un D5 Euro4 merge maxim 10.ooo km dupa care incepe usor sa bata si fie scoate tachetul prin capac fie scoate segmentul prin esapament .

10+ sa aduci carnetul de note

PS: Unisol are minerale hidrocracate, sau merge si ala?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iuliu m.

1) Cind vii aici, spui Buna ziua. Apoi (daca esti pus pe fapte mari - gen buturuga mica rastoarna carul mare) vii si iti prezinti punctul de vedere civilizat, fara ifose de inventatorul mersului pe jos. Aici, nu tine. In alta parte, pe alte forumuri, poate.

2) "Ia luati un "COPY/PASTE".

Ia si tu o pauza de o luna, dupa care, daca mai doresti, te asteptam cu un ton mai civilizat in primul rand.

So, chill out, calm down sau mioritic: sezi binisor si fii cumsecade.

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lipsesc cateva ore si-mi gasesc frigiderul plin. Pe asta nu-l mai banasem odata tot pt violenta ?

Dap,am gresit legat de baza,categorii si puritati dar am subliniat clar faptul ca magnatec 5W40,desi e sintetic precum SCRIE PE SITE LA CASTROL (dar băuleanu' ala n-a fost capabil sa citeasca) e mai slab calitativ decat edge 5w40. Asa e unii, au iesit din ma-sa cu cracii inainte.

'Ai va pup si seara linistita !

Sent from my GT-I9190 using Tapatalk

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nici nu a apucat omul sa ne dea informatii confidentiale, sa vina cu dovezi in direct si in reluare ca a plecat la nani . Nasol . :D

A si inca ceva, oare uleiul Castrol din Germania este facut in Turcia ?

@I Love Volvo, mai ai cumva poza cu bidonul de ulei folosit ? Te poti uita pe eticheta pt a vedea unde e produs uleiul ? Multumesc anticipat .

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow wow. Ma simt putin vinovat ca s-a lasat cu ban din cauza topicului meu dar ...

@iuli m. sa stii ca baietii de multe m-au ajutat si de foarte multe ori au avut dreptate in ceea ce mi-au spus.

Din ce am inteles de la tine am gresit ca am lasat sa bage castrol magnatec 5w40 dar eu afon fiind (repet) m-am dus la service si am spus " vreau cel mai bun ulei si filtru indiferent ca e scump". Si apoi dupa 15.000 de km am luat 1l pentru completare, exact acelasi ulei exact de la ei de unde am facut si schimbul special pentru a nu gresi in a cumpara alta marca sau acelasi ulei dar fabricat in alta parte. Cum a mai spus cineva in alt topic, daca eram de bani gata o duceam in reprezentanta le tranteam pe masa 1000 de euro si le spuneam " ocupa-te de ea de la A la Z. Dar pentru ca nu suntem de bani gata ne ajutam aici cum putem cu cate un sfat in asa fel sa ne reparam dricurile noi cu costuri minime. Dar deja asta e alt topic, alta poveste.

De dimineata in pijamale am fugit la masina si m-am uitat pe joja si in motor si totul pare in regula. Nu spuma, nu crema dar treaba asta nu-i de neglijat.

@Bogdan G Am facut o poza si la uleiul de pe joja dar nu pot focaliza si nu se vede.

post-6084-0-34332600-1393752302_thumb.jppost-6084-0-77394400-1393752367_thumb.jp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now