Cristian Scutaru

Reconditionare instalatie A/C

58 posts in this topic

Fiindca ne aflam in sezonul estival instalatia de A/C este oarecum "la moda".

La multe 850 (si x70) instalatia nu mai functioneaza. Cauze pot fi multiple din care cele mai des intalnite sunt fie o instalatie neetansa sau / si uzura la ambreiajul compresorului.

Cum putem diagnostica cat de cat unde sunt problemele?

Mai intai este interesant de vazut daca compresorul e problema. Pentru asta pornim motorul, pornim climatizarea si deconectam senzorul de presiune joasa de langa flansa amortizorului de pe partea pasagerului. Cu un cablu electric facem o punte intre cele 2 contacte de la conector. Daca aveti un model 20V cu LH 3.2 trebuie facuta o punte si la senzorul de presiune inalta din spatele farului drept la pinii 3 si 4.

Daca compresorul cupleaza (deconectati imediat puntile pentru a nu strica compresorul) atunci ambreiajul compresorului este ok. Este recomandat sa faceti testul cu motorul cald cand componentele compresorului sunt dilatate. Alftel este posibil ca distanta la ambreiaj sa fie la rece in norme dar la limita si cand se incalzeste compresorul sa nu mai cupleze.

In caz ca nu cupleaza compresorul se poate face o mica "golaneala" cu niste sarme la ambreiaj pe post de distantiere care micsoreaza distanta la fulie. In mod normal distanta trebuie sa fie intre 0,3 si 0,6 mm. Daca instalatia este goala este mai recomandat sa scoateti compresorul sa desfaceti ambreiajul si sa extrageti din saibele de sub ea astfel incat distanta sa fie in norme.

Daca compresorul a cuplat inseamna ca instalatia are prea putin gaz (R134a). Aici puteti avea "noroc" si instalatia sa fie inca etansa dar nefiind incarcata de multi ani a pierdut gazul sau partea mai proasta sa aiba undeva o scapare.

In prima instanta as merge sa o incarc. La incarcare se face un test de vacuum (din pacate nu prea se face un test cu presiune cu un gaz inert asa cum ar fi normal). Testul respectiv nu e foarte conclusiv el detecteaza doar scapari mari, o gaura mica va trece nedetectatat si instalatia va fi goala dupa cateva saptamani. Dar cum scriam in prima instanta as incarca instalatia si observ ce se intampla.

Scenariul "rau" instalatie neetansa...

Foarte des problema este la evaporator . 850 nu a avut din fabrica filtrul de habitaclu. Ca atare o gramada de mizerie ajunge la evaporator. Cand A/C-ul merge se produce condens pe suprafata acestuia. Atunci cand oprim motorul mediul umed si cald este foarte prolific pentru tot felul de biotopuri care cu timpul "ucid" evaporatorul.

O alta cauza este filtrul care este montat un pic cam neinspirat asa jos si este expus la intemperii. Cu timpul si el se "cojeste" mai ales ca cele originale nu sunt din aluminiu care sunt mai rezistente.

In fine mai este si condensatorul (radiatorul) care este primul in pachetul de radiatoare si care poate suferi de la pietre etc. Tot la el tind conexiunule cu conductele sa devina neetanse.

Renovarea instalatiei

In caz ca nu e clar unde exact este instalatia neetansa cel mai sanatos este sa inlocuim cele 3 componente principale : evaporator, condesator si filtru. Aici costa toate 3 impreuna cam 150€ (evaporator 80, filtru 20, condensator 50). Pe langa asta cum tot desfacem toata instalatia nu e o idee rea sa schimbam si ventilul de expansiune (5€) si O Ringurile (cam 20€ un set universal). Ar mai ramane cele 3 ventile (2 de la senzorii de presiune si unul de la supapa de umplere) care costa 5€ bucata.

Schimbare evaporator

Pare a fi o operatiune horror dar nu e chiar asa. Pentru asta trebuie dat jos bordul si scoasa aeroterma.

Demontare bord

Se deconecteaza bateria. Se scot stergatoarele si acoperitoarea din plastic de sub ele. Apoi se scoate motorul si angrenajul stergatorului. Se scot (cu grija) cele 4 suruburi (Torx 30 pana la Model 95, tubulara de 10 din 96) care tin bordul.

Se scoate cu un imbus surubul care tine in fata conductele si filtrul. Cu scula speciala de deconectat tevile se decupleaza cele 2 tevi de la evporator. Se scoate piulita de 10 dintre cele 2 tevi de la evaporator si se scoate capacul metalic si garnitura. Retineti in ce pozitie au fost montate!

Se mai scoate conducta care duce aer rece din interior la cutia in care sta computerul de la motor (2x Torx 25).

Scoateti antigelul din instalatie.

Cu asta am terminat in compartimentul motor si se trece la interior

Se scoate airbagul de la sofer (2x Torx 27!) si se scoate surubul de la volan (tubulara de 18). Cu un marker permanent marcati pozitia volanului, In interiorul volanuli se afla o fasie de hartie care e prinsa cu un surub mic torx. Volanul trebuie sa stea drept. Scoateti surubul respectiv si introduceti-l in gaura de la spirala de la airbag. Astfel blocati panglica si nu se va rupe. Scoateti volanul.

Demontati acoperitoarea din spatele volanuli (2x torx 25, 2x Torx 15 f lung). Scoateti manetele de semnalizare si stergatoare (4x Torx 25); Atentie au alt filet metric!!

Scoateti radioul si unitatea de comanda ECC. La cele cu clima manuala introduceti unitatea de comanda in spatele bordului sau deconectati sufele. Daca deconectati faceti o poza cu pozitia lor!

Scoateti scrumiera (2x Torx 20) si consola in care e montata priza de 12V (2x Torx 25).

Scoateti torpedoul (6x Torx 25) si deconectati airbagul de la pasager daca aveti (conectorul mare rosu cu 2 fire).

Scoateti cele 2 acoperitori din plastic de langa praguri de la covor. La bord jos mai sunt 4 suruburi metrice!! 2 pe exterior si 2 sub scrumiera.

Sus pe laterale scoateti acoperitoarele din plastic si cele 4 suruburi Torx 25.

Scoateti cele 2 acoperitori mari de sub bord (6x Torx 25) si deconectati mega conectorul cel mai din dreapta. La modele pana 95 mai trebuie deconectat conectorul negru cu 14 pozitii.

Acuma poate fi scos bordul afara. La T5 mai trebuie deconectat furtunul de la ceasul turbo.

Demontare aeroterma

Aeroterma este prinsa sus cu 4 suruburi (tubulara de 13). Daca aveti ECC deconectati firele de la motorase. Taiati bridele care fixeaza cablurile de aeroterma. Scoateti ventilatorul (4x Torx 25). Scoateti consola care tine releul de clima (3x Torx 20). Daca masina are Cruise scoateti piesa din stanga care actioneaza pedala (1x Torx 20). Scoateti si rezistenta de la ventilator (1x Torx 20).

Cu o surubelnita plata decuplati cele 2 conducte de la radiatorul interior (e bine sa aveti niste carpe in zona pentru ca va mai curge un pic de antigel). Deconectati furtunul de scurgere de la aeroterma pentru apa de condens.

Trageti afara aeroterma si o manevrati printre cablaje. Atentie la o ringurile de la conductele de la radiator sa nu le pierdeti!! Scurgeti restul de antigel din radiator.

Cu aeroterma afara scoateti clemele de pe laterale, demontati motorasul de la recirculare si suruburile care tin capacul de deasupra evaporatorul (Torx 20).

Scoateti evaporatorul si scoateti de pe el garnitura. Curatati interiorul aerotermei unde a stat evaporatorul. Montati evaporatorul nou (in mod normal ar trebui sa aveti la el niste material izolator autoadeziv).

Introduceti garnitura si evaporatorul nou si reasamblati aeroterma. Puteti inspecta radiatorul aerotermei .

Reintroduceti aeroterma, atentie la conexiunile radiatorului! Cuplajul radiatorului trebuie sa faca de 2x click alftel nu a intrat suficient si va curge antigel pe la cupla.

Fixati aeroterma si placa de la iesirea evaporatorului.

Reconectati cablurile la motorasele ECC. Cablurile sunt cu lungimi diferite astfel incat sa nu fie posibil sa conectati aiurea ;) . Montati consola cu releul de A/C, rezistenta ventilatorului, Montati ventilatoru. Cu bride noi fixati cablurile de corpul aerortermei. Conectati scurgerea apei de condens. Montati piesa da le cruise control.

Reintroduceti bordul si fixati-l (cu mila!) cu cele 4 suruburi din spate. La T5 reconectati furtunul de la ceasul turbo.

Fixati cele 6 suruburi metrice de la baza bordului.

Reconectati megaconectorul de sub bord (la modelele pana 95 si conectorul negru).

Reconectati unitatea de comanda clima si radioul. Montati manetele de la semnalizare si stergatoare (4x Torx 25 metric)

Montati acoperitoarea de la manete. Reintroduceti volanul. Strangeti surubul de la volan. Scoateti surubul care a blocat spirala de la airbag si fixati surubul cu limba de hartie in gaura din volan. Montati airbagul de la sofer. Reconectati airbagul de la pasager daca este cazut si montati torpedoul. Montati cele 4 suruburi sus pe lateralel bordului. Fixati plasticurile de la praguri. Montati consola de la priza 12V si scrumiera. Au mai ramas cele 2 acoperitori mari de sub bord.

Umpleti instalatia cu antigel si verificati ca e etansa.

Asta a fost evaporatorul. :smile:

Condensatorul

Scoateti ventilatorul de la motor si cele 2 suruburi care tin radiatorul (tubulara de 12) Atenti piulitele sudata se rup relativ usor si e o placere sa lucrati cu faiul in zona. :( Fixati cu 2 benzi elastice radiatorul de la motor ca sa nu stea spanzurat in furtune.

Impingeti radiatoarele un pic in spate ca sa aveti acces la cele 2 suruburi cu cap 10 care tin condensatorul sus fixat de radiator.

Scoateti si cele 2 suruburi de jos.

Deconectati cele 2 conducte de la condensator (imbus 7 sau 6).

Scoateti pe jos condensatorul si introduceti ce cel nou.

Puteti inlocui o ringurile daca aveti. Oricum e bine sa le ungeti cu ulei de compresor inainte sa reconectati conductele.

Filtrul

Filtrul e mai nasol din cauza surubului care e ca si sudat...Cel mai simplu pana acuma a fost sa deconectez conducta care se duce la evaporator de la evaporator si conducta care merge la compresor (imbus 6 sau 7) si sa manevrez toata constructia pe jos afara. Cu filtrul scos am taiat conducta care vine de la filtru pana la filet ca sa pot introduce o cheie circulara si o tubulara ca sa desfac prinderea.

Cu scula speciala volvo de decuplat se scoate si cealalta conducta.

Desfaceti teava care are pe la mijoc o prindere cu suruburi si extrageti ventilul de expansiune. Atentie la orientare atat a tevilor cat si a ventilului!

Reintroduceti tevile si filtrul la locul lor. Conectati teava cu prinderea "speciala" de filtru (intra greu).

Ventilele se schimba usor cele mici de la senzorii de presiune sunt identice cu cele de masina deci daca mai aveti capace de ventil de la Dacia 1310 aveti scula speciala. :D Pentru al treilea am taiat cu faiul la o surubelnita cu cap drept un slitz .

Cam asta ar insemna montarea unei instalatii de A/C sau renovarea ei :smile:

post-5223-0-57172500-1405587726_thumb.jp

post-5223-0-62505200-1405587727_thumb.jp

post-5223-0-61972900-1405587728_thumb.jp

post-5223-0-59424100-1405587729_thumb.jp

post-5223-0-59424100-1405587730_thumb.jp

post-5223-0-58694400-1405587731_thumb.jp

post-5223-0-45404100-1405587732_thumb.jp

post-5223-0-45147000-1405587733_thumb.jp

post-5223-0-58125700-1405587734_thumb.jp

post-5223-0-49621100-1405587735_thumb.jp

post-5223-0-10201800-1405587744_thumb.jp

post-5223-0-08227900-1405587745_thumb.jp

post-5223-0-08824000-1405587746_thumb.jp

post-5223-0-16518700-1405587747_thumb.jp

post-5223-0-19993400-1405587748_thumb.jp

post-5223-0-47188200-1405587749_thumb.jp

post-5223-0-75262900-1405587750_thumb.jp

post-5223-0-82453800-1405587751_thumb.jp

post-5223-0-95834200-1405587752_thumb.jp

post-5223-0-22537600-1405587754_thumb.jp

post-5223-0-00380600-1405587765_thumb.jp

post-5223-0-92881000-1405587765_thumb.jp

post-5223-0-94217500-1405587766_thumb.jp

post-5223-0-97795000-1405587767_thumb.jp

post-5223-0-99248900-1405587768_thumb.jp

post-5223-0-89689600-1405587769_thumb.jp

post-5223-0-13181600-1405587771_thumb.jp

post-5223-0-13541700-1405587772_thumb.jp

6 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cristi, ai un "Like" de la mine pentru topic :D :D :D!!!

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm am uitat de compresor :smile:

Oficial in VADIS scrie ca se schimba pe jos dar pentru asta trebuie lasat jos jugul de la motor si chiar asa e destul de chinuitor pentru ca nu prea este loc. Mai usor mi s-a parut schimbatul pe sus. Pentru asta am scos mai intai galeria de admisie (se poate face si o inspectie la circuitul PCV cu ocazia asta). Apoi am scos suruburile care tin pompa de servo (cureaua de la alternator evident mai intai ;) ). Pompa de servo am dat-o mai spre cutia de viteza ca sa nu fie in drum (pentru asta am scos un pic furtunul mare de la radiator si apoi l-am pus la loc. Apoi am scos cutia de la ECU cu tot cu computer(e) ca sa fie ceva mai mult loc de manevre. Scos alternatorul (cel tarziu acuma trebuie deconectata bateria :D ).

Dupa ce s-a scos alternatorul avem acces f lejer la compresor. Se scot cele 2 suruburi imbus care tin conductele si cele 2 care tin compresorul.

Montaj in ordine inversa.

post-5223-0-38294800-1405591656_thumb.jp

post-5223-0-31101000-1405591657_thumb.jp

post-5223-0-22615900-1405591658_thumb.jp

post-5223-0-10972400-1405591659_thumb.jp

post-5223-0-26001400-1405591660_thumb.jp

post-5223-0-14623200-1405591661_thumb.jp

post-5223-0-09697600-1405591662_thumb.jp

post-5223-0-23813600-1405591663_thumb.jp

Edited by Cristian Scutaru
1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

In curand voi face totul pas cu pas, multumesc inca o data ! La mine se pierde pe la evaporator si acum se pare ca si filtrul e pe infundate, adica dupa incarcare ma tinea jumatate de an dar in vara asta a inceput sa faca pauze in functionare, adica inghet frumos in masina si deodata se opreste....apoi dupa cateva minute iar e iarna si tot asa....rable 850-le astea , auzi domle se strica asa dupa douazeci de ani :headbang: ...las ca o repara tata si mai merge douazeci ! :iroc::love8:

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am uitat sa scriu cum se reconecteaza bateria pentru a nu produce erori la SRS.

Dupa ce ati reconectat airbagurile puneti cheia pe pozitia II si apoi reconectati (mai intail plus daca a fost si el deconectat) si apoi minus. Asteptati sa se stinga becul SRS din bord (dureaza mai mult ca de obicei nu va impacientati ;) si apoi luati contactul motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bună dimineața, legat de subiectul aici discutat, am o întrebare : intre momentul conectării la circuit a noului uscător și momentul încărcării cu freon a instalației există un timp maxim de așteptare ? Am început renovarea la a mea, inclusiv spălat tubulatura de conducere a aerului spre parbriz (partea lipită de bord) și azi sau mâine vreau să conectez la loc tot ce am demontat, dar o să mai treacă ceva zile până ajung cu ea la încărcare cu freon, multumesc anticipat și minivacanță plăcută 

Share this post


Link to post
Share on other sites

In principiu nu cred ca e o problema, nu e bine daca sta deschis in ambient pentru ca atrage umezeala si se satureaza.

Din ce am mai citit prin alte parti se pare ca uscatorul se activeaza cu ocazia primei incarcari a instalatiei. Dar 100% sigur nu sunt. Pana acuma nu am avut probleme cu interval de cateva zile (3 4 parca a fost maximul ) intre momentul cand a fost schimbat uscatorul si pana a fost incarcata instalatia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am înțeles, mă apuc liniștit de treabă, poate am noroc să găsesc un atelier deschis mâine pentru încărcarea cu freon, multumesc mult 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te putem ajuta marti daca vrei si mai poti astepta . 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foarte interesant si explicativa postarea cu schimbarea radiatorului asta din bord.

Curios este ca mie imi baga aer dar putin masina,si ducando la reincarcare freon domnii de la atelierul ala mi au spus ca compresorul baga,si are destul freon in instalatie,buba cred ei fiind radiatorul din bord....

Nu exista o varianta mai simpla a curatarii lui ,cum am vazut ca se face la cel de caldura ,cum arata un tip mai jos? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cand arata asa evaporatorul nu prea ai ce sa cureti in afara de a desface tot si curatat / schimbat de fapt.

2014-03-18 17.28.51.jpg

2013-12-04 19.39.06.jpg

2014-03-18 17.27.36.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bună seara, vin cu o intrebare, după ce am încărcat instalația si totul era în regulă, mai putin erorile, la trei săptămâni am constat că nu prea bagă rece, după încă o săptămână situația e cam așa: nu bagă rece, ridicat capota si constatat că, compresorul porneste si se oprește periodic la aproximativ 3 secunde, conducta subțire la intrare in evaporator este rece iar conducta groasă este caldă , dacă aveți o explicație pentru mine vă mulțumesc anticipat 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Explicatia e relativ simpla. Instalatia nu este etansa si s-a pierdut gazul. Ca atare compresorul este oprit pentru ca altfel s-ar strica.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc, asta înseamnă că o iau de la început, multumesc încă o dată, o zi bună 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ce ai facut pana acuma la instalatie,care componente au fost inlocuite?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doar uscatorul, vaporizatorul arăta surprinzator de bine iar o-ringurile nu au ajuns la timp, iar ca un bun român am zis că merge și așa. Mâine fac comandă la Skandix pentru o-ringuri si sper să scap cu atât

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ce nu comanzi la un dealer Volvo oringurile? Daca te gandesti sa cumperi setul "universal" de la Skandix sa sti ca sunt bani aruncati pe geam, nu se potriveste aproape nimic, au alte dimensiuni. Daca comanzi la dealer iesi cam tot pe acolo ca pret pe langa faptul ca Skandix cere peste 20 euro taxe postale parca...

Daca la ultima incarcare s-a pus si lichid de contrast se poate cauta un pic poate se gaseste pe unde a iesit gazul, mai ales ca totul s-a petrecut in timp relativ scurt ceea ce inseamna ca "gaura" e relativ mare. Daca in schimb gaura e pe "spatele" evaporatorului nu prea ai nici o sansa sa vezi asta. La fel de greu este si daca gaura e in spatele condensatorului. Uita-te si la conexiunile compresorului cat si ale condensatorului.

Din motivul asta eu nu ma mai apuc de instalatii A/C decat daca proprietarul e dispus sa schimbe tot (la compresor ne uitam cum se prezinta), altfel e o neverending story si fiecare incarcare costa aici minim 60€...

Edited by Cristian Scutaru

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cat de mult va scade puterea motorului (2.5 20V) la cuplarea compresorului? A mea parca se puturoseste prea mult....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se simte si la mine cand cupleaza, mai ales in turatii mai joase (1.6 16V); dar nu stiu sa zic cam cat din putere dispare...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deci așa cu kitul de la Skandix ? Multumesc de informație, mi-ai salvat banii, nu rămâne decât să cumpăr originale care ajung pe la 100€, multumesc încă o dată 

Share this post


Link to post
Share on other sites

sfat: evaporatorul va arata la fel in citiva ani daca nu se pune filtru de polen...exista un adaptor de plastic pentru asta. Nu toate 850-urile au avut din fabrica asa ceva si toata mizeria trasa de ventilator s-a lipit de evaporator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc, am rezolvat de anul trecut cu filtrul de polen, are 4700 km și arată ca dracu'

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 6 ore, pedala a spus:

Cat de mult va scade puterea motorului (2.5 20V) la cuplarea compresorului? A mea parca se puturoseste prea mult....

Eu aproape ca nu sesizez ca merge, atata la relanti doar la semafor se aude cand cupleaza si vezi la turatie ca urca turatia un pic. In rest nimic. Al meu are vreo 4 ani de folosinta...

Edited by Cristian Scutaru
1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now