Sign in to follow this  
Followers 0
dalin1970

Pompa servodirectie/Alternator/Compresor AC

6 posts in this topic

Cum nu am fost la Intalnirea Volvo anuala 2015 (din motive strict personale si nu datorita organizarii "pe cont propriu"), m-am decis sa fac o revizie/inlocuire la elementele mentionate, pompa servo, alternator si fulie compresor AC, din mai multe motive: pompa servo a inceput sa curga pe langa ax (cam 10-20 ml pe luna completare), uleiul s-a imprastiat pe alternator si cu praful aferent a inceput sa obtureze degajarile de aerisire a alternatorului (acesta se incalzea cam la 10 min de la pornirea masinii, fara consumatori), iar fulia compresorului de AC avea un zgomot de rulment "mort" cu toate ca anul trecut i-am facut o gresare. Pentru siguranta lucrarii am achizitionat atat pompa servo cat si fulie compresor de la colegul MarianBr.

Demontarea pompei, alternatorului si a compresorului nu ridica probleme si recomand pentru un acces mai bun si demontarea modulului ABS de pe suporti impreuna cu prima clema de prindere a tevilor de pe aripa interioara. Compresorul a ramas sub masina cu circuitul de racire atasat, doar am eliberat conductele metalice din suporturi si pentru evitarea deteriorarii conductelor metalice am pus o "propta" sub compresor (un scaunel de lemn). Deci la compresor trebuie lucrat sub masina, dar nu e imposibil. Varianta cu demontarea compresorului e mai practica dar implica costuri suplimentare (reincarcarea circuitului de AC). IMG_20150905_140542.thumb.jpg.fc48132f29

Pompa servo avea atat joc axial (care dupa demontare il consider normal) cat si un joc radial datorat uzurii semeringului care asigura etansarea pe ax. De fapt semeringul era compromis asa ca am inlocuit pompa servo. In principiu pe pompa nu se pot face reparatii, durata ei de viata depinde foarte mult de calitatea lichidului de servodirectie. In imaginea atasata este pompa demontata pe componente: corpul pompei, ax cu fulie, statorul si rotorul pompei, bucsi de ghidare, supapa de sens...IMG_20150905_131528.thumb.jpg.3573293d9c

Semeringul se afla pe corpul principal al pompei (cel cu eticheta de identificare), iar dimensiunile acestuia sunt: D=28, d=15, L=6 (mm), dar sunt dimensiuni masurate fara scoaterea semeringului din corp...Deasemenea, pe corpul principal se afla un surub de reglaj, care cred eu, regleaza debitul si presiunea lichidului pentru ungerea axului pompei.....

IMG_20150905_131738.thumb.jpg.2bde4cbed9

In concluzie am inlocuit pompa cu cea achizitionata (fara joc radial), urmand ca pe viitor sa inlocuiesc semeringul la pompa "decedata"...

La alternator se demonteaza capacul din spate pentru acces la puntea de diode si regulatorul de tensiune, si prin demontarea acestora aveti acces la inelele colectoare si suportul portperii+perii. Suportul portperii se poate demonta si independent fara a scoate puntea de diode (pentru inlocuirea acestora in caz de uzura).  Dupa demontare am spray-at foarte bine alternatorul pe toate partile si in toate gaurile, cu o solutie de curatat motorul (cumparata de la Lidl), l-am lasat la "inmuiat vreo 15 min si apoi l-am suflat cu aer comprimat pe toate partile si in toate gaurile :)) pana la curatirea totala a depuneriilor de praf si ulei....In concluzie, dupa montare, alternatorul functioneaza mai silentios si cel mai principal nu se mai incalzeste, cu toti consumatorii porniti. Pentru curatare nu folositi solventi gen benzina, nitrodiluant, acetona, etc pentru a nu avea probleme cu izolatia bobinajului de pe statorul alternatorului...

Sistemul de actionare al compresorului de AC este format din ambreiaj, fulie propriu-zisa si electromagnet, respectiv in imaginile atasate este ambreiajul si fulia cu rulment (imag. 1) respectiv fulia montata pe compresor iar prin degajarile fuliei se observa electromagnetul de culoare galbena (imag.2)

IMG_20150905_160759.thumb.jpg.7faf24bf59IMG_20150905_160637.thumb.jpg.66ed4a28b4

Demontarea este destul de dificila, mai ales cand nu demontati compresorul de pe masina, iar pasii sunt: se demonteaza surubul din centrul ambreiajului, apoi in interstitiul dintre ambreiaj si fulie, diametral opus, se actioneaza asupra ambreiajului cu doua dalti foarte inguste si otelite (eu le-am facut din disc de taiat) pana la scoaterea ambreiajului de pe canelurile axului de compresor (aceasta este partea cea mai grea...). Atentie, in interiorul axului ambreiajului sunt una sau doua saibe distantier, care asigura distanta intre ambreiaj si fulie....nu le uitati la montare....Dupa scoaterea ambreiajului se scoate siguranta ce tine fulia cu rulmentul aferent si apoi cu un extractor clasic de rulmenti se extrage fulia. Atentie la bratele extractorului sa nu fie fixate si pe electromagnet deoarece riscati sa deteriorati ireparabil electromagnetul compresorului. In principiu rulmentul se poate gresa sau inlocui....La mine, cu toate ca inca avea vaselina in el, cementarea cai de rulare era compromisa, cu joc nepermis in rulment, asa ca am inlocuit fulia, dupa o gresare suplimentara a rulmentului. Pe rulment sunt trecute urmatoarele date de identificare:" 2J - 0F07A02LA4   JAPAN   NTN ", iar dimensiunile constructive sunt D=55, d=35 si L=20 (mm). Nu am cautat o echivalenta dupa datele de identificare ci dupa dimensiuni si ca echivalent am gasit rulment radial cu ace, seria NA 4907, fabricat atat de URB cat si de NKF:

http://www.skf.com/uk/products/bearings-units-housings/roller-bearings/needle-roller-bearings/needle-roller-bearings-with-machined-rings/with-machined-rings-w-inner-ring/index.html?prodid=146232047&imperial=false

Nu uitati, avand ambreiajul si fulia demontate, sa curatati cu peria de sarma suprafetele de lucru si o verificare/curatare cu alcool tehnic (cu sau fara demontare) a electromagnetului. In concluzie, dupa montarea compresorului a disparut complet zgomotul de fond produs de rulmentul "decedat"

Cu speranta ca aceasta postare poate fi utila colegiilor de pe forum care mai "mesteresc" cate ceva pe langa masina, fara pretentii de profesionisti, va urez o zi buna si spor la treaba.

 

 

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chiar eram curios ce e inauntru, in pompa. Faza cu scaunelu' e buna.

O sa completez pentru mecanicii de ocazie ca fulia nu iese cu totul din prima ca nu are cum. Se scoate prima data partea care ramane pe loc cand invartim de fulie :). Dupa aia o sa avem acces la siguranta care tine restul de fulie pe axul compresorului.

Partea asta din fata, care iese prima, are 3 gauri cu filet (nu vad de ce nu ar avea la toata lumea); bagi suruburi si strangi pe rand pana iese. Nu trebuie sa te chinui cu dalti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buna seara ,sunt un fan volvo si de curand mi-am cumparat un s80/2008 awd si are probleme cu pompa de servodirectie m-a puteti ajuta  cu o persoana care se pricepe la reparat pompa ??

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu le refac la Pst service, pe giulesti.

In primul rand, ce problma ai?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai reprat tu Vadim la PST pompa de servo ? Eu am dus una de Range Sport si era la fel ca inainte minus 500 lei gaura in buzunar . 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arheolog x 2 :lol:

La Volvo n am avut nici macar o problema cu ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0