Sign in to follow this  
Followers 0
McCIUKEN

Despre 4x4

23 posts in this topic

Dupa o pauza micuta pe forum revin cu niste informatii pentru curiosi.

Am efectuat o revizie la motor care s-a transformat in demontare de rutina. Ce sa fac... sunt un tip curios. 

Iata ce am aflat despre sistemul 4x4 folosit pe Volvo 850, S60 AWD, S60R, S80,  V70 AWD, V70 R, V70 XC; XC70, XC60, XC90,. (Daca mai e folosit si in alta parte corectati-ma)

Volvo NU ARE DIFERENTIAL CENTRAL, cutiile 4x4 au in plus fata de cele cu tractiune fata, carcasa diferentialului prelungita ca in poze.

Pe prelungire se monteza vestita bucsa unghiular care trimite puterea spre unghiular, acesta are doar rolul de a "coti" 90 de grade, urmeaza apoi cardanul, un vasco-cuplaj cu alunecare limitata, un sistem roata libera si diferentialul spate. Sistemul roata libera este ca la roata spate de la bicicleta; cardanul poate sa invarta rotile spate dar rotile spate nu pot sa invarta cardanul. Este acolo ca sa deconecteze rotile spate in tmpul franarii si ca sa avem 4x4 in marsarier.

Unde e HALDEX o sa intrebati. la sistemele cu haldex cuplajul este comandat de o pompa haldex comandata la randul ei de calculator. Deci in loc sa se blocheze singur, calculatorul alege cand sa blocheze cuplajul si puterea sa ajunga la diferentialul spate.

Sincer am ramas un pic dezamagit de mult laudatul sistem haldex... diferenta (din spatele volanului) dintre un sistem AWD Non-Haldex si unul cu Haldex nu este mare (ca sa nu zic nici una... ca n-am mers cu Haldex) Practic la sistemele cu Haldex, tractiunea spate se activeaza inaintea celui Non-Haldex care trebuie sa patineze un pic pana se ingroasa siliconul si se blocheaza vasco-cuplajul.

Partea foarte proasta la masinile astea este ca nu au diferential central... cand se cupleaza 4x4, este ca si cum ar avea tot timpul diferentialul central blocat. Ce inseamna diferential central blocat? Mai pe romaneste nu poti sa virezi. Daca iei un viraj ori patinaza rotile ori se rupe bucsa unghiular. 

Daca abordam un viraj lung de 2 Km, rotile fata vor avea viteza mai mare decat cele spate si se blocheaza vasco-cuplajul (probabil si haldex-ul se va activa), o sa se intareasca volanul (masina o sa vrea sa mearga drept) si incep sa se roada dintii de la unghiular.

Cand o sa mi se puna piticu' o sa caut o alternativa (non OE, non volvo, si neortodoxa in acelasi timp) la sistemul non-haldex care il are masina mea. Ma bucur enorm ca nu am haldex pentru ca pot sa-l modific fara sa umblu la calculator. 

Ce se strica la ele? La haldex electronica; la non-haldex ramane blocat vasco-cuplajul sau sistemul roata libera... si urmeaza bucsa unghiular.

Am vazut un studiu despre compozitia bucsei unghiular. Este facuta din otel manganos la toate indiferent de generatie. Din materialul asta se fac ciocane. Se indoaie usor si are rezistenta buna la impact. Nu se poate cali. Total nepotrivit pentru ce trebuie sa faca in masinile noastre, adica sa trimita PUTEREA spre puntea spate. La generatia P3 cred ca sunt acoperite cu un strat de nitrat ca sa reziste un pic mai bine la uzura de suprafata. Dar bucsa in sine tot din otel manganos este facuta.

Am citit pagini intregi cu fel si fel de pareri... ca trebuie calita, ca trebuie facuta din alt material ca sa nu se mai rupa.... Nu au gasit motivul pentru care inginerii de la volvo au ales un material atat de nepotrivit. MOTIVUL vi l-am spus mai sus. Cand se activeaza 4x4 si rotile sunt virate, ori patineaza rotile, ori se strica bucsa ungiular. Ca daca nu s-ar strica bucsa... atunci s-ar strica unghiularul sau diferentialul fata. 

tractiune fata.jpg

4x4.jpg

unghiular.jpg

sistem roata-libera.jpg

vasco-cuplaj.jpg

Picture2-9.png

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu stiu de unde ai adunat tu informatiile de mai sus dar mare parte din ele sunt gresite, poti lua o curba de 20 km sau te poti invartii in jurul Arcului de Triumf pana ramai fara benzina si nu se uzeaza nici o bucsa de unghiular pt ca nu ai diferential blocabil pe nici o punte iar diferentialele fata si spate nu sunt legate 100%, deci puntea fata poate avea o viteza si cea spate alta viteza  la Haldex . La visco sunt probleme mecanice cand exista diferenta de viteza intre punti din cauza anvelopelor de dimensiune diferita dar nu din cauza curbelor . E corect ce spui tu la Defender cand treci pe LOW si blochezi diferentialul central, ai priza directa intre fata si spate iar rotile pe fata/spate se invart cu aceiasi viteza iar masina tinde sa nu vireze, de aia un Defender iese din orice iar XC70-ul sta si patineaza ca boul pt ca nu are diferential central blocabil si nici diferentiale fata / spate blocabile sau macar un amarat de LSD fata sau spate . 

Bucsa de unghiular se strica din cauza plecarilor tari de la semafor, daca mergi usor cu masina si nu pleci primul nu ai nici problema, iar 2 la mana e facuta sa se strice fiind facuta dintr-un material mai moale decat cel din cutie si din dif fata . 

Haldexul are multe avantaje fata de vasco iar marele avantaj este ca poti pune roti de diferite dimensiuni, la vasco nu merge pt ca distrugi diferentialul, tocmai de aceia multe din astea vechi sunt defecte (bucsa unghiular, unghiular) pt ca au anvelope uzate diferit si de aici probleme, de asemenea de la Haldex-ul GEN3 in sus putem sustine tot cuplul motor pe puntea spate, adica scoti o planetara de pe fata si merge masina, cu vasco nu poti face asa ceva pt ca se rupe . 

Iar atunci cand se blocheaza vasco si ramane in priza directa spatele se intampla ce zici tu, iei curba mai greu si face poc fie bucsa fie unghiularul . 

In schimb la Haldex sunt si acolo mai multe probleme, pompa pica, pica senzorul de presiune la GEN  3 (bine ca la 4 au renuntat la senzor) si de multe ori se arde DEM-ul. Cu toate inconvenientele astea Haldexul este peste vasco, cel mai bine e sa ai Haldex, abia atunci il apreciezi . 

 

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exemplu 

Freelander cu vasco 

Si din pacate nu bucsa unghiular se strica

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bogdan. Si la haldex si la non-haldex, diferentialele fata si spate sunt legate 100% cand e 4x4 activat. Diferenta intre ele este felul in care sunt activate. Deci diferentialele vor avea aceeasi viteza. In mod normal, in curba, diferentialul fata are viteza mai mare decat diferentialul spate iar rotile de pe exteriorul virajului vor avea viteza mai mare decat cele de pe interior. Dar la Volvo nu e posibila treaba asta CAT TIMP 4X4 ESTE ACTIVAT.  Pentru ca Volvo nu are diferential central si diferentialele fata si spate vor avea aceeasi viteza. Deci cu 4x4 activat se comporta ca un 4x4 cu diferentialul central blocat.

Daca esti ferm convins ca nu se strica bucsa unghiular in jurul arcului de triumf, urca in xc-ul tau, vireaza maxim si mergi cu 5-10 km/h pe asfalt uscat timp de 5 minute macar. Pe urma ne spui si noua ce s-a intamplat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimic

ce sa se intample

Haldexul transmite puterea la nevoie

Active demand coupling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca era cum spui tu active demand coupling sau ce sistem o mai fi care activeaza 4x4 doar cand trebuie. Si nu il activeaza cand nu trebuie, adica cu volanul virat, odata cu introducerea haldex s-ar fi eliminat bucsa unghiular. Pentru ca rolul ei era zero.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Ce are haldexul cu unghiularul :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

:)) am mai spus de 3 ori. Bag seama ca nu stii ce e ala diferential si de ce e acolo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Domnul meu stiu mai bine crede-ma

Daca vrei dovezi pun dar aici am incheiat

De la aro la volvo e un pic :)

Edited by volvo 244

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi unghiular ii spuneti cutiei de transfer sau bucsei unghiular ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi unghiular ii spuneti cutiei de transfer sau bucsei unghiular ?

 

In primul post:

Poza 1 este diferential din cutie cu tractiune fata

Poza 2 este diferential din cutie cu 4x4

Poza 3 este unghiularul (care nu poate fi numit cutie de transfer deoarece nu trimite puterea ambelor axe)

Poza 4 este mecanismul roata libera

Poza 5 este cuplajul vascos cu alunecare limitata

Poza 6 este unitatea completa care contine mecanismul cu roata libera si cuplajul cu alunecare limitata

In poza de mai jos este bucsa unghiular, care cred ca deja stiai care este

 Domnul meu stiu mai bine crede-ma

Daca vrei dovezi pun dar aici am incheiat

De la aro la volvo e un pic :)

Sigur ca vreau dovezi. Si daca nu vrei sa ma lamuresti pe mine, gandeste-te cati volvisti o sa citeasca topicul asta si o sa se scarpine in cap curiosi despre dovezi. 

 

 

20131212_085852_1024x1024.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultimul e bucsa unghiular 

Daca le stii"pe toate"

Explicam ce are asta cu haldexul 

Oricum multe info sunt eronate

Deci nu are rost sa ne complicam

Am schimbat si bucsa si haldex

Eu nu de pe net vorbesc

Cu asta am incheiat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si care ar fi informatiile eronate? Nu vrei sa le spui? Foarte urat din partea ta sa spui ca stii dar nu vrei sa spui. Urat fata de membrii forumului. Eu am spus ce stiu si sunt 100% ca am pus informatii ADEVARATE si utile. Eu zic sa citesti BINE primul post si sa INTELEGI ce scrie acolo inainte sa faci pe cunoscatorul.

In primul rand cauta pe net ce este un diferential, de ce avem nevoie de diferential central la masinile cu 4x4.

Intrebarea ta: "ce legatura are haldexul cu unghiularul"  si banuiesc ca ai vrut sa spui de fapt bucsa unghiular, este ca si cum ai intreba ce treaba are intrerupatorul (haldex) cu siguranta din tablou (bucsa). Ca sa-ti raspund totusi la intrebare, legatura dintre unghiular si haldex e cardanul. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ticu

Explica ca ai timp de asa ceva :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unde vezi tu diferential central la volvo

Pune o poza cu a ta

Sa stiu si eu 

Nu stiu cine invata de pe youtube:)

Screenshot_2015-12-14-06-42-09.png

Edited by volvo 244

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poze orimul ii unghiularul

2 bucsa

IMG_20150220_151047.jpg

IMG_20150220_151121.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scuza-ma ca-ti spun domnu' volvo 244 dar la caracter esti zero barat. Pentru ca daca citeai primul post vedeai acolo pe randul 4 scris ceva cu litere mari. Si mai departe iti trebuie creier sa intelegi. Sau macar daca nu intelegi sa nu induci lumea in eroare cu balarii nesustinute. Vis a vis de mesajul cu pompa, nu te-ai obosit sa raspunzi cu un simplu da sau nu, ca sa-mi arati acuma ca te pricepi si la pompe. Dar am aflat singur ca ce zice pe youtube chiar asa e cu dornul si cu ciocanul. Eu sunt genul de om care recunosc cand gresesc sau daca nu stiu ceva intreb. E mare lucru sa fii ca mine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Calmati-va spiritele baieti, amandoi sunteti buni la ce faceti, incercati sa va stapaniti ego-urile ca amandoi aveti dreptate in felul vostru.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai invata domnu meu 

 

Cu asta am terminat midnight 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@McCiuken, tu il inveti pe unul care are service (pe Oliver)  ce e ala un diferential ? 

Si 2 la mana cine ti-a spus tie ca spatele e cuplat la XC70 ? Pune mana pe un XC70 cu Haldex GEN2 , daca nu gasesti ti-l dau pe al meu, iti dau si tester si sa-mi spui si mie cand e cuplat spatele dupa care mai vb, pt cultura ta generala spatele este cuplat 100% la 40 bari si la 3,6 bari e necuplat, la mers normal spatele sta pe 3,6 bari adica necuplat, la acceleratie puternica (plecat de pe loc) spatele cupleaza 100% adica ajunge la 40 bari pt o fractiune de secunda sau atunci cand pierzi aderenta si rotile fata se invart in gol. In rest la acceleratie in mers nu cupleaza decat foarte putin spatele iar la mers constant nu cupleaza deloc . 

Pe gheata e altceva dar nu poti patina o vesnicie in jurul Arcului de Triumf pt ca nu poti. 

Ti-am mai spus si o repet, bucsa de unghiular se strica din cauza plecarilor de pe loc si preponderent se strica la manuale, gasesti informatia asta pe net, adica la un click distanta . 

Nu exista Volvo 4x4 autentic, orice Volvo este un FWD cu AWD "on demand" ca de aia ii zice AOC, adica Actve  On demand Coupling, adica atunci cand ai pierdut aderenta trage si spatele dar trage sa moara pt ca nu ai diferentiale blocabile iar DSTC-ul face si el ce poate, tocmai de aceia la carticica zice sa-l dai OFF pt ca altfel ramai in zapada pana la primavara . 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc pentru completare Bogdan. Asta este modul in care as fi vrut sa ma contrazica si Oliver; care umbla toata ziua cu diferentiale la el la service dar nu stie cum functioneaza si de ce sunt montate pe masini. Ca altfel nu mai intreba care e lagatura dintre haldex si bucsa unghiular.

Uite care e treaba eu sunt foarte prietenos si nu caut sa ma cert cu nimeni. Cu oliver m-am certat (cred ca cearta se numeste ce s-a intamplat mai sus) pentru ca a vrut sa ma scoata la tabla si... nu suport. Pentru ca nu mai sunt la scoala. Daca vrei ne vedem la polivalenta daca se mai tine intalnirea si discutam despre sistemul asta la o bere fara alcool; Daca esti atat de binevoitor cu mine incat sa ma lasi sa-ti conduc masina... recunosc sunt extrem de curios (pentru ca eu chiar nu cred ca e vreo diferenta intre haldex si non haldex) Si sunt foarte curios sa vad pe tester daca spatele se cupleaza si cu rotile virate.

Si daca imi arati unde am scris ca volvo are diferential central iti fac cadou toate masinile mele :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Este mare diferenta pe ud si pe gheata intre haldex si vasco iar marea diferenta e cuplul, la haldex poti transmite mai mult cuplu spre spate, la vasco nu ai cum . 

Se cupleaza mai ales cand ai rotile virate si fata derapeaza, aici e confuzia pe care o faci, neavand diferential blocabil pe punte fiecare roata se invarte cu alta viteza, spatele nu e niciodata 100% priza directa cu fata pt ca haldex-ul tot pe baza de patinaj functioneaza si chiar daca vreodata fata se invarte impreuna cu spatele nu inseamna ca se strica bucsa de unghiular instant. Si cu un defender poti merge pe low cu 110km/h si observi ca nu poti controla masina in curba, masina are tendinta de a merge drept, asta nu inseamna ca la prima curba se rupe diferentialul . 

Deci pt teste asteapta luna ianuarie cand incepe zapada, poti incerca sa ajungi si tu la intalnirea de vineri pt ca nu e greu mai ales daca te dai atat de pasionat de Volvo nu te-am vazut vreodata la intalnire, ieri am fost vreo 5, era frumos sa fie mai multi . La intalnire cand e gheata pe jos putem testa sistemele astea, in primul rand trebuie sa te gandesti ca vasco nu are DSTC, asta pt ca odata pornit spatele nu ai cum sa-l controlezi, la haldex poti frana cu dstc-ul fiecare roata in parte pana prinzi ceva aderenta . 

Vasco https://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

Haldex https://www.youtube.com/watch?v=Q7dVFY5CxT0 minutul 7:15 .

Urmarind aceste filme vezi imediat care e diferenta dintre vasco si haldex . 

Spor la documentat . 

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pt McCiuken in mod special si nu numai . Vezi cat de bune sunt offroaderele adevarate si cat de amagit NU trebuie sa fi de Volvo . 

 

5 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0