rushenescu

Sfaturi pentru achizitie masina SH

11 posts in this topic

De la inceput tin sa precizez ca randurile de mai jos nu-mi apartin, eu nu fac decat sa vi le pun la dispozitie, sunt scrise pe un alt site, dar cel care le-a scris merita multumiri. Pentru eventualele greseli va rog sa va abtineti.

"Dupa cum am mai spus prin alte parti am lucrat la o firma care se ocupa cu achizitionarea si vanzarea de masini SH. Din ceea ce am "furat" si eu acolo ca si experienta o sa impartasesc si aici in speranta ca poate unii dintre voi vor evita eventuale tepe.

Poate pentru unii este banal ceea ce voi spune aici, poate nu, dar daca va ajuta cat de putin in identificarea vreunei probleme la o masina pe care doriti sa o cumparati consider ca mi-am atins scopul.

Sa incepem:

- in primul rand insistati sa vedeti masina nepornita si nemiscata.

- verificati vizual exteriorul de lovituri, zgarieturi, etc care daca nu au fost mentionate va pot da indicii asupra exploatarii masinii.

- pentru a detecta eventuale urme de accidente: cu capota ridicata se verifica lonjeroanele daca sunt drepte, prezinta urme de lovituri, indoituri, etc. se verifica linia aripilor la imbinarea cu contraaripile, suruburile din fabrica vin vopsite si se poate vedea daca a fost umblat la ele. atentie - unii fabricanti nu vopsesc fusta fata a masinii in culoarea caroseriei deci este bine de stiut ca nu reprezinta neaaparat un semn ca masina a fost lovita in fata.

- se deschid usile. in functie de kilometrii declarati de vanzator pot functiona mai bine sau mai rau. cu usa deschisa (se repeta la fiecare usa si portbagaj) se trage chederul (cateodata este greu) si se verifica stalpii masini. avand o forma mai complexa daca acestia au fost avariati nu se pot indrepta foarte bine, iar daca au fost schimbati se pot astfel vedea urme de sudura. totodata daca masina a fost revopsita, pe sub cheder vedeti acest lucru deoarece acela este un loc unde vopsitorul si tinichigiul nu isi dau prea mare osteneala tocmai pentru ca este acoperit de cheder.

- la portbagaj ridicati si covorase sau aparatori de plastic pentru a observa tabla.

- la interior verificati daca kilometrii din bord reflecta starea interiorului. (o masina cu 50.000 la bord si cu volanul ros pana la sarma treuie sa ridice semne de intrebare). se verifica volan, schimbator, pedalier, starea scaunelor, a fetelor de usi, a butoanelor din bord. verificati sa functioneze toate sistemele masinii. (semnale, clima, muzica, stergatoare, plafoniere, becuri in bord, etc.) daca ceva nu functioneaza intrebati de ce.

- sub capota: nu va lasati pacaliti de expresii gen: motorul e capsulat domle. nu e capsulat de loc, are doar o aparatoare de plastic sub care este si un insonorizant. unele din ele sunt prinse cu suruburi care se desfac relativ usor, altele intra pur si simplu fortate in camasi de cauciuc, deci pur si simplu se trag afara. verificati scurgeri de lichide. intre _chiulasa_ si motor nu are voie sa fie nimic lichid. (daca motorul este spalat intrebati de ce, cel mai bine este sa vedeti un motor nespalat). ridicati joja. daca este prezent un ulei f gros nu prea e bine deoarece poate insemna aditiv in motor sau punerea unui ulei gros pentru a "astupa" eventuale batai ale motorului iar la primul schimb de ulei sa aveti surprize.

la motoarele turbo este posibil sa gasiti urme de ulei pe langa intercooler. nu este o tragedie. de obicei pe la 100.000km se stringe ulei avand in vedere faptul ca turbina are ungere iar vaporii de ulei trec si prin intercooler. pur si simplu se spala. dar atentie este vorba de urme si ceva depuneri nu trebuie sa gasiti acolo juma de kil de ulei. turbina se verifica si ea vizual de ulei. nu trebuie sa fie nimic pe ea.

nu trebuie sa existe scurgeri la nici un lichid. (conducte de frana, furtune de servo, furtune de racire, etc)

-porniti motorul.

la unele motoare mai vechi care nu pastreaza uleiul in rampa este posibil sa fie mai zgomotoase in primele rotatii. la fel si dieselul "rontaie" un pic mai tare cand este rece.

motorul trebuie sa porneasca repede mai ales cand este cald. la diesel lasati bujiile incandescente sa isi faca treaba.

ascultati motorul si identificati eventualele sunete suspecte.

cu motorul pornit scoateti joja si verificati daca scoate fum sau compresie.

miscati masina din loc. verificati pe locul unde a stat (daca tineti minte am specificat ca este de preferat ca masina sa nu fie miscata inainte de vizionare) daca sunt urme de lichide pe jos. singurul lichid care are voie sa curga sub masina este condensul de la clima, dar acela are un furtunas si este usor de identificat.

verificati daca da fum pe toba si ce culoare este acela. (negru este fum de combustibil, alb este fum de ulei).

evitati accelerarea in "blana" cu motorul rece. nu face bine nici motorului nici turbinei (pentru motoarele turbo).

rotiti de volan stanga dreapta si verificati functionarea corecta a servodirectiei.

totodata verificati si uzura pneurilor. aceasta trebuie sa fie uniforma pe toata latimea cauciucului. verificati si pneurile spate. daca acestea sunt mai uzate poate insemna ca au fost schimbate cu cele de pe fata.

-test-drive-ul

nu bruscati masina pana nu se incalzeste motorul.

verificati daca se incalzeste pana la nivelul indicat de fabricant si daca ramane acolo. (la unele masini este chiar mijlocul gradatiei, la altele este hasurat cu verde la altele sunt indicate gradele).

dupa ce s-a incalzit motorul si totul este ok puteti deveni mai brutali in acceleratii pentru a vedea raspunsul motorului. totodata la acceleratii mai bruste puteti vedea daca bat planetarele(la cele cu tractiune fata) sau prin accleratie-frana de motor daca exista jocuri in transmisie.

schimbatorul de viteze nu trebuie sa opuna rezistenta la schimbarea treptelor. si nici sa transmita foarte tare vibratiile motorului. dupa citiva kilometrii puneti mana pe tija schimbatorului si observati temperatura acesteia. daca este calda spre fierbinte poate indica lipsa uleiului in cutie.

testati franele. nu trebuie sa se auda sunete ciudate(gen harsait) sau sa vibreze volanul sau pedala. pedala va impinge in sus doar daca ajungeti la limita si intra ABS-ul. este recomandat sa verificati ABS-ul pe o portiune cu nisip pentru a nu brusca masina f tare.

pe o portine de drum dreapta si nu la viteza f mare luati de volan stanga dreapta si observati comportamentul masinii. daca masina este dotata cu ESP si manevra este violenta se va observa daca ESP-ul mentina masina pe traiectorie si se simte daca "lucreaza" franand rotile.

nu va luati dupa consumul dat de computerul de bord. pot exista diferite scenarii si el sa nu indice corect consumul . am vazut dieseluri cu consum de 40% doar din cauza ca era resetat consumul mediu si fusesera pornite si plimbate cu motorul rece 10 m. acum aveti ocazia sa verificati si turometru, kilometraj si toate celelalte componente electronice care se pun in functiune cand masina este in mers. verificati absolut tot. inclusiv claxonul sau bricheta.

la motoarele turbo dupa ce veniti din calatorie lasati motorul pornit 2-3 minute sa ajunga si turbina la temperatura. trebuie stiut ca turbina are piese in miscare care pot ajunge si la 190.000 rpm (daca tin bine minte) si se incalzeste f tare iar daca motorul este oprit f imediat o fortati sa se raceasca mai repede.

am uitat sa mentionez dar unele masini sunt dotate cu indicator al temperaturii de ulei si voltmetru. temperatura de ulei sta pe la 80-90 de grade iar voltmetru pe la 13,8 - 14,1. Daca aceste date nu sunt exacte rog pe cei ce stiu mai bine sa ma corecteze.

se ridica iar capota si se verifica daca sunt scurgeri de lichide dupa ce motorul a fost in sarcina (mai ales daca avem de-a face cu un motor care a fost spalat inainte de vizionare)

mai dati un ochi si pe la teava de esapament si acum puteti verifica fumul (ochiometric bineinteles) si calcand acceleratia.

am uitat sa mentionez dar este bine de stiut ca daca motoarele aspirate "trag" liniar, cele turbo este normal sa traga mai prost in plaja joasa de turatie (1000-2000 ture) si sa devina mai violente cand intra turbina si motorul incepe sa produca caii care ii declara fabricantul. este iarasi bine de stiut ca un motor turbo care are turbina defecta este foarte lenes. nu are putere de loc. Ex: un motor 1,9 SDI de 60 de cai de la VW este mai vioi decit un 1,9 TDI de 115 cai tot de la VW dar care are turbina defecta.

acuma daca totul a fost bine la test drive, ridicati masina pe o rampa.

este indicat sa o ridicati pe o rampa care are brate ce se pozitioneaza in locul in care se pune cricul decat o rampa pe care se urca cu rotile.

ridicati rampa pana rotile ajung la nivelul pieptului si inspectati vizual amortizoarele. acum e mai usor decat pe sol pentru ca ansamblul arc amortizor se extinde nemaiavand greutatea masinii. amortizoarele nu trebuie sa prezinte urme de scursuri iar arcurile nu trebuie sa fie rupte (evident asta nu?). invartiti roata cu mana. aceasta trebuie sa se invarta usor si nu trebuie sa se auda nici un huruit de la rulmenti. trageti de roti cu mainile pozitionate la ora 12 si la ora 6 (cunoasteti expresia de la scola de soferi :lol: ) astfel se verifica daca exista joc in pivoti si cu mainile la ora 9 si la ora 3 vreificati jocul in bucsi. inutil sa spun ca cel mai bine este sa nu puteti misca cu mana de loc.

ridicati elevatorul astfel incat sa puteti intra sub masina.

sub masina .....iar lichidele alea nenorocite....dar trebuie sa verificati daca sunt scurgeri. atentie ca poate fi o urma de ulei pe cutia de viteze dar uleiul sa fie scurs de la motor si din cauza miscarii masinii sa se prelinga mai in spate.

verificati urme de lovituri. cele mai importante sunt pragurile, lonjeroanele, baia de ulei si cutia de viteze.

vizual inspectati si bucsile. la unele masini care stau de mult timp nepornite trebuie stiut ca bucsile se pot deteriora prin imbatrinirea cauciucului. este perfect normal asa ceva.

se inspecteaza si traseul esapamentului si starea tampoanelor de la motor, cutie si esapament.

la masinile cu tractiune spate se verifica si scursurile de ulei din diferential. bmw-ul meu are 26 de ani si nu pierde nici un gram de ulei din diferential. deci daca nu cumva va luati ARO la fel trebuie sa fie si acolo.

totdata verificati si starea podelei. se observa daca a fost inlocuita vreo parte din ea. daca da ..de ce?

cand lasati masina jos de pe elevator este posibil ca rotile sa nu se aseze perpendicular cu solul. nu este o problema si vor reveni la pozitia initiala imediat ce veti misca masina, dar in momentul acelela ea revine de pe o pozitie (in aer :D ) pentru care nu a fost proiectata.

acum ceva aspecte teoretice referitoare la procesul de vanzare cumparare in sine si negociere.

ascultati ce are de spus vanzatorul. nu il intrerupeti cu fraze de genul "las domne ca stiu eu la ce sa ma uit" in functie de ce defecte observati si ele nu sunt semnalate de vanzator va veti da seama cat de mult va minte si astfel trageti un semnal de alarma....poate sunt si alte defecte nedescoperite.

orice defect descoperit si nesemnalat de vanzator poate deveni o "arma" in negocierea pretului.

nu va incredeti in cartea de service. in vest se vand cu 10 euro bucata.

VERIFICATI CU MARE ATENTIE SERIILE DE PE ACTE SA CORESPUNDA CU CELE DE PE MASINA. daca seria de motor este ilizibila, asigurati-va ca in cartea de identitate a masinii este mentionat "fara serie" sau ceva de genul asta.

verificati talonul. aveti grija la ITP. se vand in targ abtibilde pt ITP. cele originale trebuie sa prezinte ceea ce se cheama holograma. adica privita dintr-un anumit unghi se vede inscriptia RAR. (parca....eu nu am pe talon asa ceva....ori cine mi-a facut ITP-ul mi l-a facut pe naspa ori pe vremea aia nu se puneau abtibilde. acum am inteles ca da).tratati cu proprietarul din acte nu cu altcineva.

daca nu va pricepeti la masini (nu e nici o rusine nimeni nu s-a nascut invatat si poate unii dintre voi aveti alte veleitati) luati cu voi o persoana de incredere care sa va ajute la identificarea problemelor.

mergeti cu masina la testare electronica daca aveti posibilitatea. nici asta nu va spune toate problemele masinii dar este bine de facut.

nu in ultimul rand va rog sa constientizati ca veti cumpara o masina uzata.

are probleme ei si va trebui probabil sa investiti in ea. (impropriu spus investit pentru ca daca nu scoti bani cu masina nu se cheama investitie si cheltuiala)

schimbati consumabilele. TOATE

schimbati distributia la masinile cu curea indiferent de numarul de km si daca suspectati in jur de 300.000km la cele pe lant.

bineinteles ca am uitat sa mentionez ca trebuie verificate si discurile de frana si placutele si ........frana de mana.

totodata daca vi se spune ca masina are vopseaua originala uitati-va si la chedere. e posibil sa gasiti pe acolo urme de vopsea. nu toata lumea da jos geamurile si chederele la revopsire. mai ales daca este una partiala.

trebuie sa mentionez ca eu NU am facut nici una din aceste verificari cand mi-am cumparat masina. :bashwall:

vopseaua - cel mai simplu de verificat daca o masina a fost lovita si reparata cu chit si revopsita este sa testati vopseaua cu un mic aparat care se poate purta in buzunar. din pacate nu stiu cat costa, de unde se cumpara si cum se cheama.

aparatul indica grosimea vopselei in microni. adica grosimea a ce este intre senzorul aparatului si metal.

daca nu este aparatul respectiv..este cam greu de explicat.

in principiu verificarea vizuala se face afara cu masina curata si in timpul zilei la lumina naturala.

in principiu sub stratul de lac nu trebuie sa se vada bule de aer, impuritati, vopsea scursa, etc.

mai uitati-va atent si la alt aspect. o masina de cativa ani (din 2002 sa spunem) daca observati ca are un far nou si vanzatorul spune ca nu a fost lovita, naste semne de intrebare. (ca exemplu am avut un passat din 2001 la vanzare, negru, echipat bine, 130 de cai, 6 trepte care arata impecabil....pana cand ne-am intrebat de ce o avea geamurile, farurile, stopurile, lucasurile si cam tot ce inseamna accesoriu nou pe masina. pana am luat-o la puricat si am gasit ca masina fusese distrusa, reparata si revopsita...destul de prost as putea spune, dar la prima vedere masina parea impecabila)

Cartea de Identitate - daca luati masina din Romania si este sa spunem din 1998 si pe carte apare doar un proprietar, este bine sa verificati CAND a fost emisa CIV. de ce spun asta? - pentru ca in Romania dupa 6 proprietari se schimba CIV si poti spune ca iei masina de la primul proprietar cand ea de fapt este la al 7-lea.

vreau sa constientizati un lucru. daca starea generala a masini este reflectata in pret, chiar daca are probleme minore, negociati-le la pret si nu refuzati o masina care este 95% buna si 5% defecta sau cu probleme. adica nu ratati o masina care poate fi excelenta pentru ceea ce vreti doar pentru ca are placutele de frana uzate, sau un stop spart. (astea au fost doar exemple dar limitele le stabileste fiecare in functie de ceea ce vrea, ce vede si ce limita are la bani)

sfat hotarare diesel vs. benzina

multi dintre voi poate aveti deja in minte ce vreti cu motivele voastre.

dar doua chestii pe care le-am aflat cu timpul.

1 - un diesel este mai scump de reparat si chiar si intretinut. (vezi filtrul de motorina care pt unele masini costa de ordinul milioanelor)

2 - daca nu faci cam 40.000km pe an nu prea iti scoti investitia in diferenta de bani pe o masina diesel.(se stie ca aceeasi masina este mai scumpa diesel decat benzina)

cei care pot si vor sa completeze LA OBIECT ii rog sa o faca. poate am gresit pe ici pe colo. nu sunt atoatestiutor, poate unele aspecte le-am omis de aceea e bine sa existe si intrebari. unii dintre voi sunteti mecanici, unii poate chiar la reprezentante si puteti completa cu date utile. sunt multe care le-am uitat dar puneti intrebari.

si nu uitati inca un lucru. dati multi bani. foarte multi. unii dintre voi economiile de-o viata pe un vis, altii poate ii considerati doar bani de seminte. dar sunt bani multi si nu va sfiiti sa intrebati vanzatorul despre orice si cereti sfaturi.

nu uitati - luati pe cineva care se pricepe si in care aveti incredere cu voi. platiti-l, datii de baut ce o vrea dar luatil cu voi

bafta. deocamdata ma opresc."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foarte tare,insa ai omis un lucru foarte important

cutiile automate

stim cu totii ca daca cutia automata nu este intretinuta bine(schimbat ulei la timp,si un mers cat mai ordonat posibil)aceste se pot strica (de regula la masini ce depasesc 100000 km),si avand in vedere ca de obicei ele se schimba cu totul ,si pretul este foarte mare,uni prop.isi vand masinile chiar si asa .

se poate verifica totusi,in prima faza,pe loc,in momentul cand motorul este cald  ,si nu rece,la simpla actionare din D in R si invers, nu trebuie sa smuceasca masina,si la fel la plecarea de pe loc ,in D,plecarea trebuie sa fie lina si ordonata.

am invatat aceste lucruri cand am achizitionat auto din dotare,pe care mi l-am luat pana la urma manual desi am vrut initial o cutie automata.

teoretic sfatul meu este sa va luati masini cu cutii automate de preferat in garantie,bineinteles ca asta inseamna masina aproape noua,pret ridicat,dar asta e ,decat sa o ""patesti"".

Share this post


Link to post
Share on other sites

bune sfaturi...

mersi si cred ca ai atins un punct sensibil pt cei ca mine care sunt novici la la domeniul inspectare/evaluare/cumparare... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sincere felicitari! Foarte util ceea ce ai scris acolo. Eu masina mi-am luat sh dar nu m-am gandit nici la o zecime din ce ai scris tu acolo. E drept ca am fost cu un prieten care lucreaza in domeniu si se pricepe el. Am mai invatat ceva!

Multumesc :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

fiind la a doua masina second, si trecand prin cateva experiente (inca continua unele) mai tin sa mentionez cateva lucruri:

1) cel care vinde trebuie sa poata scoate certificatul de neurmarire fiscala (adica sa nu aiba datorii la stat) mai mult DOAR certificatul nu ii indeajuns, trebuie pe fisa de inmatriculare sa ti se puna o stampila (acelasi loc de unde scoate omul certificatul de obice). Daca nu ai actul asta nu o sa ai toate actele la inmatriculatul masinii pe numele tau. Apropo nu te lasa in baza lui "lasa domle ca se rezolva totul la notar! facem procura si gata!" -- asta inseamna de fapt: "nu pot scoate CNF-ul" si inseamna ca nici tu nu o sa iti poti trece masina pe numele tau.

2) masina sa aiba ITP valabil, altfel in loc de o simpla identificare trebuie sa iti faci ITP la RAR (iar asta ii de obicei o experienta naspa cand vine vorba de masini mai vechi)(vezi 3)

3) daca masina are instalatie GPL trebuie sa o ai trecuta in CIV, daca nu o ai, iti poti lua amenzi de la politie. Mai mult daca trebuie sa iti faci ITP te costa si ai si probleme cu RAR-ul. (inca o chestiune, asigurate ca instalatia GPL este instalata la un service macar decent, altfel o sa ai mari probleme, de genul indicatoare de cat gaz mai ai ce nu functioneaza - am schimbat 3 la respectivul "service" - sau iti moare motorul iarna sau consuma prea mult gaz pentru ca este prost setat mix-ul de aer/gaz). Mai verifica rugina la busonul de gaz (pe langa) -- in general instalatiile GPL is foarte faine daca vin din fabrica sau daca au fost montate intr-un service super profi (la noi mai rar dintr-astea)(eu recomand doar fabrica)

4) daca iei un mecanic cu tine (care nu tie prieten) vorbeste cu el dinainte cat face toata treaba si ce anume o sa verifice el specific pentru banii aia (gen o ridicam pe platforma, verificam geometria, vopseaua, motorul, directia, electronica etc etc). deasemenea spunei ca o sa il platesti indiferent de ce decizie iei in privinta masinii si ca "feedback"-ul sa til dea cand sunteti singuri dupa ce vedeti masina.

5)Verifica roata de rezerva, vezi daca ii din aceeasi familie cu celelalte roti (marime / aluminiu-tabla)(vezi daca ii dintr-aia subtire si ce cauciuc are pe ea)

6) cauciucurile: de preferat masina sa aiba doua seturi, daca are doar un set (vara/iarna) vezi daca se potrivesc cu anotimpul in care esti, daca nu, ii recomandat sa iti iei cauciucuri potrivite pentru sezon (asta ii mai mult un sfat pentru planingul tau financiar)

7)la masinile tunate: verifica daca nu cumva tuningul afecteaza ITP-ul masinii (exemplu: are aripi care ies ceva mai inafara, sau are roti de marime ce nu sunt trecute in CIV) (iti cauzeaza REALE probleme la RAR +politie chiar). Mai mult verifica daca masina are eleron pus daca prin locurile de prindere nu intra apa in portbagaj (te uiti in jurul suruburilor dupa rugina si pe sub carpete cauti urme de rugina)(problema nu ii majora daca in masina nu a intrat apa un timp considerabil)

8)informeaza-te foarte bine in prinvinta modelului&marcii de masina pe care vrei sa ti-o cumperi, masina ii o cheltuiala importanta ce se amortizeaza greu in timp (intretinerea ei costa, benzina costa, strazile noastre sunt foarte proaste). II foarte important sa vezi  daca exista forumuri/grupuri de discutii despre masina ta. Lucrul acesta este important pentru a gasi probleme GREU de gasit specifice unor marci. Un site bun este: http://www.usedcarexpert.co.uk (iti faci un cont si vezi macar la o masina care ii sunt problemele specfice)(daca o gasesti).

9)afla cu ce echipari vine standard masina si care echipari sunt extra (is detalii importante pentru a vedea mentalitatea vanzatorului/proprietarului din afara tarii de la care a fost cumparata). Exemplu daca cineva isi pune un motor cu multi CP dar nu isi pune airbaguri laterale, iti indica o persoana care nu a avut destui bani poate sa intretina masina corespunzator dar a condus masina sportiv (deci uzare mai mare a motorului).

10)Nu te grabi!!! nu ai nici un motiv, analizeaza piata, asteapta, garantat o sa apara o oferta buna (mai ales in criza asta).

11) mult noroc! si nu te lasa speriat de sumedeia de sfaturi, le pui pe o foaie si apoi dai cu creionu la fiecare dupa ce ai verificat, ia mai mult timp dar o sa elimini cel putin 90% din tepe.

later edit:

12) asigura-te ca ai service rezonabil pentru masina ta relativ aproape de tine(mai ales daca este un model exotic    :D :D gen volvo 850). Altfel asteapta-te la probleme in directia asta.

13) cel mai important TIE trebuie sa iti placa masina, nu mecanicului, nu prietenilor, nu mai stiu eu cui. Tu dai banul tu trebuie sa fii multumit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ponturi de la profesionisti - la ce sa te uiti cand cumperi o masina?

I-am intrebat pe cei care se ocupa de vanzari auto second-hand, pe cei care cumpara ieftin si vand scump. De la profesionistii in vanzari auto am ales 10 ponturi pentru cel care doreste sa-si ia o masina la mana a doua si am aflat ce inseamna de fapt o masina "full fara piele, impecabila, tipla, tinuta in garaj". Ce trebuie sa stii si ce nu ar trebui sa stii, dar trebuie sa descoperi?

Chiar daca vanzarile de auto noi nu au momentan cele mai bune perioade, cele din piata second-hand au crescut, datorita preturilor mici. De aceea, ne-am gandit sa oferim cateva ponturi de achizitionat o masina second-hand. La ce trebuie sa ne uitam atunci cand luam o masina folosita?

vezi tot albumul » Album:

    * Ponturi pentru achizitionarea unei masini

    * Ponturi pentru achizitionarea unei masini

    * Ponturi pentru achizitionarea unei masini

    * Ponturi pentru achizitionarea unei masini

    * Ponturi pentru achizitionarea unei masini

    * Ponturi pentru achizitionarea unei masini

    * Ponturi pentru achizitionarea unei masini

    * Ponturi pentru achizitionarea unei masini

Chiar daca vanzarile de auto noi nu au momentan cele mai bune perioade, cele din piata second-hand au crescut, datorita preturilor mici. De aceea, ne-am gandit sa oferim cateva ponturi de achizitionat o masina second-hand. La ce trebuie sa ne uitam atunci cand luam o masina folosita?

1. Anunturi mincinoase

Sunt doua feluri de anunturi mincinoase - cele care ne fac sa stam acasa si cele care ne fac sa mergem sa vedem masina. Un anunt cu fotografii, din care iti poti da seama usor de optiunile masinii, dar care nu se pupa cu descrierea, este un anunt care te face sa stai acasa. De exemplu, daca omul spune ca masina lui are dublu-climatronic digital si 4 geamuri electrice, dar din poza iti dai seama ca are instalatie simpla de AC si pe spate geamuri manuale, nu te mai duci s-o vezi. Omul isi incearca norocul cu masina lui "extra-full" si cauta un cumparator naiv.

Al doilea caz este atunci cand pozele si textul corespund si, aparent, masina pare ok. Mergem si o vedem, dupa ce, in prealabil, am intrebat la telefon tot ce aveam de aflat despre masina. Ne putem da seama daca masina nu este tocmai ca cea din anunt, asa de "impecabila", urmarind urmatoarele aspecte.

2. Seriile de sasiu si motor

Aceste doua serii sunt de obicei necesare spre verificare la masini mai "dubioase", ca sa zicem asa. In principal, masinile BMW din seriile E30 si E36 sunt predispuse la un astfel de "tuning" ilegal. Atunci cand aveti impresia ca ati gasit un pont, o masina buna la bani putini, trebuie sa verificati neaparat aceste serii. Seria de sasiu este poansonata sub capota, in diferite locuri, depinde de masina. La unele masini, scrie in talon la rubrica motor - fara serie motor. In acest caz, nu mai trebuie verificata seria motorului.

Nu ar fi rau sa mergeti cu un cunoscator in marca cu pricina a masinii pe care vreti s-o cumparati. Se intampla ca seriile unor masini nu tocmai regulamentare sa corespunda, asta pentru ca sunt sudate in locul celor originale. Insa, un cunoscator, stie sa isi dea seama daca este asa. De exemplu, la BMW E30 ursulet, se scoate grila neagra de plastic prin care intra aerul la aeroterma si cu mana se pipaie orice urma de sudura sau, cu oglinda se vede dincolo de tabla. Seria de caroserie este la exterior.

3. Lovituri frontale

Daca masina a suferit vreun accident frontal major, avem toate sansele sa ne dam seama de asta. In primul rand, ne folosim ochii de soim sa observam lonjeroanele masinii. Sunt doua si se afla in partea de jos, in spatele barii frontale. Daca acestea sunt ruginite sau au urme de suduri, masina a fost lovita destul de grav. Daca acestea sunt drepte si nu au urme de modificat, verificam partile care se afla spre extremitatea externa. Radiatorul - daca pare nou, inseamna ca a fost schimbat. Si, normal, nu a fost schimbat degeaba...

In plus, ne uitam la tragger daca este stramb sau indreptat, daca are vopseaua originala sau nu - alt semn ca masina a fost lovita. Chestii mai marunte si de finete sunt farurile - daca au clemele rupte, daca stau la linie, etc. Bara fata la fel, daca e crapata sau fugita de la locul ei.

4. Airbaguri

De obicei, in urma unei lovituri mai sanatoase, airbagurile sar - ca doar asta e scopul lor. Problema este ca un airbag sarit, nu e tocmai usor de localizat. Sunt masini care au capace in zona airbagurilor si pot fi usor ridicate sa vezi daca mai este acolo cartusul de airbag - exemplu, BMW E36, la pasager. La volane, de obicei se schimba cu totul in caz ca a fost sarit, deci nu sunt probleme. Dar, daca o masina care are din fabrica airbag, are acum un volan fara, un volan sport, sunt sanse ca motivul schimbarii sa fi fost sarirea acestuia. In plus, la bord, trebuie cu atentie privit daca sunt urme de reparatie a crapaturilor.

5. Lovituri laterale

Aici e necesar un ochi putin mai estetic. Iti poti da seama de loviturile laterale privind linia masinii. Cum se aliniaza usile cu pragurile si plafonul, cum se inchid usile si daca pragurile sunt drepte si au o indoitura fireasca, originala. Nu e rau nici sa batem din 5 in 5 cm cu degetul in praguri sau caroserie, unde suspectam ca a fost reparata - tabla suna intr-un fel, chitul in alt fel.

Mai putem deschide toate usile si sa ne uitam la pragurile de interior, daca sunt la linie. La fel si la balamalele usilor si la tija de pe stalpi care tine usa inchisa.

Ca si la restul loviturilor externe, trebuie sa fim atenti si la vopsea. Daca o piesa pare vopsita, cu siguranta a fost lovita (o aripa de exemplu). Daca toata masina a fost vopsita, trebuie sa ne punem intreabarea de ce?

6. Rugina

Nu trebuie sa fim absurzi si sa ne asteptam ca o masina de 20 de ani sa fie impecabila, tipla, beton, asa cum am dori sau asa cum o promoveaza proprietarul. In primul rand, rugina apare la praguri si la contraaripi. Daca sunt niste pete de rugina, la suprafata, nu e problema. Cand insa sunt gauri ce necesita inlocuirea intregii piese, e mai grav. Locuri in care sa ne uitam dupa rugina sunt: pragurile laterale (si pe sub masina si lateral), contraaripile fata-spate, podeaua (sub mocheta originala si cand masina este pe elevator, din exterior), in portbagaj, compartimentul motor, marginile usilor, aripile, etc. Un alt loc important este sasiul sau lonjeroanele (pentru masinile fara sasiu) - daca acestea sunt ruginite masiv, siguranta si stabilitatea masinii este compromisa. Asta se poate vedea numai cu masina ridicata pe elevator.

7. Interiorul

La interior sunt doar cateva lucruri la care ne putem uita cand cumparam o masina. Este vorba de tapiterie, daca este roasa, rupta sau arsa de tigara, la bord sa nu aiba crapaturi, volanul sa nu fie mancat (daca e de piele), fetele de usi sa stea la locul lor fixe, fara sa scartaie sau sa aiba joc, parbrizul sa nu fie crapat, mocheta sa nu ascunda umezeala sau mucegai, etc. In general, un interior ingrijit se vede imediat, iar nimic nu incanta soferul atunci cand stie ca la interior este totul in regula, chiar daca pe ici pe colo mai are un gram de rugina.

8. Optionale functionale

Daca masina pe care vreti s-o cumparati se bucura de ceva optiuni, trebuie sa le verificati. De exemplu, daca masina are AC sau Climatronic, dati-i drumul, bagati si rece si cald, setati toate directiile de bagat aer, la toate tempereturile. Daca un climatronic nu functioneaza, sunt slabe sansele ca acesta sa mai fie reparat. Veti auzi scuza cu freonul si ca se incarca in 10 minute. Daca ar fi fost freonul, cu siguranta vanzatorul ar fi reparat chestia asta. In continuare, geamurile electrice sa mearga lin si frumos, asa cum trebuie, la fel trapa, ceasurile de bord, servodirectia, inchiderea centralizata si alarma, sistemul audio, scaunele electrice si incalzirea in scaune, decapotarea electrica (la cabrio), semnalele, farurile, etc.

9. Mecanica

Daca nu le aveti cu mecanica, este greu sa va dati seama de starea tehnica a masinii si este usor sa fiti inselati. Insa, chiar si pentru un necunoscator, sunt cateva linii mari in care se poate orienta: motor, cutie, articulatii. Un motor bun, "in mintile lui", cum zic vanzatorii, se aude frumos la relanti, nu vibreaza, se tureaza bine si nu scoate fum alb deloc. Pentru transmisie, daca este manuala, aceasta se verifica in mers, sa nu cumva sa sara dintr-o viteza si sa intre in toate vitezele bine, fara sa se auda vreun zgomot nefiresc. La automate, o problema este ca nu schimba cum trebuie, adica bruscheaza cand schimba vitezele. Despre articulatii, ne putem da seama pe piatra cubica la viteza de 40-60 km/h. Inchidem sistemul audio si ascultam masina sa nu bata sau sa nu troncane vreun amortizor, pivot, bascula, etc. In plus, mai putem verifica planetarele luand viraje maxime stanga-dreapta si facand un cerc. Daca se aude un zgomot, capetele de bara necesita schimbare (valabil pentru masinile cu tractiune fata sau 4x4). In plus, ce mai putem verifica usor, sunt franele - punem frana la viteza mai mare si daca vibreaza volanul, discurile sunt ovalizate. De starea discurilor si a placutelor ne dam seama chiar si cu roata pusa, daca se mai pot sau nu utiliza.

10. Acte

Daca masina nu este inmatriculata, trebuie sa avem grija ca ea sa aiba toate actele necesare inmatricularii in Romania. In cazul in care masina este inmatriculata, trebuie sa va asigurati ca are cartea de identitate, cu folia RAR si talonul original. In plus, pentru inmatriculare, mai este necesar si un certificat fiscal, fara de care, noul proprietar nu o va putea inscrie la circa financiara si, ulterior, la politie.

Asadar, daca aveti de gand sa cumparati o masina la mana a doua, nu ar fi rau sa urmati sfaturile noastre. In urma defectelor descoperite, va puteti hotari daca merita negocierea pretului initial sau va indreptati spre o noua oferta. Ideal ar fi sa mergeti cu un cunoscator sa vedeti masina, ba chiar sa o puneti pe tester si, de ce nu, pe un stand de evaluare. In aceasta perioada, vreti sa va asigurati ca banii dvs. sunt dati pe ceea ce cautati si, ca masina cumparata, corespunde cerintelor voastre. Pentru asta suntem noi, sa incercam sa va ajutam. Spor la cumparaturi!

                                                                            Sursa 4Tuning

Share this post


Link to post
Share on other sites

Subiectul ăsta n-ar fi mai bine plasat şi "pinuit" aici? ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Subiectul asta isi are rostul la cafenea pt ca nu poti sti km unei masini VOLVO dupa uzura volanului pt ca volanul de VOLVO daca este bej se jerpeleste chiar si la 30.oookm dar la fel de bine poate arata ca nou si la 100.ooo km .

Am vazut S80 (2008) cu peste 200.ooo km si sub 100.000 km in bord pt ca arata impecabil exterior si interior, aparent era ok masina DAR numai testata temeinic vedeai ca nu trage 100% si ca mersese peste 100k km cu spatele laugh.gif

Asa ca sfaturile pt Volvo sunt altele, mers la reprezentanta si facut test rampa. 100% aflii ce are masina dpdv mecanic. Restul sunt povesti, Volvo tine oricum sute de mii de km iar km din bord sunt fix orientativi .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now