iulirx

cel mai moale din parcare

34 posts in this topic

Nu sint mafalda. Nu vreau sa ma dau mare. Sint o groaza de soferi mai buni ca mine, inclusiv femei. Sfaturile mele pot fi incomplete ,dar , nu rau intentionate.

1. atentie ,la temperaturi apropiate de zero, pe soare si drum uscat, la curbele si zonele umbrite. Acolo aderenta e mai scazuta si poti intilni polei. La fel la poduri, viaducte, tuneluri, drumuri secundare pe care vreti sa intrati.

2. nu faceti pe eroii in amurg sau la rasarit. Atunci atentia distributiva e aproape de zero.

3. nu mergeti “mascati†de masini care va iau vizibilitatea, deci fara posibilitatea de a vedea traficul din fata. La fel si pentru traficul din spate. Oricind poate veni un motocilist nebun.

4. cind soseaua e acoperita de apa , orice balta poate fi de 1 m adincime.

5. nu parcati (opriti) masina la finalul liniilor drepte de drum ce imbie la viteza sau liniute.

6. daca nu vezi IN TOTALITATE o trecere de pietoni, sigur cineva iti va sari in fata o data si-o data.

7. decit sa crosetati mai bine o luati pe contrasens. Valabil pentru drumuri tip dn1. crosetatul , desi e o experienta excitanta, e mai periculos decit mersul pe banda 3(4)

8. invatati-va sa trageti intii de volan si apoi sa frinati. La o frina brusca cistigati 2-3 metri vitali. (si distanta de frinare se mareste, insa in directia libera) NICIODATA nu apasati ambreiajul cind frinati. Il veti apasa cind cere motorul. Asta e o greseala frcventa la cei de virsta mea. Si eu o fac din cind in cind.

9. depasirile se fac din inertie NU din puterea motorului. Asta cere distanta, vizibilitate si rabdare. Din putere depasiti atunci cind altfel nu se poate.

10. desi e voie, evitati sa depasiti in apropierea intersectiilor dirijate sau nu. Oricind poate apare un “meseriasâ€.

11. linia de tramvai, la peste 110 km/h e gheata. N-ai vrea sa te dai la viteza aia pe gheata. Pe linia de tramvai NU se frineaza indiferent c-o calci sau nu. Acolo doar mentii viteza sau accelerezi usor. Ai frinat , ai derapat, sau daca n-ai derapat, derapeaza ala din spatele tau.

12. nu raspundeti cu faza mare la faza mare. Lasati “meseriasul†sa vada,macar sa nu intre in voi.. daca te orbeste frineaza INCET pina , eventual, la oprire.

13. daca nevasta, sotul, soacra, extraterestrul de serviciu, va deranjeaza in orice fel la volan , OPRESTI. Veti trai suparati , insa veti trai.

14. daca aveti centuri pretensionate, si orice volvo are, puneti-le. In caz de impact, cu ele nepuse scaunul “dispareâ€. (se rupe). Atentie mare ca centurile sa nu fie rasucite sau/si puse aproape de git. Va vor omori. Nu mergeti cu chestii ascutite in brate, va vor omori impreuna cu airbagul.

15. daca stiti (dar nu spuneti la nimeni) ca sinteti un ati-talent mergeti dupa unul din fata. (nu la el acasa)

16. cind tocmai ati scapat dintr-o chestie periculoasa OPRITI. 20 de minute ajuta sa-ti revina singele rece.

17. de orice ai nevoie la volan E ABSOLUT NECESAR. (in afara de , stiti si voi)

18. daca va e frica sa plecati cu masina insemna ca aveti dreptate. Nu incercati sa va invingeti frica.

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Explica-mi te rog faza cu frana cu ambreiaj. Din motive pe care sincer nu le cunosc 90% din franele mele sant cu ambreiaj, in principal pentru ca in marea majoritatea a cazurilor trebuie sa schimb si viteza dupa  frana. Am impresia ca e mai putin eficienta cu ambreiaj dar nu sant sigur. Cred ca m-am invatat prost?

Share this post


Link to post
Share on other sites

cit timp frinezi ambreiat (adica cu ambreiajul ne-apasat) te ajuta si frina de motor.

frina de motor te ajuta si la stabilitate la viteze mari si/sau pe carosabil ud, murdar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

cit timp frinezi ambreiat (adica cu ambreiajul ne-apasat) te ajuta si frina de motor.

frina de motor te ajuta si la stabilitate la viteze mari si/sau pe carosabil ud, murdar.

banuiam asta.

e de preferat asa decat sa fortez motorul de cate ori pun o frana brusca? ca de fapt de aia pun cu ambreiaj, ca sa nu raman cu 20 la ora in viteza a 4-a. E drept..cand apare vreo situatie de pericol iminent uit de ambreiaj si pun direct frana dar asta se intampla f rar si e un reflex. In mod obisnuit, cand pot aproxima distanta fata de cel din fata sau in alte situatii "ordinare" pun cu ambreiaj.

Si mai am o manie...cand vad ceva in fata scot pe liber, sau cand cobor la vale...incerc in general sa protejez cutia de viteze sau cel putin asa mi se pare mie. Si o fac de cand conduceam Dacia tatalui meu nu de cand mi-am luat masina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

cit timp frinezi ambreiat (adica cu ambreiajul ne-apasat) te ajuta si frina de motor.

frina de motor te ajuta si la stabilitate la viteze mari si/sau pe carosabil ud, murdar.

foarte adevarat,insa,nu trebuie abuzat,pentru ca s-ar putea sa schimbi ambreiajul mai devreme,decat ar trebui.

la viteze mari,este necesar,dar la viteze mici,sau prin oras,chiar nu este indicat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu personal folosesc frana de motor destul de intens ....indiferent de starea carosabilului .....nu stiu daca e bine sau rau , poate imi spune cineva .

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu folosesti frina de motor mereu si la turatii mari ca n-are rost. frina de motor se foloseste pentru stabilitate, aderanta si pentru a evita supraincalzirea ferodourilor la coboriri abrupte. apropos: la coboriri abrupte mai inti frinezi sa schimbi intr-o treapta inferioara si dupa aia schimbi. (daca te pierzi si masina o ia la vale ,ala esti, game over) adica , mai intii o aduci in turatie si dupa aia debreiezi ca nu cumva sa ratezi schimbarea.

unde masina are si una si alta n-are rost folosirea frinei de motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

doamne fereste ! daca ai scapat-o la vale NU INCERCA SA MAI IEI CURBE ! BAG-O IN PRIMUL PARAPET SANT, ORICE, NUMAI SA TE OPRESTI !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

apropos: la coboriri abrupte mai inti frinezi sa schimbi intr-o treapta inferioara si dupa aia schimbi. (daca te pierzi si masina o ia la vale ,ala esti, game over) adica , mai intii o aduci in turatie si dupa aia debreiezi ca nu cumva sa ratezi schimbarea.

unde masina are si una si alta n-are rost folosirea frinei de motor.

mai mult de atat este indicat ca de la inceputul pantei abrupte sa intri intr-o treapta de viteza inferioara (indicat treapta 1 sau 2) si sa mentii acea treapta de viteza pana la terminarea pantei. Mentinerea treptei inferioare iti permite si franarea cu motorul si-ti acorda si putere pentru cazuri exceptionale in care poti avea nevoie de forta sau viteza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mda, si eu am reflexul de a apasa ambreiajul cand pun frana, in special la viteze mici, in oras, pe afara mai franez fara ambreiaj.

Mai am un obicei pe care vad ca incet incet ma despart de el, si anume sa tin piciorul pe pedala de ambreiaj, adica nu pe locul de odihna, asa m-am obisnuit si stiu ca nu e bine, pt ca amreiajul e hidraulic si poate nici nu imi dau seama daca il apas putin.

17.  de orice ai nevoie la volan E ABSOLUT NECESAR. (in afara de , stiti si voi)
  - Nu m-am prins la punctul asta !!!  ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

E bine sa te dezobisnuiesti de a apasa ambreiajul foarte repede, la franare te mai ajuta si frana de motor, mai ales cand cobori pante (atunci trebuie sa treci in treapta inferioara). Altfel o sa supraincalzesti franele, lichidul de frana se incalzeste si el mai mult decat trebuie, apar vapori care sunt compresibili si uite asa pedala ajunge sa fie moale si scade eficienta franei.

In plus daca tot apesi pedala de ambreiaj aiurea, suprasoliciti tot ce tine de ambreiaj (pompa, disc, placa de presiune, rulment, etc..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

E bine sa te dezobisnuiesti de a apasa ambreiajul foarte repede, la franare te mai ajuta si frana de motor, mai ales cand cobori pante (atunci trebuie sa treci in treapta inferioara). Altfel o sa supraincalzesti franele, lichidul de frana se incalzeste si el mai mult decat trebuie, apar vapori care sunt compresibili si uite asa pedala ajunge sa fie moale si scade eficienta franei.

In plus daca tot apesi pedala de ambreiaj aiurea, suprasoliciti tot ce tine de ambreiaj (pompa, disc, placa de presiune, rulment, etc..)

nu lichidul de frina se incalzeste.

la frecarea dintre ferodou si disc se produce foarte multa caldura care, daca nu este eliminata in timp util, duce la supraincanzirea discului si a ferodoului, ceea ce duce la topirea ferodoului, sau chiar la vaporizarea acestuia. lichidul sau gazul format de ferodou scade drastic coeficientul de frecare dintredisc si ferodou, ceea ce duce la forta de frinare ZERO.

asta e motivul sa nu supraincalzesti frinele.

si tot asta e motivul pentru care frinele performate au discuri duble cu auto ventilatie si cu gauri pe unde se poate elimina gazul sau lichidul format.

Share this post


Link to post
Share on other sites

si mi-am mai adus aminte ceva de frine :

dupa o utilizare serioasa a frinelor ele au o temperatura de aprox 600 grd discul si 200 grd ferodoul. pina nu se racesc, 1-2 min de mers cam fara a frina, nu intrati cu rotile prin balti, apa, etc caci cred ca stiti ca un disc fisurat va poate lasa exact atunci cind ai nevoie de el....

Share this post


Link to post
Share on other sites

si tot de temperatura: un exemplu

sa zicem ca urci pe serpentine si te dai tare sa vada baietii ce poate masina. ajungi sus, si stati la un pahar de vorba, o cafea, sa zica baietii daca au transpirat sau nu...si dupa aia cobori la loc serpentinele si tot asa te dai tare, dar numai pina la prima curba (pe care o luasei la venire cu 120) si te pomenesti ca la 110 masina subvireaza si era cit p-aci sa te inscrii primul pe lista la nenea popa....

in timp ce voi stateati la impresii,cauciucurile, neavind si ele ,saracele, ce face,s-au racit, asta e....

Share this post


Link to post
Share on other sites

folositi frana de motor de cate ori puteti. creeaza o dependenta care ajuta iarna, cand este indispensabila. Altfel, te trezesti le prima zapada.... pe patinoar.

dar, atentie.. se schimba in treapta imediat inferioara, nu din 5 in 2... omori motorul rau de tot si nu esti nici eficient.

in momentul in care tii piciorul pe ambreiaj tot timpul, intrg ansamblul placa-rulment-disc este in contact si in miscare - duce la uzura prematura.

nu scoate la liber... foarte mult din 2 motive: 1- nu mai dispui de frana motor si riscul e mare pe panta. 2- atunci cand scoti la liber, motorul are o turatie (ralanti), rotile alta si pinioanele din cutie alta. in cutie se formeaza turbioane de ulei care pot cauza uzuri la sincroane si pinioane.

daca te surprinde acvaplanarea, nu brusca volanul si nici frana. lasa masina sa-si continue traiectoria. binenteles vorbim de drum drept, si nu de curbe. daca esti in curba, zii repede ingerasul...

aceste sfaturi , pe langa cele de mai sus foarte pertinente, le-am primit de la un profesionist, mult le-am aplicat si au fost de mare folos.

aaaa.. si sa nu uit: dupa o minge aparuta pe strada, imediat apare si copilul, deci mare atentie!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Este bine sa va obisnuiti sa frinati in orice situatie in felul urmator: frina, reduci viteza, calci ambreiajul, scoti din viteza, iei piciorul de pe ambreiaj. Adica, in oras, in viteza a 3 a sa spunem, 60 km/h. Trecere de pieton, semafor, etc: calci frina si undeva cand ai 20 km'h scoti din viteza si iei piciorul de ambreiaj. La stop nu se sta cu piciorul pe ambreiaj, la fel si in mers. Piciorul sta pe locul special amenajat. Pe autostrada sau viteze mari: 150 km/h, frina violenta: calci violent frina urmand ca pe la 30 - 40 km/h sa spunem sa scoti din viteza. Este EXTREM de important sa frinati cu masina in viteza, fara sa debraiati. Una pentru ca pierzi fractiuni pretioase calcand ambreiajul si 2 cel mai important pierzi frina de motor. La 150 km/h frinind si ulterior debraiand la o viteza mica cistigati citiva metri. Ginditi-va cer inseamna citiva metri in caz de nevoie....

Pe gheata nu turati in viteza inferioara si apoi sa decelerati brusc... Asta este la fel cu frinarea, intrati in derapaj si nu stiti de ce. Fiind gheata roata nu mai apuca sa-si coreleze turatia cu carosabilul si rupe aderenta. Acolo, se lucreaza cu ambreiajul. Cind e polei, gheata este bine sa fiti pregatiti sa calcati ambreiajul prima manevra in caz de derapaj apoi sa frinati usor.

La vale: asa cum s-a scris, niciodata nu incerci sa schimbi viteza ci pornesti in viteza adecvata. Daca ai pornit intr-o treapta mai mare, nu astepti sa se apropie virajul sa frinezi si sa schimbi. Frinezi mult inainte, progresiv si schimbi in treapta mai mica. Este posibil sa nu va intre in viteza (de regula a I a), nu va panicati bagati a doua si mentineti frina. De regula a I a intra la viteze foarte mici si nu prea e recomandat sa coboriti in a I a decat daca este foarte abrupt.

Datorita temperaturilor foarte mari de la discuri, placute si etrier, lichidul de frina poate fierbe. Atunci, pedala este moarta complet. Lichidul ajungand sa fie extrem de fluid si fierbinte, trece pe linga garniturile de frina. Daca vi se intimpla, opriti si asteptati pina se raceste tot ansamblul. Poate dura si o ora, doua... ??? Dupa racire, o sa vedeti ca functioneaza. Trebuie schimbat lichidul de frina cu prima ocazie.

@Iurlix: Ehe, sint multe de scris pe-aici, dar din cate vad sunt colegi care nu au suficienta experienta si trebuie sa le mai spunem cate ceva. Oricum bun topicul si educativ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In legatura cu trecerea in trepte inferioare inainte de curbe sau la incetinire, e daunator ? Unii zic da unii zic ba.

Adica vin cu a -6 -a, se apropie curba, franez dinainte si trec intr-a 4 -a sa pot accelera bine la iesire din curba.

Se duce ambreiajul mai repede decat daca ai scoate din viteza, ai frana, apoi la iesire din curba bagi in treapta potrivita turatiei si vitezei, daca ma intelegeti ce zic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca vii tare cu a -6 a si nu poti reduce viteza sa poti lua curba cu a 6a, schimbi in a 4 a si dupa jumatatea virajului accelerezi. Ai timp sa frinezi pina la jumatatea virajului, apoi ori tii viteza constanta, ori cel mai bine accelerezi. Nu dauneaza ambreiajului. Este bine sa calculezi din timp si sa nu prea frinezi, schimbi viteza si iei virajul. Este bine sa conducem si economic: adica nu schimbam ambreiajul la fiecare 100.000km sau mai repede, placute, discuri, etc. Inca o data: masina nu are ce cauta in punctul mort decat cind sati la stop, in rest masina e in viteza. Inca ceva: daca scoti din viteza la vale nu faci economie de benzina.

In legatura cu trecerea in trepte inferioare inainte de curbe sau la incetinire, e daunator ? Unii zic da unii zic ba.

Adica vin cu a -6 -a, se apropie curba, franez dinainte si trec intr-a 4 -a sa pot accelera bine la iesire din curba.

Se duce ambreiajul mai repede decat daca ai scoate din viteza, ai frana, apoi la iesire din curba bagi in treapta potrivita turatiei si vitezei, daca ma intelegeti ce zic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frana de motor ajuta si la scaderea consumului si nu poate duce la distrugerea ambreiajului, acesta se strica din alte motive.

Share this post


Link to post
Share on other sites

As mai adauga si eu un subpunct...

APRINDETI FARURILE IN AFARA LOCALITATII

... din motive lesne de inteles

editat de catre moderator.

motiv: scrisul excesiv de mare

Share this post


Link to post
Share on other sites

As mai adauga si eu un subpunct...

APRINDETI FARURILE IN AFARA LOCALITATII

... din motive lesne de inteles

DRL :D, always on la mine

editat de catre moderator.

motiv: a se vedea mai sus

Share this post


Link to post
Share on other sites

si eu folosesc frana de motor foarte mult. am observat ca multi soferi franeaza acolo unde eu folosesc doar frana de motor. va recomand sa folositi cu incredere treptele cutiei de viteze. plus ca frana de motor te ajuta mult si la consum. eu reusesc consum mediu de 6%.

o alta chestie e pastrarea unei distante de minim doua secunde fata de masina din fata.....nu ii inteleg pe cei ce merg la doi metri in spatele meu

Share this post


Link to post
Share on other sites

"daca va e frica sa plecati cu masina insemna ca aveti dreptate. Nu incercati sa va invingeti frica."

Cu partea asta nu sunt deloc deacord. Eu am avut frica de masini dupa un accident grav si n-am condus vreun an. Dupa multe insistente am inceput sa conduc iar si nu s-a intamplat nimic rau. Pentru mine e un handicap frica de masini.

Share this post


Link to post
Share on other sites

frica duce la reactii , uneori, inadecvate. mai ales in situatii aparute brusc.

ca sa poti fi in deplinatatea capacitatilor necesare condusului trebuie sa fii relaxat psihic.

frica trebuie invinsa INAINTE  de a te sui la volan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu prea vad cum poti sa-ti depasesti frica de volan altfel decat conducand. Iar reactiile nepotrivite in caz de pericol cred ca tin de fiecare in parte si de cum raspundem in situatii delicate. Daca nu se diminueaza frica pe masura ce conduci, intr-adevar, n-are sens sa te mai urci la volan decat daca esti masochist  :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now