Posted 14 Dec 2009 · Report post Buna tuturor.In cautarea tipului de antigel pe care trebuie sa pun in masina am gasit urmatorul text pe un forum dacia:"Antigelele actuale sunt bazate pe glycol - (mono)etilen-glicol, propilen-glicol (care se considera mai environment friendly, dar sunt si ceva mai scumpe). Cele pe propylen glycol sunt mai rare, se degradeaza mai greu (din opunctul de vedere al biodegradabilitatii), cele mai raspandite fiind cele pe etilen, la care ma voi referi in continuare. In alta ordine de idei, multi producatori mentionau (acum s-a mai schimbat situatia) ca utilizarea antigelului bazat pe propilenglicol conduce la pierderea garantiei. Alt tip de antigel este cel bazat pe metanol, dar este folosit mai ales in lichidele de spalat parbrizul. Antigelul pe alcool (bazat pe methoxy propanol sau methyl alcool) nu este recomandat a fi folosit in motoare, pe care le poate distruge. Etilenglicolul (ca si propilenglicolul de altfel) are proprietati foarte bune fata de inghet, dar nu are proprietati de protectie a motorului contra coroziunii, motiv pentru care se adauga in antigel anumiti aditivi, care pot fi organici sau anorganici. Cei folositi pe scara larga sunt cei anorganici (fosfati; silicati sau nitrati care au proprietati de protectie contra coroziunii in special pentru aliajele usoare - cum este aluminiul; nitriti care au scopul de a elimina fenomenul de producere de bule, in special la motoarele heavy duty). Aditivii anorganici sunt mai instabili si isi pierd calitatile anticorozive (le scade alcalinitatea) in timp (de la caldura si datorita efectului de dizolvare a oxigenului), de aceea trebuie inlocuiti la cca. 2 ani, altfel existand probabilitatea de a apare coroziunea electrolitica.. Exista si pericolul ca dupa o anumita perioada sarurile insolubile din silicati si fosfati sa se depuna pe circuitul de racire. O alta problema a silicatiilor este ca in solutie sunt abrazivi pentru garniturile 'siliconice' - tip gasket - mai ales la pompa de apa. In motoarele diesel nu se recomanda folosirea de antigel cu aditivi silicati caci aceste tipuri de motoare au mai multe izolarii cu gasket-uri si apare posibilitatea (dupa 150 - 200 k km) sa patrunda antigel in ulei. De asemneea nu se recomanda folosirea de aditivi pe silicati in motoarele heavy duty. Silicatii sunt singurii non-carboxylati folositi la scara larga pentru protejarea aluminiului. Anumite impuritati si anumite conditii (pH scazut) pot duce la precipitare. Daca nu sunt stabilizati corespunzator cu silane, silicatii pot crea un polimer anorganic si formeaza un gel (silicagelul) care poate infunda circuitul de recire. Aditivii organici constau in acizi organici (unul sau mai multi, in special carboxylat). Acestia au aparut in ultimii ani, si isi pierd mai greu proprietatile anticorozive (antigelul in sine - etilenglicolul isi pierde greu proprietatile anti-inghetz), de aceea au durata de utilizare extinsa. NU se vor combina tipurile de antigel (cu aditivi organici si cu aditivi anorganici), pt. ca procesele chimice sunt diferite, cei organici producand precipitarea aditivilor anorganici ceea ce conduce la scaderea gradului de protectie oferit. Cei cu aditivi anorganici au in general o culoare verde sau albastra, cei cu aditivi organici au o culoare portocalie. De asemenea este de recomandat ca nici antigelul de tip etilenglicol sa nu fie combinat cu cel de tip propilenglicol. Etilenglicolul (ca si propilenglicolul) este un mai prost conducator de caldura decat apa, de aceea intotdeauna se pune in sistemul de racire un amestec de antigel cu apa distilata. De asemenea, combinarea cu apa ii scade punctul de inghetz (doar la etilenglicol)!! Propilenglicolul pur, fata de etilenglicol, nu are punct de inghetz (adica nu ingheatza, cel putin nu la temperaturile naturale). La etilen-glicol:- amestec 50% antigel 50% apa - ingheata la -37C- amestec 70% antigel 30% apa - ingheata la -64C- amestec 100% antigel 0 % apa - ingheata la -14C - Atentie mare.La propilen-glicol:- amestec 50% antigel 50% apa - ingheata la -32C- amestec 60% antigel 40% apa - ingheata la -47C- amestec 100% antigel 0 % apa - ingheata la -57CEu in prezent am unul portocaliu in el. Probabil am sa-mi cumpar la fel dupa culoare.Doar ca nu stiu de la ce firma sa -mi cumpar.Daca ma puteti ajuta va multumesc. 1 person likes this Share this post Link to post Share on other sites
Posted 14 Dec 2009 · Report post e motor de Renault, deci poti merge pe Elf Glaceol Share this post Link to post Share on other sites
Posted 11 Nov 2012 · Report post SAlutare, stie cineva daca pot amesteca antigelul hepu p999(albastru) cu ala rosu p999 g12? In motor am Hepu blue. Share this post Link to post Share on other sites
Posted 11 Nov 2012 · Report post Nu mai bine dai 150 de lei (cu tot cu apa distilata) si-l schimbi pe TOT cu unul original ? Tot trebuie inlocuit odata la 5 ani... Share this post Link to post Share on other sites
Posted 11 Nov 2012 · Report post @Mc l am inlocuit anul trecut parca.Imi trebuie vreo 50 g sa competez..deoarece am schimbat termostatul si am pierdut ceteva grame.. Multumesc pentru Sfat. Share this post Link to post Share on other sites
Posted 11 Nov 2012 · Report post Nu stiam... in conditiile astea nu, nu stiu sa fie ok sa le amesteci... Daca e la fel de "cu cantec" cum e cu lichidul de frana, unde e OK sa amesteci lichid DOT 4 cu DOT 5.1, dar NU e ok sa amesteci DOT4 cu DOT5.... eu unul prefer sa inlocuiesc tot. Poti completa doar cu apa distilata, daca ai pierdut 50gr... desi cred ca vroiai sa spui "500gr" Share this post Link to post Share on other sites
Posted 11 Nov 2012 · Report post Ai dreptate !Vreo 300 g . SA vad daca gasesc undeva Hepu,altfel ma aleg cu un Ravenol.Apropo: poti sa imi zici te rog ce norma ar fi mai buna(in cazul in care nu gasesc HEpu) G11 sau G12 +? Share this post Link to post Share on other sites