Sign in to follow this  
Followers 0
pedala

Inlocuire flansa amortizor

2 posts in this topic

Procedura se refera la inlocuirea flasei amortizorului, ansamblul fiind compus din doua repere: suport arc si rulment amortizor. Tutorialul se refera la varianta de amortizor cu capul tijei in forma de dublu D.

Atentie: Comprimarea arcului este o operatie periculoasa deoarece prin aceasta operatie, acesta va inmagazina o energie foarte mare. Este recomandabil ca suruburile si piulitele cu care se realizeaza prinderea amortizorului sa fie inlocuite. Daca nu se inlocuiesc, se vor inspecta pentru a descoperii eventuale deformari.

SIMPTOME

1. Batai dinspre motor din zona superioara a plansei de bord la trecerea peste denivelari, gropi, etc.

2. La orice denivelare socuri in volan

3. Fata nesigura pe curbe. Fenomenul se manifesta datorita conceptului de flansa: rulmentul este presat sub greutatea masini in suportul de amortizor, cele doua piese nefiind presate una de alta prin alt dispozitiv mecanic. In general se schimba impreuna, deoarece defectarea uneia duce rapid la defectarea celeilalte.

DEMONTARE

1. Se ridica masina pe capre

2. Se demonteaza roata

3. Se demonteaza bieleta antirului de pe amortizor. Daca masina este ridicata doar pe o parte, se va folosi o ranga introdusa intre subcadrul motorului si bara stabilizatoare pentru a se putea scoate bieleta. Cand se elibereza bara stabilizatoare ne asiguram sa nu agatam cablul senzorului ABS. Dupa slabirea piulitei bieletei este posibil ca axul acesteia sa se invarta in gol. Exista doua posibilitati puse la dispozitie de fabricanti pentru a preintampina fenomenul: fie in mijlocul axului este practicata o gaura pentru a tine contra cu un imbus, fie in fata burdufului articulatiei exista un loc in care se poate introduce o cheie.

4. Se demonteaza senzorul ABS de pe amortizor. La prima vedere esti tentat sa scoti cablul din suport, dar la montare te vei chinui mult si bine sa il bagi la loc, existand si posibilitatea ca bucsa sa se deterioreze. Eu recomand demontarea suportului (sunt doar doua surubele torx).

5. Se pozitioneaza un cric sub bratul suspensiei pentru a ne ajuta la coborarea amortizorului (Atentie! Ansamblul amortizor-arc este destul de greu ~10kg)

6. Se vor face semne pe fuzeta in dreptul prinderii amortizorului pentru a incerca sa scapam de efectuarea unui reglaj al unghiurilor de directie

7. Se demonteaza cele trei piulite care prind flansa de oala amortizorului

8. Se demonteaza cele doua suruburi care prind amortizorul de fuzeta

9. Se va cobora bratul amortizorului cu ajutorul cricului si se va scoate amortizorul. Se coboroara bratul numai cat este necesar, pentru a nu stresa articulatiile inutil (pivot si planetara)

10. Se va comprima arcul cu ajutorul unor prese speciale pana cand va capata putin joc. Presele se vor pozitiona in oglinda si se vor strange in progresiv si in mod egal pe ambele parti.

11. Cu o cheie inelara introdusa pe piulita amortizorului se strang foarte bine fetele drepte ale varfului tijei in forma de dublu D a amortizorului intr-o menghina cu dinti fara joc si fete cat mai plane. Rugam pe cineva sa sustina amortizorul si desfacem piulita. Daca nu avem suficienta forta mai bagam o cheie cu cot mare (> 32) pe cheia cu care desfacem pentru a mari parghia.

12. Se demonteaza tamponul rulmentului

13. Se demontam rulmentul prin tragere

14. Pentru desfacerea piulitei surpriza (in forma de cruce) se va folosi o cheie pentru discuri de flex de 35mm. Cu cheia de flex introdusa pe piulita amortizorului se strang foarte bine fetele drepte ale varfului tijei in forma de dublu D a amortizorului intr-o menghina. Se desface piulita.

15. Se demonteaza scaunul de arc

MONTARE

1. Se monteaza scaunul de arc

2. Se strange piulita in forma de cruce. Ar trebui stransa la 70Nm. In lipsa sculelor de fabrica pentru a putea folosi o cheie dinamometrica, se strange cat se poate, folosind inca o cheie pentru parghie.

3. Se monteaza rulmentul

4. Se monteaza tamponul rulmentului

5. Se strange piulita amortizorului. Ar trebui stransa la 70Nm. In lipsa sculelor de fabrica pentru a putea folosi o cheie dinamometrica, se strange cat se poate, folosind inca o cheie pentru parghie.

6. Se scot presele de pe arc avand grija ca acesta sa se aseze corect pe scaunul de arc si pe amortizor. Presele se desfac egal pe ambele parti.

7. Se introduce amortizorul pe fuzeta si se introduc suruburile

8. Se ridica amortizorul cu ajutorul cricului

9. Se strang cele trei piulite care prind flansa de oala amortizorului la 25Nm.

10. Se strang usor suruburile care prind amortizorul de fuzeta. Se aliniaza amortizorul cu semnele trasate la demontare. Se strang suruburile la 65Nm. Se mai strang inca 90 de grade.

11. Montati articulatia bieletei de directie pe amortizor.

12. Montati suportul cablului de la senzorul ABS. Nu strangeti suruburile foarte tare. Se va sficui filetul.

13. Se scoate cricul

14. Se monteaza roata

15. Se coboara masina

16. Test drive sa vedem daca trage

17. Daca trage se merge la atelier

18. Montam o BERE

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Punctul 17 e cam obligatoriu chiar daca subiectiv masina nu trage. La amortizor se regleaza unghiul de inclinare al rotii (cele 2 suruburi de la baza lui). Ce e drept plaja de reglare e f mica ceva de genul -1,5° - + 1,5°. Dar daca nu e reglata bine se uzeaza cauciucurile lateral.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0